Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 606 ggr
Lona
2019-09-29 10:52

Snälla, förklara! (Vegan)

Hej! Jag är som bekant inte Vegan men ganska nyfiken. Nu har jag hört något rätt luddigt som jag tänkte att ni kanske kunde reda ut. 🙂 Min kompis berättade om "Gäng-veganer" som, förutom att vara vanlig Vegan heller inte äter något som vuxit under marken (som potatis, morötter mm)? Detta skulle bero på att "en myra kunde krupit över och då kan man inte äta det". Jag antar att det ligger något korn av sanning bakom men att det har blivit lite förvridet. Så, finns det någon vettig bakgrund? Tack för att ni tålmodigt svarar på mina förmodligen väldigt korkade frågor! 👍😁


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Morphalum
2019-09-29 13:46
#1

Tycker att pratet om 'fruktarianer' och veganer och lakto-ovo-vegatarianer osv osv är ganska ointressant egentligen. Numera tycker jag att det är så himla beroende av vem man frågar. För mig har klimatet förändrats en del sedan jag blev Vegan under sena tonåren. (2005 ca), det kan också ha att göra med åldern. Men det som tidigare var hardcore-vegan i alla lägen med någon slags tydlig identitet, att man liksom umgicks med veganer och vi fanns på ungefär samma ställen och hade liknande aktiviteter, är idag ganska nedtonat. 'På den tiden' var det ju också en liten uppoffring att vara Vegan, man var tvungen att gå till särskilda affärer eller göra stor del av maten helt själv (utan halvfabrikat osv) och det var en viss typ av person som kunde tänka sig göra det. 

Som direkt svar på din fråga. Ja självklart finns det folk som säkert resonerar så, eller inte äter godis med vissa färgämnen i eftersom färgämnet kommer från en insekt osv osv. Det är väl som med dieter eller vilken bil man kör (om man nu överhuvudtaget kör bil) eller vilken pub man går till eller vilka kläder man köper. Alla har sina skäl och det kan vara så otroligt olika varför och hur man resonerar. 

Det går inte riktigt att dela upp folk i fack är det jag vill säga. Ja det kanske finns folk som resonerar på det sättet, men de går nog inte att stämpla dem som hardcore buddhist-vegan-frukterian-nissar där alla resonerar likadant. Då missar man nog hela bilden.

Namiko
2019-09-29 13:46
#2

Jag har aldrig hört talas om den anledningen till att inte äta vissa saker. Kan det kanske handla om dom frukterianer som enbart äter sånt som kan skördas utan att skada växten? Då går tex alla rotfrukter bort.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Lona
2019-09-29 14:03
#3

#1, Klokt inlägg. Det blir nog lätt så att man gärna sorterar in andra i fack när man själv inte tillhör gruppen så att säga. Det är förmodligen ingen som funderat på att dela in köttätare i "äter bara fläsk", äter bara kyckling och nöt" och så vidare - eller varför de gör som de gör.🙂

#2, Så kan det säkert vara, det låter även som en vettigare anledning även om jag personligen tycker att det är lite överdrivet.🙂

Tack för era svar och att ni vänligt svarar på icke-veganers frågor! Det är en alldeles för inflammerad stämning mellan icke-veganer och veganer. Det här är bästa sättet att sprida era tankar och värderingar, tror jag.👍🌺


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

sp0ngeb0b
2019-09-30 00:35
#4

Jag har aldrig hört talas om detta. Resonerar man så kan man ju aldrig äta någonting, för man vet ju aldrig var insekter har gått.

vendelay
2019-09-30 11:36
#5

Det finns ju vissa religioner eller kulturer där de, i våga ögon, kan tyckas gå till överdrift i sin vilja att inte skada någon. Jag tänker på t.ex. vissa inriktningar under buddhismen, där de går med en sopborste framför sig för att inte råka trampa på en insekt eller liknande. Kan absolut tänka mig att det finns de som inte vill "skada växten" genom att inte skära av saker från den eller så. Jag har nog aldrig hört talas om det, men det låter ju intressant antar jag!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2019-09-30 11:37
#6

Och för övrigt - ingen korkad fråga alls! Så länge frågor är ställda med genuint intresse av att lära sig så är det aldrig korkat.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Upp till toppen
Annons: