Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 910 ggr
CFIT
9/21/19, 12:11 AM

2 funderingar bara

1: I hur stor del av mänsklighetens historia har människan haft en möjlighet att välja vad hon vill äta? 2: Vad var det som tillsist gav henne möjligheten att välja?

Annons:
vendelay
9/21/19, 8:44 PM
#1

Menar du att välja mellan att äta animaliskt pga överlevnad för att sedan kunna välja att äta vegetabilier? (jag har dock ingen aning om svaret, jag bara undrade om det var det du menade)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

sp0ngeb0b
9/24/19, 11:04 AM
#2

För 10.000 år sedan började människan jordbruka (neolitiska revolutionen) så det var väl då man kunde börja "välja" vad man ville odla i stället för att nöja sig med vad som fanns att då tag på i jakt- och samlarväg. Dock tror jag inte att de hade någon direkt överflöd av grödor att välja mellan ändå. Sen antar jag väl att det långsamt blev mer och mer att välja på med åren. Sen i industriella revolutionen i sekelskiftet 1700-1800 började man ju effektivisera mycket mer och även transportera mat så då måste ju valmöjligheterna ha ökat ännu mer. Minns dock inte när man började exportera och importera.

sp0ngeb0b
9/24/19, 11:05 AM
#3

Det var alltså på stenåldern som den neolitiska revolutionen inträffade.

CFIT
10/12/19, 12:23 AM
#4

#1: Ja, jo. Det var ungefär så jag menade. För grejen är den att jag ibland upplever det som att där inom vegankretsar anses finnas nått sorts biologisk argument för att människan aldrig någonsin varit ämnad för att äta kött. Alltså att människan som art aldrig skulle kunna vara att betrakta som vare sig köttätare eller rovdjur. Och som Vegan kan jag själv tycka att det är något problematiskt när där dyker upp argument för veganism som inte är vetenskapligt baserade. För mig är inte veganism en allvärldsförklarande religion, utan ett för mig självt helt personligt eget fattat val. Och det stör mig när mitt egna högst personliga val "förminskas" av andra med icke vetenskapliga argument. Nån annan som känner likadant?

CFIT
11/10/19, 12:49 AM
#5

Verkligen… ingen?

vendelay
11/10/19, 10:45 PM
#6

Jag håller med om att det är problematiskt med osanna argument, men tror det handlar mycket om okunskap.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
CFIT
1/4/20, 12:01 AM
#7

#6: Tack! 😉👍

Upp till toppen
Annons: