Annons:
Etikettvegankost
Läst 1113 ggr
sammy78
10/21/19, 7:01 PM

Sojalecitin & solroslecitin ??

Blir lite förvirrad av solroslecitin och sojalecitin?!

Dem är väl veganska, dem är ju framställda av växter ??

Någon som vet ?

Har skickat förfrågan till några företag som använder dessa ingredienser i sina produkter … men dem är sega på att svara !

Annons:
Pyttelite
10/21/19, 7:08 PM
#1

Här finns lite riktad information om lecitin. Det finns animalisk och vegetabilisk men man måste ange källa pga allergirisk. Så om man inte stoppat i någon annan animalisk produkt borde det vara ok. https://www.svensktkosttillskott.se/det-har-ar-lecitin-bra-for


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


vendelay
10/21/19, 10:44 PM
#2

Så vitt jag vet är solros- och sojalecitin alltid växtbaserat?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

sammy78
10/22/19, 4:47 PM
#3

h1 { margin-bottom: 0.08in; }h1.western { font-family: "Liberation Serif", serif; }h1.cjk { font-family: "WenQuanYi Zen Hei"; font-size: 24pt; }h1.ctl { font-family: "Lohit Devanagari"; font-size: 24pt; }p { margin-bottom: 0.1in; line-height: 120%; }

Ja, jag hade också fått för mig att sojalecitin och solroslecitin är 100% växtbaserat, men så läste jag på någon sida (kommer inte ihåg var just nu) att detta inte alltid är fallet …. ?

Men ju mera jag läser om det, ju mera förstår jag att både sojalecitin och solroslecitin är 100% växtbaserat.

Det står ju mer eller mindre på länken Pyttelite bifoga att lecitiner nästan uteslutande är från soja/solros/växter.

Man kan ju tycka att namnet på produkten anger vad den är gjord av !🙂🤔

Har nämligen tänkt att baka till jul och några andra högtider … och behöver använda choklad och många chokladsorter om inte alla innehåller antingen sojalecitin och/eller solroslecitin.

Vet inte riktigt vilken jag ska välja ….

Vet att det finns flera märken som gör vegansk choklad mörk och ljus och till och med vit… (green star etc)

Men jag har inte fått så bra resultat med dem, och de blir ganska dyra om man ska ha dem till bakning! Men vill såklart ha ett veganskt alternativ…

Hade tänkt prova :

ODENSE Mörk Choklad 55%

ODENSE Mörk Chokladknappar 54%

Och om man läser deras ingredienser så ska den vara fri från anmailer.

Någon som vet om detta märke är okej ? (som har varit i kontakt med företaget, jag har skrivit till dem men har inte svarat än)

Tips på andra märke ?

vendelay
10/22/19, 9:05 PM
#4

Chokladknapparna vet jag är veganska, så det borde gälla chokladkakan också.

Mörk choklad som inte innehåller mjölk ska vara vegansk. Jag tror att vi brukar köpa mörk bakchoklad från Garant eller liknande billigt märke.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: