Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 1801 ggr
potatis2.0
10/1/19, 8:58 PM

vegan och veterinär?

Jag har länge funderat på att efter gymnasiet söka in på veterinär på SLU. Älskar ju djur så såklart vore det ju drömmen att ha det som arbete att hjälpa dom. Jag har dock funderingar över olika labbar och praktiska delar som kräver exploatering av djur som tex användning av mjölk för att odla bakterier. Nu på gymnasiet så har jag ju pratat med lärarna och jag får slippa vissa labbar som involverar djur, men tror inte det är lika enkelt på veterinärlinjen? 

Känner ni någon vegansk veterinär och vet hur de gjorde? eller vad tycker ni om min situation? Är att utbilda sig som veterinär en bra nog ursäkt att bidra till viss exploation av djur för att sedan använda mina kunskaper i ett gott syfte? Skulle gärna höra några av era åsikter, är själv lite kluven just nu :)

Annons:
Lona
10/1/19, 9:18 PM
#1

Jag kan inte råda dig ur vegansynpunkt, men det ingår betydligt "värre" saker än så i utbildningen, till exempel dissektioner och labbar där man gör en hel del saker som definitivt inte går ihop med veganskt tänk. Vissa typer av djurförsök (inte för att utföra just försök utan för att det klassas som det) osv. Du kommer att få praktisera på ställen som du absolut inte stödjer, som till exempel hos mjölkbönder och uppfödare av köttdjur. En annan sak att fundera över sen när du är veterinär - många av djurägarna och även dina kollegor kommer förmodligen att ha andra värderingar än du. Hur hanterar du det? Och något som väl alla veterinärer bör fråga sig, vad är etiskt när det gäller behandling av djur och när är det dags att avsluta det hela? Många läkemedel och vacciner tillverkas med hjälp av animalier, hur ställer du dig till det? Jag skriver inte det här för att ifrågasätta dig eller dina värderingar, men jag tror att det är svårt både med utbildningen och yrkeslivet om man är Vegan och vill jobba som veterinär.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

potatis2.0
10/1/19, 10:17 PM
#2

jadå, nu har man mycket att tänka igenom… det är ju saker jag såklart inte stödjer. Sorgligt att man ska behöva bidra till så mycket lidande för att man i slutändan vill motverka lidande. 

angående att man har olika värderingar så är väl det nånting jag är van vid då jag inte känner några andra veganer, men antar att det blir annorlunda i en jobb situation där man ska uppfattas trevlig och professionell. Jag har själv inget problem med avlivning om det är för att undvika onödigt lidande. Att avliva friska djur är inget jag tänker delta i dock, är rätt så säker på att man har rätt att neka sånt så är inte orolig. 

animalier i läkemedel, den är svår. tror inte ens de läkemedel jag tar är veganska :(  tror det bästa man kan göra av situationen är att använda veganska läkemedel när alternativet finns. Veganism blir ju allt vanligare så man kan ju hoppas att det sprider sig till läkemedel tillslut. 

jag har satt mig själv i en svår situation märker jag

[TheSquirrel]
10/2/19, 7:22 PM
#3

Avlivning är ju en sak. Där vet man att djuret aldrig kommer att lida igen. Men hur skulle du tackla personer som vill operera sina djur till vilket pris som helst, bara för att de själva inte kan släppa taget. Skulle du vara redo att låta ett djur som redan lider genomgå en större operation fastän du vet att det bara förlänger lidandet i slutändan. Eller personer som i slutändan inte väljer att behandla ett djur som lider utan tar med sig det hem igen där det får lida hela sista tiden i livet. Även om du vill göra det som är det absolut bästa för djuret så måste man (tyvärr) först och främst ta hänsyn till de människor som äger djuret och vad de vill göra. Det handlar om så mycket mer än djurets välbefinnande. Det handlar om människors storlek på plånboken och det handlar om deras förmåga att förstå vad som är bäst för djuret. Det är långt ifrån alla som faktiskt förstår det. 
Om du känner att du skulle kunna tackla alla dessa faktorer och gå hem utan att ta med dig jobbet hem i form av tankar och känslor som maler, så kanske det är ett jobb för dig. Men du ska nog tänka bort att kunna jobba ur ett veganskt perspektiv. Som Vegan vore ju det ultimata att inga ägde djur och att djurens lidande tas om hand av naturens gång utan människans påverkan. Det fungerar inte riktigt så i dagens samhälle. Men visst kan du göra mycket nytta och påverka människor till att göra beslut som gynnar djuren i rollen som veterinär.

vendelay
10/2/19, 7:22 PM
#4

Det är en jättesvår sits, men jag tycker nog att om du kan tänka dig att gå igenom utbildningen så bör du göra det. Jag tror att det behövs fler veganer som är veterinärer.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Pyttelite
10/6/19, 12:39 PM
#5

Rent spontant, veganism innebär som redan känt ett motstånd  mot domesticerade djur. 

De domesticerade djuren  ska på sikt avlivas eller självdö. Det ska inte vara tillåtet att ha husdjur annat än att låta de som finns få leva kvar men inte föröka sig.

Om jag får en veterinär som säger sig stå för detta skulle jag be att få byta eller misstro vad den veterinären säger om mitt djur.

Tycker att du ska tänka om avseende din kommande utbildning.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


vendelay
10/6/19, 8:09 PM
#6

Jag som är Vegan skulle älska att veta att "min" veterinär var Vegan. Jag skulle inte gå till en läkare som äter människor, och det vore oerhört skönt att veta att veterinären inte heller äter sina patienter.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Pyttelite
10/6/19, 8:25 PM
#7

#6 Jag skulle inte gå till en läkare som inte tycker att jag ska finnas. 

Hur skulle jag kunna lita på den läkare vars tro är att min art ska dö ut?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lona
10/6/19, 9:10 PM
#8

Pyttelite har onekligen en poäng. Jag förstår att många veganer skulle uppskatta att ha en veterinär som har samma grundläggande synsätt som de själva men de flesta icke-veganer skulle förmodligen ha svårt att lita på en veterinär som är Vegan. Dels för att det finns en hel del fördomar, dels för att de flesta veganer ser på djur, djurhållning och djurvård på ett helt annat sätt.
Jag skulle personligen inte välja en veterinär som var Vegan såvida denne inte hade ett mycket gott rykte. Inte för att jag tror att hen är mindre duktig, men jag skulle inte vara säker på att vi hade samma grundläggande värderingar vad gäller djur och djursjukvård.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

vendelay
10/6/19, 9:18 PM
#9

Jag tänker att jag skulle vilja gå till en Vegan eftersom jag då vet att hen absolut skulle vilja göra allt i sin makt för djuret ifråga. Självklart finns det veganer som är "dåliga människor" och ickeveganer som är "bra människor" osv, men jag måste ju såklart utgå från mig själv. Och jag skulle inte vilja gå till en veterinär som t.ex. kan tänka sig att avliva ett friskt djur eller något liknande, vilket jag antar att veganer inte skulle vilja liksom. (inte för att ickeveganer vill det, men jag hoppas ni förstår vad jag menar)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Pyttelite
10/6/19, 9:25 PM
#10

#9 Det handlar inte om bra eller dåliga veganer. Det handlar om veganismens kärna. Husdjur och andra domesticerade djur är inte välkomna de ska dö ut på sikt.

Hur vet jag att diagnosen blir rätt med ett sådant synsätt?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


vendelay
10/7/19, 8:28 AM
#11

#10 Därför att en Vegan (utgår som sagt ifrån mig själv) skulle tänka att ett liv är ett liv och ett liv ska räddas.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Pyttelite
10/7/19, 8:41 AM
#12

#11 Fast det är inte riktigt så veganismen fungerar. En veterinär kommer att syssla med olika delar av livscykel för djur inklusive avel och insemination. Vilket i allra högsta grad strider mot veganismens doktriner. De domesticerade djuren, tamboskap såväl som husdjur ska på sikt avvecklas och utrotas.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


vendelay
10/7/19, 8:55 AM
#13

Jag förstår din poäng, men jag tror inte att det är så verkligheten fungerar. En Vegan som väljer att bli veterinär lär med största sannolikhet inte vara samma Vegan som protesterar utan slakthus, eftersom veterinären har mer att förlora än t.ex. en Vegan som jobbar i en matbutik eller inom äldrevården.

Vi lever ju i en speciesistisk värld, det går inte att komma ifrån bara för att en är Vegan. Jag skulle personligen inte klara av att jobba med avel pga mitt hjärta går sönder när jag tänker på alla hemlösa djur som skulle behövt hjälp istället, men alla veganer tänker inte så. Dessutom, om vi ska vara helt ärliga, så är inte ens alla veganer emot avel eller att andra äter djur (även om det definitivt strider mot veganismen!), så jag skulle fortfarande lita mer på någon som värdesätter allt liv än någon som bara värdesätter vissas liv.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Pyttelite
10/7/19, 9:05 AM
#14

"så jag skulle fortfarande lita mer på någon som värdesätter allt liv än någon som bara värdesätter vissas liv."

Fast det är ju precis så som veganer gör. Ett domesticerat djur har inget värde eftersom det är framtaget pga människans behov bara utsatta domesticerade djur har ett värde för en Vegan inga andra.

Det är nog svårt att praktisera ett veterinäryrke om man nu inte ska hålla på med vetenskapliga strikt teoretiska studier. 

Som praktiserande veterinär hanterar man alla typer av frågor inklusive avel. 

Det har ju knappast med alla hemlösa djur att göra. Det finns väl andra skäl till hemlöshet än att man har en planerad avel?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


vendelay
10/7/19, 10:42 PM
#15

Nej, ett liv är ett liv. Domesticerat eller vilt så är det ett liv och liv är alltid viktiga. 

Ja, som veterinär hanterar en även avelsfrågor. Jag tror inte att det är ett problem eftersom veganen då går in i sin yrkesroll som veterinär istället för sin personliga roll som Vegan, om du förstår hur jag menar. Självklart lyser en personliga åsikter alltid igenom, men jag har svårt att tänka mig att det skulle ske på annat sätt än att veganveterinären skulle hjälpa livet hen har framför sig.

Självklart har avel med hemlösa djur att göra. Varje avelsdjur tar ju en plats ett hemlöst djur hade kunnat få. Folk köper avlade djur och släpper ut i skogen (t.ex. katter). Folk köper framavlade djur och kastrerar dem inte, utan låter de ströva fritt ute. Osv.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Pyttelite
10/8/19, 7:49 PM
#16

Tror att din syn på veterinäryrket är något skev kolla gärna i länken nedan:

https://www.saco.se/studieval/yrken-a-o/veterinar/

Jag ha saxat nedanstående från länken och endast en punkt är veganvänlig, veterinär som arbetar administrativt övriga uppgifter strider mot veganismen i allra högsta grad. Vilket är något man på tänka på om man anser sig vara Vegan.

Vad jobbar veterinärer med?

"Den djursjukvård som fokuserar på lantbrukets djur sköts av ca två tredjedelar statligt anställda distriktsveterinärer och ca en tredjedel egenföretagare. Vård av sällskapsdjur och sporthästar bedrivs av veterinärer anställda vid djursjukhus och kliniker i främst privat regi eller i egen praktik.

Veterinärer anställda vid rådgivarorganisationer inom lantbruket arbetar bland annat med förebyggande djurhälsovård, vilket innebär att man ser till att djuren på gårdar som producerar livsmedel skyddas mot sjukdomar och ges bra skötsel. 

Veterinärer som arbetar med livsmedelskontroll finns främst på slakterier som statligt anställda officiella veterinärer med ansvar för bland annat köttkontroll och hygien. Officiella veterinärer har även kontrollansvar för hygienen på andra livsmedelsanläggningar, till exempel äggpackerier, mejerier, fiskodlingar m.m. Även inom gränskontrollen finns officiella veterinärer.

Inom läkemedelsindustrin och vid vissa laboratorier arbetar också veterinärer. De är i regel sysselsatta med forskning och utvecklingsarbete. De har även ansvaret för de laboratoriedjur som kan finnas på till exempel universitet och läkemedelsföretag.

Veterinärer som arbetar vid lantbruksuniversitetet sysslar främst med undervisning och forskning inom områden knutna till djursjukvård och livsmedelshygien. Administrativt verksamma veterinärer finns inom flera statliga myndigheter. Länsveterinären har det länsövergripande ansvaret för djurskydd, livsmedel, foder och animaliska biprodukter, smittskydd hos djur samt utövar tillsyn på länets kliniskt verksamma veterinärer och övrig djurhälsopersonal. På andra statliga myndigheter arbetar veterinärer som inspektörer och handläggare. Antalet yrkesverksamma veterinärer är i dag (2017) drygt 3 000."


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lona
10/9/19, 1:23 PM
#17

Fast det blir ju lite snett (som jag ser det) om man försöker rädda liv till varje pris fast jag kanske missförstod? Vi har möjligheten att låta djur slippa lida vid svår sjukdom och skador, likaså att låta dem slippa livets slutskede. Det tycker jag är oerhört viktigt att värna om och jag blir ärligt talat upprörd över de veterinärer som fortsätter kämpa med ett djur som lider och där prognosen är oviss. Jag litar på att min vanliga veterinär kommer att säga ifrån den dagen det är dags för mitt djur att få somna in - och jag har svårt att förlåta den veterinär som övertalade mig att "försöka lite till" när min förra hund var svårt sjuk. Jag såg ju hur illa det var och ville avsluta det hela. Nu fick min hund lida ett dygn till innan jag sade ifrån rejält. Jag kan förstå tanken på att vägra avliva friska djur, men var går gränsen? En hund som mår dåligt psykiskt men inte har några fysiska problem, var hamnar den? Eller en hund som bytt hem fem gånger på ett år, nu vill senaste ägaren låta den slippa att bli en vandringspokal? Eller för den delen, djurägaren som tröttnat på sitt/sina djur och alternativet är att hen har ihjäl dem själv alternativt släpper ut dem i det vilda? Det här är intressanta frågor tycker jag, vare sig man är Vegan eller inte. Risken är nog dessutom att man inte klarar att sätta gränsen mellan privat- och yrkesliv (vilket givetvis gäller även veterinärer som inte är veganer). Kan man låta bli att ta hem den femtioelfte katten som är upphittad i dåligt skick och som katthemmen inte kan ta emot? (Apropå avlivning så har det för mig inte med specieism att göra, jag är för aktiv dödshjälp även för människor i vissa lägen men det är en annan diskussion!)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

vendelay
10/9/19, 5:14 PM
#18

#16 Nej, vi uppfattar bara saken olika. En kan inte vara en "perfekt vegan" i en ovegansk värld. Jag tycker inte att det är fel att arbeta som veterinär och vara Vegan.

#17 Jag är också för aktiv dödshjälp till människor och andra djur, men det är svårt att avgöra när det är rimligt att använda dödshjälpen. Bland husdjur tror jag det är relativt lätt att avgöra, men djur som bara finns för ekonomisk vinning är det mycket svårare med. För att ge ett exempel. Jag ville bara säga att det är konstigt att säga att det är okej att döda någon och inte en annan, när de har liknande skador. Som du själv drar upp flera exempel på är det en extrem svår gränsdragning. Problemet är ju också att vi, som sagt, inte lever i en vegansk värld. Tänk dig att prata om att avliva ett barn som är deprimerad? Det vänder sig ju i magen. Självklart ska barnet, och hunden i ditt exempel, få hjälp. Problemet är att för få har ork eller vilja att hjälpa hunden (och barnet pga vårdköer, men det är en annan fråga).

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lona
10/9/19, 5:56 PM
#19

#18, Har skrivit det tidigare men tack för vettiga diskussioner! 👍 Mental ohälsa har tyvärr fortfarande en skam-stämpel oavsett om det gäller människor, hundar eller andra djur - men det är också en annan diskussion som kanske inte direkt vegan-relaterad.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

vendelay
10/9/19, 8:22 PM
#20

#19 🤗👍

Ja, det är verkligen ett stort tabu tyvärr.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Pyttelite
10/9/19, 10:26 PM
#21

#18 Jag förstår inte hur du ens kan tänka att man som Vegan kan bli veterinär med tanke på att samtliga huvuduppgifter förutom en strider totalt mot veganismens läror.

Tror verkligen inte att du inser vad du skriver - vad du säger skulle motsvara att du kan praktisera som präst fast du är ateist.

Däremot kan du säkert följa en vegansk livsstil men knappast säga att du är Vegan om du inte vill ägna dig åt pappersforskning men det tror jag få veterinärer drivs av från början.

Det handlar inte om  att döda någon. Veganismen vill som jag tidigare skrivit utrota de domesticerade djuren.  

De arbetsuppgifter en kommande veterinär kommer att få kommer att innefatta  besiktning av livdjur så väl på bondgård som slakteri, övervaka hälsan hos försöksdjur, praktisera på djurparker, hästkliniker och smådjurkliniker. 

Alla dessa kategorier är fördömda enligt veganismen läror.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


vendelay
10/10/19, 8:07 PM
#22

#21 Världen är inte så svartvit som du vill tro. Veganism handlar inte om att "utrota" någon, snarare att inte föda upp fler. I slutänden blir det samma grej, men jag tror verkligen att ordet "utrota" inte har något med veganism att göra. Om det inte handlar om att "utrota speciesism" 🙂 Dessutom, som jag skrivit tidigare, vill inte ens alla veganer att husdjur ska sluta avlas fram. JAG vill det, men det finns jäkligt många som kallar sig veganer som inte vill det. Alla veganer tycker inte likadant.

Jag förstår verkligen din poäng, men allt är som sagt inte svart eller vitt. Ibland måste det få finnas gråskalor. Jag är feminist men köpte ett par skor från Din Sko för någon månad sedan utan att kolla upp vem som kan tänkas ha tillverkat dem. Det går också emot feminism, men jag är feminist ändå.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Pyttelite
10/10/19, 8:33 PM
#23

De exempel på arbetsuppgifter jag get för en veterinär är inte förenlig med veganismens grunder. Att sedan människor säger sig vara veganer utan att leva som en Vegan är en annan sak.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lona
10/10/19, 9:26 PM
#24

#23, Fast där håller jag med vendelay. Världen är inte svartvit ens för veganer. 😉 Eftersom liknelsen med religion redan har tagits upp så är ju den gränsen inte heller glasklar. Man kan tex mycket väl vara kristen och tro på Jesus men inte instämma i allt som står i bibeln. Det är inte direkt ovanligt med kristna som inte tror på Skapelseberättelsen utan håller med Darwin om evolutionsteorin - är de inte "äkta" kristna då? (Att jag tog just kristendom är förstås för att den är mest bekant för de flesta här, men detsamma gäller även islam och många andra religioner.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Pyttelite
10/10/19, 9:36 PM
#25

#24 Det må vara så men en veterinär har arbetsuppgifter på arbeten som slakterier, forskningslabb (djurförsök), bondgårdar, hästgårdar samt med husdjur (besikta kattungar, valpar mm).

Känns lustigt att en Vegan ska arbeta på dessa ställen. Jag jämförde tidigare med prästyrket. Det är svårt att arbeta som en trovärdig präst om man är ateist.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


vendelay
10/11/19, 7:01 PM
#26

#24 Det är en mycket bra liknelse. Tror verkligen Svenska Kyrkan idag att Gud skapade världen?

#25 Menar du att alla veterinärer måste jobba på slakterier eller på forskningslabb osv? Jag förstår verkligen var du vill komma, men om en Vegan vill jobba med djur och få betalt så finns det ju faktiskt inte så mycket val. Det kanske är bättre att jobba med djur på ett oveganskt sätt för att hjälpa djuren, hellre än att bara låta djuren eventuellt lida i andras händer? Det är en svår fråga.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Jojaton
10/11/19, 7:38 PM
#27

#26 Att Gud skapade världen kan man väl verkligen hoppas att de tror, HUR är ju en helt annan fråga :)

Johanna - Instagram

Annons:
Lona
10/11/19, 8:57 PM
#28

Ganska OT och ur djurens synpunkt spelar det förstås ingen roll, men jag kom att tänka på en utbildning jag gick uppe på Ultuna (där även veterinärerna studerar). Vi skulle dissekera djur och vår lärare var mycket noga med att vi skulle visa respekt för djuren. "De har fått sätta livet till för att ni ska kunna lära er, den som tramsar åker ut och får underkänt!" Som sagt, för djuren gjorde det ingen skillnad men det kändes ändå bra på något sätt, betydligt bättre än om de slängt till oss några lik och sagt åt oss att börja skära. Jag kan förstå tanken att man som Vegan vill jobba för djuren. Oavsett om man är för eller emot domesticerade djur så ska de som finns givetvis ha bästa möjliga vård. Sen kan man förstås diskutera vad "bästa möjliga vård" är.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

vendelay
10/11/19, 11:01 PM
#29

#27 Jaha, jag ber om ursäkt. Jag antog fördomsfullt att de inte tänkte så längre.

#28 Ja, det är väl som du säger. Oavsett vad en tycker om tamdjur vill en ju att de ska tillgång till bra vård.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

CFIT
10/12/19, 1:08 AM
#30

Den här tråden säger mig väldigt mycket. Och tyvärr så är det också något mycket skrämmande! Oavsett vad det än gäller så måste man alltid vara mycket uppmärksam på när saker och ting börjar tangera fanatism. Inom religionen har detta varit känt sedan länge. Men vad finns där för biskopar eller påvar inom denna rörelse?

vallhund
10/24/19, 10:23 PM
#31

Angående att avliva friska djur så är det prövat i AD, att vägra är tjänstefel o kan leda till avsked pga arbetsvägran.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Noctis
6/29/20, 8:08 PM
#32

Hej #0

Jag är precis som du och alla/nästan alla här inne både Vegan och djurälskare. 
Att du vill ägna ditt yrkesliv åt att hjälpa och rädda djurliv tycker jag är fantastiskt! Att inte alla moment i utbildningen eller läkemedlen är veganska är inte så konstigt i dagens samhälle, men att allt fler blir veganer, det är ett faktum.  Detta faktum leder till utveckling på alla fronter. Du blir en del av den utvecklingen genom att du ser från en vegans ögon och troligen kommer att försöka hitta alternativ eller vid sidan av ägna dig åt efterforskningar. Följ hjärtat och dina drömmar.  Du vet ju din agenda. VI skapar alla framtiden <3

CFIT
7/4/20, 3:56 AM
#33

#0 och #32: Detta är egentligen inte en fråga om djur. Det är en fråga om människor. Så den absoluta frågan är: Hur långt och hur länge är du beredd att kämpa?

[tval]
7/17/20, 1:22 PM
#34

Det här är intressant. Vår veterinär har en blomma tatuerad på armen. Frågade om den och var tydligen ett tecken som ska visa att man är Vegan. Det känns som att han vill hjälpa djur ännu mer och ger lite trygghet på nått sätt. Så vill gärna se fler veterinärer som äter veganiskt.

Annons:
CFIT
7/18/20, 1:19 AM
#35

#34: Det var inget annat än ett smart svar från en luttrad vetreinär. Säg… där finns inga sjömän med tatuerade blommor på armarna? Eller nån stackars 70-talist som fortfarande gillar Guns and Roses … men bara inte lika mycket längre? : )

[tval]
7/18/20, 6:23 PM
#36

Jaha, visste inte att han hade blivit lurad. Hittade den faktiskt ochså på nätet. Han påstod den symboliserade v som för Vegan. Får fråga om han skämtade nästa gång. Känner ingen Vegan alls. http://vegan-labels.info/

[tval]
7/18/20, 6:26 PM
#37

Såg konstigt nog den logan som stämpeln också idag för första gången på nån form av bejkon, tror jag det föreställde, eller kanske nån form av skinka. Är inte så insatt i era produkter än.

CFIT
7/24/20, 12:38 AM
#38

Är det ok för en vegansk vetreinär att beställa 2000 döda möss från Kina för att föda de stackars kungsboa-ormarna medans de är på kliniken för behandling mot tarmvred?

[tval]
7/24/20, 10:09 AM
#39

Vet inte om du driver eller försöker vara lustig CFIT!

vendelay
7/24/20, 9:27 PM
#40

#38 Livet är fullt av motsättningar. Det suger såklart att människor har husdjur och att husdjuren måste äta andra djur osv, men vi lever inte i en vegansk värld. En får göra så gott en kan. En Vegan kan absolut vara veterinär.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

CFIT^2
2/20/21, 12:05 AM
#41

#39: Att driva eller försöka vara lustig är i stort sett samma sak.
Det jag försöker, är bara att säga som det verkligen är….

Annons:
Silvestris
4/26/21, 4:50 PM
#42

#41:

Det måste vara extremt ovanligt. Jag jobbar på en av få stora veterinärkliniker som tar emot ormar och inte beställer vi hem några 3000 döda möss för att mata patienterna med. Ormar äter ju oftast väldigt sällan och behöver sällan matas när de är på kliniken. Behövs det är det nog vanligast att ägaren lämnar med den mat som ormen brukar äta.

Generellt svar till TS: det finns många veterinärer som är veganer, även under utbildningstiden men visst kan det vara en utmaning ur etisk aspekt då det är svårt att komma undan vissa situationer med djurförsök.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: