Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 1728 ggr
vendelay
9/12/19, 10:40 PM

Hjälp! Jag vill bli vegan men...

Om jag orkar blir det en ny serie på min instagram: >EnkelVegan<

Del 1 handlar om att vara Vegan men inte laga mat eller att laga så lite mat som möjligt. Du hittar den här: >till inlägget< (du behöver inte ha ett konto eller vara inloggad för att se inlägget)

Vad stoppar dig från att bli Vegan?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[Jbgs]
9/12/19, 10:43 PM
#1

Varför ska man va Vegan ? Människan är ett rovdjur… förklara gärna…

vendelay
9/12/19, 10:47 PM
#2

#1 Människan är definitivt inte ett rovdjur, jag tror att du kanske använde fel ord? Människan är allätare, men mycket tyder på att en växtbaserad kost är den bästa kosthållningen. Googla gärna på Kinastudien för att läsa mer. En växtbaserad diet är bland annat den enda kosthållningen som kan omvända hjärt- och kärlsjukdomar, som en animalisk diet orsakar 🙂

MEN argumentet att bli Vegan är såklart för att visa omtänksamhet för djuren och världen.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[VSK]
9/12/19, 11:06 PM
#3

#2

Hur kommer det sig att så många veganer blir allvarligt sjuka när de slutat äta kött?

Har läst om massor med människor som blivit riktigt riktigt dåliga när de slutat med köttkonsumtionen. Och ja de har ätit "som man skall". 

Inte för att jag är intresserad av att bli Vegan för jag förstår inte varför man skulle bli det utan är mest nyfiken på varför vissa blir otroligt sjuka när de slutat med köttätandet.

vendelay
9/12/19, 11:10 PM
#4

#3 De enda jag hört talas om som blivit sjuka har varit de som inte ätit "som man skall", dvs bara isbergssallad eller bara vatten eller någon annan helsjuk kosthållning. Ska jag kunna svara på det måste jag ha mer information, och dessutom är jag inte läkare så om det gäller väldigt ingående detaljer får du nog vända dig till någon som är utbildad!

Med största sannolikhet är det så att vi lever i varsin bubbla och bara hör de nyheter som passar oss. Du vill inte bli Vegan så du hör bara om de som blir sjuka, och jag vill vara Vegan och hör bara om de som blir friskare. et är inte konstigt alls 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

wildfire
9/13/19, 4:53 AM
#5

# 0 Jag vill vara Vegan och äter idag 99 % vegetariskt men trillar dit nån enstaka gång på kött men en dag lär jag nå mitt mål.

Vad stoppar dig från att bli vegan

För mig handlar det nog om okunskap att få i mig tillräckligt både veganskt och vegetariskt så kroppen kräver av mig att ibland trilla dit på kött vilket jag inte alls tycker om att jag gör. Samvetet för djuren tar över men nu är det så att jag ibland trillar dit.

I min ungdom var jag Vegetarian i några år men trillade dit och började äta kött vilket jag först inte förstod varför men senare kom svaret jag hade fått  giftstruma och sköldkörteln tog allt i sin väg så oavsett vad jag åt var kroppen aldrig nöjd och konstant hungrig och hade inte struman kommit i vägen hade jag aldrig börjat äta kött igen.

Tack och lov är det en oerhört liten konsumtion kött och jag ger mig inte innan jag är åtminstone 100% Vegetarian men förhoppningsvis lyckas jag även att bli Vegan.

Varför jo för djuren,hälsan och klimatet som för mig är oerhört viktiga ❤️

Jag älskar att laga mat och baka, gärna krångliga rätter och långkok som tar tid och som man får pyssla med så det måste inte gå snabbt däremot måste jag ta mig själv i kragen och se till att få i mig tillräckligt för att lyckas och det är ju så oerhört gott med grönt 😎

[VSK]
9/13/19, 7:14 AM
#6

#4

Nej då jag vill inte enbart höra det jag vill höra och det för att jag inte vill bli Vegan. Detta har jag snappat upp och reagerat på (de som blir riktigt sjuka). De som är friska finns det ju ingen anledning att reagera på. Va mest bara nyfiken. 

Dock så är jag emot hur stora producenter gör för att få sitt kött till disken. Det bästa man kan göra är att köpa lokalt av nån bonde som sköter allt.

Annons:
[Jbgs]
9/13/19, 11:25 PM
#7

#2 rov djur kanske va fel ord, Men vi är som rovdjur ! Rovdjur fångar sina byten… som det är idag, el ja du vet ju hur vi får vårt kött idag… men vi beter oss som ett rovdjur, dödar utan känslor. Visst det är jätte synd om djuren som inte får leva ett helt liv, men detta sker ju i naturen dagligen hela tiden, ska det inte va så ? Den starkare äter den svagare ? Naturens gång ? Har ofta tänkt tanken att jag äter ett djur, å att det känns ju helt galet egentligen, att äta ett liv. Men samtidigt gillar jag kött,å jag tror inte jag hade orkat med mitt liv utan att äta kött, jobbar med kroppen å behöver mkt mat, jag tror inte jag hade fixat många dagar utan kött. Men visst, jag kan testa om du har förslag på annat som håller igång mig på samma sätt som kött… 😊

vendelay
9/14/19, 1:15 PM
#8

#5 Ledsen att höra om din ohälsa! Jag är ingen doktor, så jag kan inte uttrycka mig om något sådant tyvärr. Jag hoppas att du kan nå ditt mål någon dag!

#6 Nej, men det är så sociala medier funkar. De visar dig det de tror att du vill se. Det gäller alla, och det märks tydligt när det är två grupper som är väldigt starkt mot varandra. T.ex SD:are tror att Sverige håller på att gå under för det är det enda de läser, och F!:are tror det motsatta eftersom det är allt de läser. Det är så det är uppbyggt.

#7 Vi är varken rovdjur eller som rovdjur. Visst finns det jägare, men inte ens de slänger sig fram och dödar ett djur med tänderna eller naglarna. Ingen av oss ser en kanin springa längs vägen och tänker "smarrigt". Kanske någon mysko typ, men jag tror att du förstår min poäng. Jag tror inte heller på att många dödar utan känsla, det är ju bara att se hur folk som konsumerar djur reagerar när de ser videor från slakthus. 

Det finns massor med info om vad du kan äta istället, det är svårt för mig att avgöra vad som passar dig bäst. Men att du blir stark av kött är inte sant. Googla på Nimai Delgado - han har aldrig ätit kött i hela sitt liv och varit Vegan i ca 4 år och jag gissar att han är SJUKT mycket starkare än vad du är 😎 Hans instagram finns här:
https://www.instagram.com/nimai_delgado

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[VSK]
9/14/19, 4:50 PM
#9

#8

Eller så kan det ju bero på att folk sitter med information 🤔

vendelay
9/14/19, 9:59 PM
#10

#9 Jag förstår tyvärr inte vad din kommentar betyder?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[VSK]
9/15/19, 12:12 AM
#11

#10

Jag menar att om du har personer som sitter med sin egen erfarenhet så spelar det ingen roll vad andra säger. Som ett svar på dina jämförelser med politik.

vendelay
9/15/19, 1:56 AM
#12

#11 Jag känner inte till någon som har blivit sjuk av en vegetariskt kost, men det betyder ju inte att ingen någonsin har blivit det? Bokstavligen ALLA jag pratar med berättar hur mycket bättre de mår, att hud och hår glänser osv osv osv. Men klart jag vet att det finns folk som inte skulle må bra, men jag har aldrig hört talas om dem. Så även om jag "vet" att "alla" mår bättre av vegankost, så betyder det ju inte att det är sant?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[VSK]
9/15/19, 6:57 AM
#13

#12

Det betyder att vissa mår bättre andra mår sämre (beror nog kanske en hel del på fysisk aktivitet) och sen finns det nog de som kanske inte märker nån skillnad alls bortsett från placebo.

Det jag menar är att man måste vara öppen för alla resultat och skulle jag enbart känna de som mår bättre av sån kost så innebär ju inte det att denna kost och mående är applicerbar på 100% av befolkningen. 1X2 mao 🙂

Annons:
vendelay
9/16/19, 9:07 PM
#14

#13 Jag tror att vi säger exakt samma sak med olika ord, eller så förstår jag dig inte alls 🤔

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[VSK]
9/16/19, 9:43 PM
#15

🙂

sp0ngeb0b
9/24/19, 11:11 AM
#16

Här kommer jag långt senare men om det inte är för sent så bidrar jag gärna med min syn på det. Jag är ju Vegan, men innan jag blev det var jag en typisk "jag hade kunnat vara Vegan, MEN…"

Jag skyllde på träning och proteinintag. Det roliga är att jag typ gymmade på hobbynivå som mest, men jag hade väl någon liten ambition om att bli mer seriös. Nu tränar jag mycket mer seriöst än då och det går förstås fint på vegetabiliskt protein och andra näringsämnen.

Sen skyllde jag också på "kött är gott". Dock ångrade jag mig sedan och blev Vegan väldigt snabbt efter det.

Tyckte väl det skulle vara tråkigt och omständigt med, mest för att det var så det blev för en familjemedlem som var Lakto-ovo-vegetarian när jag var liten som jämt åt tråkiga saker, men det handlade om att ingen brydde sig om att ordna någon ordentlig mat till hen.

Brydde mig heller inte om miljön på den tiden så det var inget som motiverade mig.

Roslagen.
9/26/19, 9:34 AM
#17

Så länge veganer kör med 'kött är mord¨  kommer jag aldrig bli Vegan. Oatlys senaste reklam påverkar mig med osmakligt att angripa Arla och mjölken  när Oatly i sin produkt lurar sina kunder med att sälja vatten dyrt. Om ni ska ändra min kost sluta med attacker på köttätare. Låt människor bestämma själva vad man vill äta. Dom veganproduker jag har provat har inte fallit mig i smaken där finns det mycket att jobba på. Ta fram vettiga produkter sen kan vi diskutera om jag kan bli Vegan men som produkerna är idag är det inget jag vill äta.

sp0ngeb0b
9/26/19, 5:30 PM
#18

#17 Senaste tv-reklamen från arla är ju inte heller speciellt smakfull, precis som hela deras anti-växtdryck-kampanj, då de driver totalt med växtdrycker. Som du själv sa, låt alla äta/dricka va de själva vill.

vendelay
9/26/19, 8:15 PM
#19

#17 Problemet är ju att du fokuserar på dig själv. Veganism handlar om att sätta andra före sig själv. Bara för att någon Vegan gör en viss sak måste inte du göra det. Alla grupper av människor har någon stereotyp som stör andra grupper, men det betyder ju inte att alla som ingår i gruppen är som den stereotypen.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[VSK]
9/26/19, 11:13 PM
#20

#19

Förlåt en okunnig men äter man inte för sin egen skull? Förstår inte….

Annons:
sp0ngeb0b
9/27/19, 6:37 AM
#21

#20 Jo äta gör man för sin egen skull, men VAD man äter påverkar andra i allra högsta grad. Påverkar djurens välmående extremt mycket, påverkar klimatet, påverkar andra människors hälsa (tänker på dåliga arbetsförhållanden). Extremt själviskt att bara tänka på sig själv och sina smaklökar när det är så enkelt att göra stor skillnad.

[VSK]
9/27/19, 4:08 PM
#22

#21

Om man blir så dålig i magen så man påverkar klimatet så kanske man skall sitta på muggen ett tag innan man går ut till allmänheten? Varför är det självisk att äta mat som kroppen behöver för att fungera optimalt? Blir det mindre själviskt om maten man äter bara är medelgod istället för supergod? Äter du äcklig mat bara för att stilla ditt ego eller vad?

Hur kan maten tex jag äter påverka djurens välmående?

Alltså nu är mina frågor än mer än de var i #20 🤔
Jag begriper faktiskt inte halv-sju. 

Kanske bäst du skickar pm till mig om svaren på mina funderingar så slipper tråden gå helt off topic.

vendelay
9/27/19, 6:30 PM
#23

#22 Djur är inte mat. Om du äter djur så dödar du djur och det påverkar djur. Det är ganska enkelt att begripa. Mat ska självklart vara supergod! Jag älskar mat och äter bara sånt jag älskar. Men jag dödar ingen för att få äta det.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[VSK]
9/27/19, 7:08 PM
#24

#23

Jag dödar inte djur jag heller. Märklig anklagelse från din sida. Gissar både du och jag tycker exakt likadant om djurplågare? Du är medveten om att djurplågeriet ökat explosionsartat de sista 5-10 åren? 

Så om folk slutar äta djur jorden runt så blir det bättre klimat ju större antal djuren blir?

Så här skriver Wikipedia om mat: Mat kan syfta på vad som helst som levande organismer kan inta för närings eller njutnings skull. Vanligen syftar dock ordet till vad som intas av djur och ospecificerat ofta bara till vad människor äter. Det är framför allt om mat, livsmedel, i den senare betydelsen den här artikeln handlar. Mat är oftast av animaliskt eller vegetabiliskt ursprung, men flera undantag finns; det vanligaste och viktigaste av dessa är svamp.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mat

Åt nyss tacos och det var rätt gott. Massor med nyttigheter i form av köttfärs och olika salladstillbehör. 

Varför äter inte veganer ägg? Tror ni att ni dödat hönan då eller vad då?

Rätt fascinerande ämne detta och jag försöker lära mig mera om det 👍

Gen
9/28/19, 3:43 PM
#25

#24 Tacos går att göra precis lila gott utan att andra får lida, promise! När du köper varor som kommer från djur så betalar du andra för att plåga och döda dessa kännande varelser åt dig. Det tycker veganer är fel och väljer att inte bidra till det. Det är en omställning med maten såklart. Mat handlar mycket om vanor och är också starkt kopplad till ens identitet. Alla har olika utgångslägen och förutsättningar för hur snabbt en omställning kan gå, men med öppet och nyfiket sinne så brukar det gå alldeles utmärkt. Kul att du är intresserad av detta! Det finns tre starka skäl att äta helt vegetariskt brukar man säga. 1. För djuren 2. För planeten 3. För dig själv Vilket tror du skulle ha störst chans att övertyga dig? Apropå ägg så finns det en hel del att säga, en vildhöna lägger ex 10-14 ägg om året medan produktionshönor är avlade att lägga mer än 300 om året. Man behöver operera bort äggledarna för att de ska kunna leva någorlunda normala liv. Rekommenderar djurfabriken.se för att skapa dig en bild av det man bidrar till i Sverige då man betalar för svenska animalier.

vendelay
9/28/19, 7:22 PM
#26

#24 Förlåt, jag skulle ha använt uttrycket "betalar för att andra ska döda åt dig" istället. Jag skippar den delen ibland för jag tycker att det är irrelevant vem som dödar, det som spelar någon roll är att någon måste dö. Anledningen till att veganer inte äter ägg är t.ex. att tuppkycklingar är värdelösa inom äggindustrin och därför dödas inom ett dygn efter att de kläckts. Ca 15 000 tuppkycklingar dödas per dag i Sverige. Så jo, någon dör alltid inom animalieindustri.

Djur är inte mat, och jag som Sajtvärd vill inte att du beskriver att du ätit djur på denna sajt. Det bryter mot reglerna, som du förbinder dig till att läsa och följa när du skriver på en sajt, att prata om djur som våra att använda.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Roslagen.
9/28/19, 8:50 PM
#27

#18 Hur känns det att bli blåst av ett företag som säljer exakt samma vatten från din kran? Klimatsmart är det inte utan dom lurar folk på pengar och bidrar till vattenbristen.

#19 Problemet är att alla företag som tar fram vegetarisk hel och halvprodukter skrattar ju åt alla som köper deras produkter jag läste för ett tag sen att dom gör stora pengar och det kommer växa men det är du som konsumenter som betalar överpris på produkten. Dom har hittat en lönsam marknad där priserna kommer vara höga för maximera vinstern. Jag tänker aldrig betala överpris för någon  ärtor eller bönor.

Annons:
[VSK]
9/29/19, 3:37 AM
#28

#25

Du tar för givet att alla djuren lever i trånga burar mm och så är det faktiskt inte. Pratar vi storskalig produktion så svar ja men köper du av en vettig bonde så gör ju faktiskt dessa pengar att alla djuren på dennes gård får det bättre. Bara för att jag äter kött ibland och måste äta kött så innebär inte det att jag per automatik är för djurplågeri, snarare tvärsom. 

Varför tror du jag är emot halal för (om vi bortser islamiseringen) ?

#26

Jag visste inte att det var förbjudet att prata om mat på den här sajten. Om man inte får prata om mat, hur ska man då kunna ställa frågor hade du tänkt? Som jag skrev till #25 så är jag stark motståndare till halal vilket jag förutsätter att du oxå är?

Gen
9/29/19, 10:29 PM
#29

#28 förstår jag dig rätt att djurens välmående är det som ligger dig närmast om hjärtat och om du skulle övertygas om att en helt vegetarisk kost skulle bidra till det, så skulle vara beredd att lägga om din kost?

[VSK]
9/30/19, 9:44 AM
#30

#29

Det jag undrar över är hur man kan göra skillnad på djur och djur beroende på vem som har ihjäl det. Antingen så är man mot djurplågeri oavsett vem som utför det eller så gör man skillnad på utövare och utövare.

Gällande grönfoder så tycker jag om det, inget snack om saken, men går inte på vad som helst heller gällande klimatalarmister hit och dit. En legitim orsak till att se över vart man handlar sin mat är hur djuren behandlas när de föds upp. Finns otaliga videos som visar hur illa djuren har det i stora uppfödningsfarmar. 

En av EU´s agendor är att krossa varje medlemsland så de inte är självförsörjande så att de måste importera viss mat och vice versa för andra länder. Allt handlar om pengar och nada om djuren (i det här fallet). Enligt mig så borde varenda Vegan vara emot EU. 

Vet inte riktigt om jag måste svara på din fråga om just djurens välmående. Tycker det är rätt självklart att djuren skall ha det så bra som möjligt under dess livstid. 

Gällande en sund kostcirkel så är det ju bara bra med mer sallad till maten, men så länge politiker styr med järnhand vad folket skall äta så kommer det alltid bli att många tvingas äta det som är billigast, för de har inte råd med annat. Och vilken mat är billigast? 

Varför tror du EU tvingar bönder att lägga åkrar i träda och samtidigt övervakar de med satelliter och gud nåde den som bryter mot byråkraternas lagar för det kommer kosta i form av höga böter som ingen normal bonde har råd med. 

Bara kolla "fettberget" som EU tvingar medlemsländerna att förtära.

vendelay
9/30/19, 11:33 AM
#31

#28 Nej, jag antar inte att alla djur lever i trånga burar. Jag antar att ALLA djur kommer DÖDAS.

Halal betyder att något är tillåtet. Jag är inte emot halal, men jag är självklart emot ALL slakt. Halalslakt och "vanlig svensk slakt" sker på EXAKT samma sätt i Sverige. Jag är inte mer emot halalslakt än vilken annan slakt som helst, jag är emot ALL slakt lika mycket.

Mat får du prata om. Att prata om djur som ägodelar eller våra att konsumera är däremot förbjudet. Läs sajtreglerna eller lämna sajten.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[VSK]
9/30/19, 3:01 PM
#32

#31

Du vet tydligen inte vad halal är för nåt och vad det står för, dessutom tror du att all halal-slakt som sker i det här landet sker på lagligt sätt. Du tror väl ändå inte att alla små lammungar som stjäls har fått vingar och flugit iväg av egen kos. Vet du ens vart en viss betydande summa tar vägen av all halalcertifierad mat som nu säljs i våra mataffärer? 

Har förstått att du tycker det är jobbigt om man har lite andra tankar än dig och kommer med lite jobbiga frågor (för att jag ville lära mig lite mera) men har bara en enda sista fråga och sen ska jag inte ödsla tid på nåt ställe där man inte får ställa frågor och motfrågor.

Du säger att du är emot ALL slakt. Samtidigt säger du att du värnar om allas djurs bästa, så då undrar jag vad du tycker om nödslakt. Låt oss säga att en häst bryter benet. Vad gör man då? (Nej jag räknar inte med att få svar på denna frågan men chocka mig). 

Har aldrig någonsin pratat om djur som ägodelar om vi pratar mat. Förmodar att du äger katt då du har en katt som Avatar. Jag har varit kattägare i princip nästan hela mitt liv och just nu så har vi två katter, och jag kan lova dig att jag ser skillnad på mat och husdjur.

Gen
9/30/19, 8:21 PM
#33

#29 jag har lite svårt att hänga med i alla associationer, men mycket verkar gå ut på att du själv inte kan göra någon skillnad för djuren som du ändå, som jag uppfattar dig, genuint bryr dig om. Den storskaliga produktionen som du verkar hålla med om är hemsk, är ju just det, storskalig. Här i Sverige. Det är det du äter när du är på restaurang eller handlar svenskt i affären. Småskaligt jordbruk försörjer inte konsumenterna. Eftersom vi verkar vara överens om att det är fel eftersom djuren far illa, borde du då inte ta det på större allvar själv och åtminstone dramatiskt minska din konsumtion?

vendelay
10/1/19, 8:41 PM
#34

#32 Menar du att du tror att all annan (annan än halal) slakt i Sverige sker lagligt? Självklart inte. Så ja, jag tycker att all slakt är fel. Lagligt eller olaglig. Halal eller annan.

Jag tycker inte att det är konstigt att jag anser att det är jobbigt att andra anser att det är okej att döda. Jag tycker att det vore konstigt om jag tyckte att det var okej. Däremot försöker jag besvara alla dina frågor utan påhopp, och om jag misslyckas med det får du gärna, om du orkar, peka ut var jag brister och jag lova att försöka mitt bästa för att bättra mig.

"Nödslakt" är en spännande term. Kallar du det nödslakt på människor som bryter ett ben också? Jag räknar inte med att du svarar - men SNÄLLA chocka mig (för att använda dina egna ord). Jag är för att avsluta lidande, på både människor och andra djur än människor i teorin, men i praktiken är det oerhört svårt. Jag anser inte att det kan tänkas vara moraliskt rätt att döda någon för att den har en skada som är enkel att fixa (jag är för övrigt emot att människor sitter på hästar, så förutsatt att hästen inte blir nerriden antar jag (kan inget om hästars kroppar) att ett brutet ben borde kunna läka med veterinärvård?) men jag är för att alla djur, inklusive människor, borde få bestämma själva när det är dags att avsluta sitt lidande. Men det är ju svårt att genomföra rent praktiskt, jag förstår det.

Du har helt rätt i att jag äger mina katter. Återigen var det jag som uttryckte mig klumpigt - bra att du uppmärksammade det! Det är okej att tala om ägande av djur för att problematisera ägandet. Jag anser såklart att det är ett problem att jag äger mina katter, men lagen ser ju ut som den gör och därför äger jag mina katter. Det är dock inte okej att tala om djur som ägodelar på det sätt jag upplever att du gör - att du har rätt att köpa eller ta deras kroppsdelar eller det som kommer ut ur eller från deras kroppar för att du vill eller kan. Förstår du hur jag menar?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
vendelay
10/1/19, 8:47 PM
#35

För övrigt VSK, jag har väl svarat på alla dina frågor? Så varför får du det att låta som att jag inte gör det? Eller missförstår jag vad du skriver? Tänker på kommentaren: 

"Har förstått att du tycker det är jobbigt om man har lite andra tankar än dig och kommer med lite jobbiga frågor (för att jag ville lära mig lite mera) men har bara en enda sista fråga och sen ska jag inte ödsla tid på nåt ställe där man inte får ställa frågor och motfrågor."

Jag svarar gärna på frågor, och det tror jag att många andra veganer också gör. Har någon inte besvarat en fråga så berätta gärna vilken fråga det gäller så försöker jag ge dig ett svar. Jag har läst igenom tråden och kan inte hitta en obesvarad fråga, men jag har inte läst superdupernoga heller kanske.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[VSK]
10/1/19, 10:36 PM
#36

#34 #35

Du ville ju inte jag skulle skriva mer här sa du ju så varför ställer du då frågor till mig?

Nödslakt är ingen spännande term utan det tar man till för att djur skall slippa lida i onödan. 

Nej en häst som bryter benet är det kört med tyvärr. Hästar kan inte gå med gips. Hade så klart kunnat ta annat djur som exempel men ville verkligen välja ett alternativ där du skulle förstå att man kan inte rädda alla skador som sker på djur. Numer så vet du att hästar inte kan gå i gips.

Möjligt det finns specialkliniker där hästar mer eller mindre lever i bassänger medan de läker, det har jag ingen aning om, för för vissa snorrika människor så finns de mest galna idéer. Om så är fallet (skulle inte bli förvånad) så är det inget annat än djurplågeri.

Det finns faktiskt händelser där skadade djur har visat sin ägare att avsluta lidandet, men detta tillhör nog inte vanligheterna samt är en tolkningsfråga från djurägaren. Tänker inte ta några exempel för de är rätt sorgliga. 

Tror nog du misstolkar mig om du tror att jag pratar om djur som ägodelar (precis som man pratade om nån mobiltelefon) men faktum är i det här fallet så äger vi våra katter och de har det otroligt bra här och stormtrivs. Får riktig mat och har alltid minst 1 liter vatten att dricka, stor potta med bra sand samt massor med leksaker och klöspelare mm.

Vet du varför vi har två katter för? Nej så klart du inte vet. Vi var tvungen att ta bort våran sista av de två katter vi hade och det var meningen att vi inte skulle ha mer katter på ett tag. Tog nog inte ens två dygn innan vi letade nya katter och då hade vi bestämt att det inte skulle bli en katt utan två som skulle vara syskon. 

Som ett skänk från ovan så såg jag en annons och dessa två katter vi nu har var de katter som inga andra ville ha. Tvekade inte en sekund. Varför två katter och inte en? Enkelt för vi ville inte att en katt skall slitas från sin familj och leva ensam.

De två katterna före de vi har nu tog vi hand om för annars skulle de skjutas. 

Tror nog inte jag behöver förklara mer än så när det gäller katter iaf.

Nånting som jag inte förstår är hur vissa i det här fallet (ingen nämnd, ingen glömd) veganer kan göra storm i vattenglas och det för att det finns människor som äter kött. Inget mer än så. 

Men när det handlar om djurplågeri och annat elände så är det oftast knäpptyst från dessa veganer och jag undrar varför.

Nu är det ju inte alla veganer som är så, så ingen får för sig att jag hänger ut alla.

Behöver så klart inte säga det här men kan göra det ändå. Får äta tarmmediciner resten av mitt liv och kött generellt sett är bra för mina tarmar. Så jag personligen bryr mig inte speciellt mkt vad andra tycker och tänker faktiskt. Hade det varit så enkelt så hade jag sagt att folk är välkomna att byta. 

Djurplågeri är likställt med samhällets avskum och står i paritet med de som våldtar mm. Tror nog inte riktigt du förstår vad jag tycker om djurplågare. 

Så här tänker jag när det gäller att köpa kött från lokal bonde eller affär som säljer lokalt. Om folk är villiga att betala mer pengar för att alla djuren på denna gården skall få det bättre samt att man då avstår att köpa kött som kommer från stora farmar där man verkligen inte behandlar djur som djur, så är väl det bättre än ingenting, eller hur. En vunnen kund åt den lokale bonden är en förlorad kund för storfarmarna. För att inte tala om att rädda landsbygden.

Det där med nödslakt på människor kan misstolkas. 

https://www.tv4.se/efter-fem/klipp/forskaren-undersöker-möjligheten-att-äta-människokött-finns-många-tabun-12496854

Ett exempel på en obesvarad fråga är vad du tror att en viss summa av all halalcertifierad mat går nånstans och i vilket syfte.  Du kanske inte visste om att matbutikerna smyger in halalcertifierad mat? 

#33

Prova igen.

Gen
10/2/19, 5:31 AM
#37

#36 Det var tråkigt att höra om dina hälsoproblem. Jag förstår om du känner dig skambelagd, men jag menade allvar med att alla har olika utgångslägen och förutsättningar att lägga om sin kost för djurens skull. Om hälsan sätter gränser av olika slag är det så klart något av det tuffaste. Jag förstår då lite bättre varför du associerar till andra saker. Jag kan gå med på att när du själv besöker en småskalig produktion för att köpa köpa produkter från kropparna av individerna som levde där tidigare, för att kunna säkerställa att individerna där nu har det bra, är mycket bättre än att handla kött i affären eller att äta på restaurang. Så om du gör detta för dina inköp av djurprodukter så gör du verkligen mycket för att djuren ska få det så bra som möjligt. Det måste redan idag sätta stora begränsningar för dig i din animaliekonsumtion Det är ändå att stödja ett systematiserat våld, skulle en Vegan säga (inte för att anklaga utan eftersom du är intresserad av hur vi resonerar) då dessa kännande individer dödas (med våld såklart, alltid under stress och hemska förhållanden hur småskaligt det än är), deras barn tas ifrån dem, deras sociala förhållanden kontrolleras och bryts upp, och deras kroppar är avlade för vinst, inte fritt eller för individens bästa ofta med stora hälsoproblem och lidande som följd. Här har vi tidigare nämnt produktionshönsen som exempel, eftersom du undrade specifikt över ägg. Så att stödja en bonde som odlar växtbaserat är oerhört mycket bättre, som dessutom inte åtnjuter samma grad av subventioner för sin verksamhet. Men eftersom du av hälsoskäl behöver äta en viss del animalier, och om du då går igenom detta omak att bara handla från gårdar där du vet hur djuren har det så tycker jag du tar frågan på allvar och det måste redan idag sätta stora gränser för hur mycket och vilken slags kött och djurprodukter du kan äta.

[VSK]
10/2/19, 7:09 AM
#38

#37

Vet inte riktigt vart du fått skambelagd ifrån. Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med "associerar till andra saker" heller. Du var frikostig med ditt tolkningsföreläggande måste jag säga 😃

När jag pratar om vissa saker så brukar jag kunna prata för många, så även här. Så länge Sverige är med i EU så kommer djuren alltid få det sämre. Är säkert på att du och många andra redan vet om det men vill liksom inte inse det men för att vara säker så jag slipper sitta och spåna så frågar jag väl istället, är du för eller mot EU?

Det du försöker förklara gällande stress, hemska förhållandet mm gäller storskalighet och knappast den lokale bonden, eller mataffären som köper lokalt. Vi har knappt bönder kvar i det här landet och vad beror det på tro, jo som jag sagt två ggr redan, EU. Med EU så förloras kontrollen än mer och djuren far än mer illa. 

EU är enbart till för pengars och maktens skull inget annat. Varför tror du att det ser ut som det gör just nu när det gäller Sverige rent ekonomiskt sett? Svenska kronan är snart nere i Kina (om du förstår poängen).  Som sagt så vore det bättre om "ni" la energi på rätt ställe än på oskyldigt folk. Ut och strejka mer er. Räkna dock inte med att makarna Gates och Soros mm står bakom er.

Gen
10/2/19, 5:22 PM
#39

#38 tycker det finns en motsättning i din argumentation. Å ena sidan finns det knappt några bönder kvar i Sverige, å andra sidan verkar det inte finnas någon brist på dessa utopiska småskaliga producenterna för att tillfredsställa din konsumtion.

[VSK]
10/2/19, 5:35 PM
#40

#39

Varför tror du det knappt finns bönder kvar i det här landet?

vendelay
10/2/19, 8:14 PM
#41

#36 Var har jag skrivit att du inte får fortsätta skriva? Jag har skrivit att du måste hålla dig till sajtreglerna, men det gäller på alla sajter du besöker.

Som sagt, jag är för att avsluta lidande för alla djur, inklusive människor, men det är svårt att genomföra i praktiken. Jag har inget förslag på hur det skulle kunna lösas tyvärr.

Jag tvivlar inte på att dina katter har det bra och att ni älskar dem, men de är ägodelar. Du har rätt att välja när de ska dö, vad de ska äta eller om de ska få känna vinden i ansiktet. De är ägodelar enligt lagen. Det är problematiskt och bör självklart diskuteras.

Finns det något du bryr dig om? Hemlösa barn eller kvinnor som säljs som sexslavar eller hundar som blir sparkade? Om du kan bry dig om det tycker jag att du borde förstå varför veganer blir upprörda över att folk äter djur. Jag tycker att det är fel att döda, därför blir jag upprörd.

När handlar det om djurplågeri och veganer är tysta? veganer är emot djurplågeri. I många fall blir det dock lite töntiga frågeställningar vilket gör att t.ex. jag ignorerar dem. Exempelvis frågar folk ibland om jag tycker att samer inte borde få ha renar. Jag tycker att det är en ganska irrelevant fråga med tanke på vilket enormt mycket större problem det är att gemene svensk äter kött.

Det är tråkigt att höra om din ohälsa. Eftersom jag inte vet någonting om din hälsa eller är utbildad så kan jag såklart inte berätta för dig vad du bör äta. Jag kan bara säga att jag anser att det är fel att döda någon annan om det inte krävs för överlevnad.

Jo, jag förstår nog absolut vad du tycker om folk som plågar djur på de sätt du anser är fel. Och jag förstår nog vad du anser om de som plågar djur på det sätt jag anser är fel, men som du anser är rätt. T.ex. genom att faktiskt mörda dem.

Jag vet inte vad jag svara angående landsbygden och bonden. Jag anser att det är fel att döda. Det är helt enkelt mitt svar.

Jag tycker inte att vi bör äta människor…

Pratar du om halalcertifiering.se? Vad går de pengarna till? Enligt viralgranskaren verkar de inte gå till något skumt, men berätta gärna så jag lär mig!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[VSK]
10/2/19, 8:57 PM
#42

#41

Tja du skrev ju det i #31.

Vilken regel är det jag missat menar du? 

Vet inte varför du är emot chipmärkning, jag tycker det är alldeles utmärkt. 

Exakt vad menar du med "Finns det något du bryr dig om?".

Jag tycker det är av oerhört stor vikt av att få veta varför veganer så gärna vill styra över andra människors matvanor samt mer än gärna ståtar med hur man bryr sig om djur, inget fel i att bry sig om djur men varför blundar man då för all dess djurplågeri som sker i det här landet? Borde vara ganska enkelt att svara på den frågan bortsett ifrån att du tycker det är en töntig fråga.

Du tycker alltså det är värre att folk äter kött än att djur blir misshandlade, våldtagna, lemlästade mm? 

Nej självklart kan du inte tala om för mig vad jag ska äta och det har inget med om du är utbildad eller inte utan det handlar om vad som funkar bäst för mig och mina tarmproblem. Kan oxå säga att det inte är nåt fast mönster utan maten varierar till och från.

Halal = Sharia.

Gen
10/2/19, 9:05 PM
#43

#40 om du inte vill förklara hur du tänker får jag utgå ifrån att du inte gör det

[VSK]
10/2/19, 9:14 PM
#44

#43

Har förklarat tre ggr varför. Tycker väl att det skall räcka 🤔

vendelay
10/3/19, 5:59 PM
#45

#42 Jag skrev "Läs sajtreglerna eller lämna sajten". Jag skrev aldrig att du måste sluta skriva. Jag vill gärna att du skriver, men du får inte bryta mot sajtreglerna. Är det verkligen svårt att förstå?  Vilken regel du missat kan du faktiskt läsa själv i sajtreglerna, det klarar du.

Är jag emot chipmärkning? Sedan när? 🤔

Det jag menade var att jämföra en fråga som du tycker är viktig med en fråga som jag tycker är viktig. Exempelvis - om du tycker att det är helt sjukt med vuxna män som våldtar små barn, så kanske du kan förstå varför jag tycker att det är helt sjukt när människor sticker armen i kons anus för att inseminera henne?

Vilket djurplågeri pratar du om? Veganer är emot djurplågeri. Jag tycker personligen att det är värre med tortyr än mord, därför anser jag att det är värre att dricka mjölk än att äta kött, men bägge delar är fortfarande helt sjuka i mitt huvud. Jag vet inte hur jag ska svara på din fråga för jag förstår den inte. Veganer är emot djurplågeri och att någon ska dödas bara för att någon annan vill döda.

Jag är inte tillräckligt påläst om islam, så om du vill göra en poäng får du nog använda mer än två ord.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[VSK]
10/3/19, 6:53 PM
#46

#45

Undrar fortfarande vilken/vilka regler jag brutit mot. Borde väl du som Sajtvärd kunna informera om och inte starta nån gissningslek.

Eftersom du är emot att man äger djur så måste du även vara emot chipmärkning då chipmärkning knyter djuret till dess ägare och försäkringstagare. 

Alltså nu jämför du en våldtäkt med inseminering? För att vara Sajtvärd, Vegan och  djurvän så måste jag ändå säga att jag blir väldigt konfunderad över ditt uttalande om inseminering och anus. Inseminering görs inte i anus utan i fortplantningsorgan.

Hänger inte riktigt med nu vad du menar med tortyr och mjölk. Är det tortyr att mjölka en ko eller vad är det du menar?

Så veganer (du verkar tala för alla) är inte emot slakt om man inte vill men måste äta för att överleva?

Kan tala om för dig att vi har två veganer i vår släkt och de skulle nog baxna om de läste det du skriver. 

Du vet inte hur man behandlar djur (och kvinnliga könet med för den delen) inom Sharia och ändå så vill du att jag skall förklara det för dig. Borde inte en Sajtvärd som är för djurens bästa känna till det? Finns åtskilliga videoklipp och bilder på dessa hemskheter men tror faktiskt inte du skulle palla med att se de, så därför så skippar jag det. 

Vet faktiskt inte om jag har mer saker jag funderar över. Känns nästan som jag fått de svar jag ville ha. 

Tack för att du tog dig tid och försökte ditt bästa.

vendelay
10/4/19, 5:19 PM
#47

#46 Är du allvarlig? Tycker du att jag ska citera de regler du inte följt när du faktiskt frivilligt gått med på att lyda under de regler som gäller när du blev medlem i iFokus? Men okej, om du faktiskt inte klarar av att kolla upp det själv så står det bl.a. i reglerna att ett speciesistiskt språk inte är okej och det är inte heller okej att berätta att en t.ex. äter köttfärs gjort på djur.

Jag är emot att djur är ägodelar, men de tamdjur som finns idag måste tas om hand eftersom de inte klarar sig utan människan.I en vegansk värld skulle det inte finnas djur som är beroende av människan på det sättet. Så jag är helt för chipmärkning av katter, men jag är samtidigt helt emot uppfödning av katter. Du klarar av att hålla två tankar i huvudet på samma gång, jag lovar.

Våldtäkt är när något förs in i vaginan eller analen mot individens vilja. Så ja, ofrivillig inseminering är definitivt våldtäkt. Armen i anus används för att känna var livmodern är så att de ska kunna placera spermierna rätt. Läs på om hur insemineringen sker.

Det är tortyr att våldta, det är tortyr att kidnappa, det är tortyr att avla fram ett djur som har så mycket mjölk i juvret att inte ens hennes egna ungar kan dricka upp allt.

Veganism är emot djurplågeri. Jag talar såklart inte för alla veganer, men jag tänker att just det är en ganska grundläggande grej för veganismen… Resten av meningen förstår jag faktiskt inte. Vill du omformulera dig?

Jag ber intresseklubben att anteckna 👍

Jag tror inte att du vet hur djur behandlas i Sverige heller, tyvärr.

Tack detsamma, du försökte verkligen ditt bästa.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[VSK]
10/4/19, 5:48 PM
#48

#47

Jag har fått den bekräftelse jag ville ha. Bra så vettu 👍

Annons:
vendelay
10/4/19, 8:06 PM
#49

#48 Det har nog majoriteten som läst tråden också fått, enligt min privata inkorg att döma 👍

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[VSK]
10/4/19, 8:22 PM
#50

#49

Förstår folk blivit upprörda på ditt sätt att resonera men det är väl bara beta av pm för pm, eller 🤔

Du skrev i #4 som svar på min fråga att du inte kände till att det fanns folk som blev sjuka av att bli Vegan. Om man inte kan nåt alls eller har lika extremistisk syn som du verkar ha så kan man tro att du är påläst men så är ju inte fallet. 

Du kanske kan förklara för de som följer den här tråden varför de som äter kött har hälften så många sjukdagar än de som inte äter kött. 

https://au.news.yahoo.com/vegans-twice-many-sick-days-people-eat-meat-025232772.html

🙂

Gen
10/4/19, 11:49 PM
#51

#44 tråkigt att ditt påstådda engagemang för djurens välbefinnande inte visade sig vara så mycket värt då du misslyckas att förklara uppenbara luckor i din argumentation. #50 Det är tydligt att du inte är van att orientera dig källkritiskt när det kommer till information om hälsa. Det vore kanske elakt att här påpeka att korrelationen mellan sjukdagar och låg utbildningsnivå är betydligt mer välbefäst. Det är onekligen bedrövligt vad oseriösa kanaler ogenerat kavlar ut för att få klick från mindre nogräknade läsare. Nåväl, om du är intresserad, finns en lättillgänglig text från brittiska hjärtfonden om det som är fel med enkäten från fishermans friend som du refererar till länkat nedan. Om du vill prata mer om anledning 3 att äta växtbaserat gör jag gärna det. Det finns starka vetenskapliga belägg för stora hälsovinster med en helt vegetarisk kost, några tas upp i länken nedan (och faktiskt även i din egen länk om du läser hela). https://www.bhf.org.uk/informationsupport/heart-matters-magazine/news/behind-the-headlines/do-vegans-take-more-sick-days

[VSK]
10/5/19, 8:10 AM
#52

#51

Tänker inte förklara en fjärde gång. 

Du precis som jag vet att det finns vetenskapliga belägg från båda sidor. Allt handlar om pengar, för du tror väl ändå inte att forskare jobbar gratis. Ena forskaren säger si och den andra forskaren säger så. Så har det alltid varit och så kommer det alltid att förbli. Om det nu är så hälsosamt med att vara Vegan, kan du tala om för mig varför det finns så många överviktiga veganer?

Svaret är väldigt enkelt. Det som är direkt hälsofarligt är överflöd av socker och kalorier. En bastant måltid med tillägg av sallad samt motion är det bästa för i princip alla människor på jorden. 

Skulle inte förvåna mig om du tillhör de som tror på alarmisternas skrämselpropaganda om klimathotet gällande koldioxiden och att isen snart smält bort och havets vattennivå ökat massor sista 20-30 åren.

Gen
10/5/19, 9:00 AM
#53

#52 Jag kan förstå att det går att uppfatta vetenskap på det sättet. Det är verkligen ett underbetyg till skolsystemet och i slutändan ett demokratiskt problem att så många inte klarar av att orientera sig bland all information som finns tillgänglig. När du refererar till en enkätundersökning från ett halstablettsföretag, för att dessutom skifta fokus från en fråga till en annan, måste du förstå att du betalar ett pris för det i form av minskad trovärdighet. Att du nu menar att denna enkät skulle vara del av den vetenskapliga metoden befäster tyvärr ytterligare att du inte har fått lära dig vad vetenskap är.

[VSK]
10/5/19, 9:30 AM
#54

#53

När argumenten tryter så kommer personangreppen. Inte första gången det sker men så förbaskat infantilt och tråkigt. 

Försök förstå det jag skriver istället. 

Varför finns det så många överviktiga veganer?

Gen
10/5/19, 10:11 AM
#55

#54 Jag pratar gärna om hälsovinsterna med en helt växtbaserad kost. Men innan vi byter fråga undrar jag om står du fast vid att veganer har fler sjukdagar, och menar du att Fisherman's friends enkätundersökning som du grundar den uppfattningen på, och som inte publicerats i en vetenskaplig tidsskrift, är att betrakta som en trovärdig källa?

Jag tittar gärna på belägg du har för att veganer skulle vara mer överviktiga än allmänheten överlag och lovar att vara öppen för att pröva olika anledningar till att det skulle kunna förhålla sig så, även om jag i nuläget är väldigt skeptisk till att det skulle vara fallet.

Annons:
[VSK]
10/5/19, 10:46 AM
#56

#55

Men kära hjärtanes. 

Läkemedelsindustrin jobbar ju inte med vinst i åtanke? Intressant dock att du avfärdar alternativ medicin 👍

Faktum är att Fisherman's friends enkätundersökning fallerar mindre än IPCC´s sk spådomar.

Gen
10/5/19, 11:25 AM
#57

#56 Ska jag förstå det som att du inte vill berätta om du står fast vid uppfattningen att veganer har fler sjukdagar, och att du inte har några belägg för att veganer är mer överviktiga än allmänheten överlag?

[VSK]
10/5/19, 11:48 AM
#58

#56

Börjar bli lite smått tradigt att leka dina lekar men förstod aldrig om du var för eller emot EU samt om du anser att djurhållningen blivit bättre eller sämre sen vi tvingades med i EG/EU? 

Förmodar att du inte känner till det men folkomröstningen gällande medlemskapet var mest ett spel för galleriet för hade folket röstat nej så hade vi gått med ändå enligt Göran Persson.

Har inte riktigt tid med dig nu på ett antal timmar men skall med iver läsa ditt spännande svar senare ikväll 🙂

Gen
10/5/19, 3:27 PM
#59

#58 Det verkar vara svårt för dig att svara på de mest enkla följdfrågor på de påståenden du framför. Jag tror det är ganska uppenbart för alla som läser detta att din strategi är att byta ämne när du inte har några svar. Brukar det vara ett vinnande koncept för dig? Det ger inte ett intryck av att du har så mycket substans att komma med är jag rädd. 

Du verkar inte vara så intresserad av ett meningsfullt utbyte, men det är å andra sidan inte jag heller vid det här laget då utsikterna för det förefaller små.

Jag lämnar ändå där jag började med de tre starka skälen till en helt växtbaserad kost: för djuren, för planeten, för dig själv. Du fick höra några argument, och kanske har vi tillfälle att återkomma till fler en annan gång.

vendelay
10/5/19, 4:41 PM
#60

Okej, nu blockerar jag VSK från sajten. Det är skittråkigt att göra men jag vet inte vad annat jag kan göra.

Gen har absolut inte gått till personangrepp och att VSK inte litar på forskare är inte vårt fel.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

CFIT
10/25/19, 11:41 PM
#61

Björnar är också allätare. De äter både blåbär och människor.

vendelay
10/25/19, 11:49 PM
#62

#61 #InteAllaBjörnar! (t.ex. pandor och isbjörnar) men min kommentar var nog lika mysko som din. Vad är din poäng?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
CFIT
10/26/19, 12:06 AM
#63

Nja poängen är kanske att björnar helt enkelt inte verkar bry sig så mycket över vad de äter. Pandor äter mest bambu medans isbjörnar mer än gärna äter upp en obeväpnad turist som fått soppatorsk på sin scooter strax utanför Longyearbyen. Visst är det väl svårt att lägga nån sorts värdering i dessa björnars val? 😉

Calcifer
10/26/19, 11:28 AM
#64

#63 Människor har ett samvete. Jag tvivlar på att en björn som äter upp en turist sitter och gråter över det efteråt. De har också en instinkt kring vad de ska äta. Vi har valmöjligheter och kan bestämma själva.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vendelay
10/26/19, 9:47 PM
#65

#63 Håller med #64. Isbjörnar dödar av behov, vi dödar av nöje. Det är stor skillnad.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

CFIT
10/27/19, 1:44 AM
#66

Eftersom medvetenhet är mänsklighetens förbannelse så blir också logik vår enda räddning.

Upp till toppen
Annons: