Annons:
Etiketthälsa
Läst 2079 ggr
matildahamster
2019-10-30 10:28

lämnat veganism efter 5 år

Jag har varit Vegan i ca 5 år (kolla mina gamla inlägg för bevis på det). Jag slutade vara Vegan för ca ett halvår sedan (gick över till främst animalisk diet). Jag mår SÅ mycket bättre.

Jag rekomendear er alla att kolla på "sv3rige"s ex-vegan serie på youtube där han har har en massa gäster som berättar om deras tid som veganer. Jag kände igen mig i så mycket av det de beskrev (hjärndimma, psykisk ohälsa, trötthet, undervikt, svaghet, dåligt immunförsvar etc). Sök på "sv3rige ex-vegan" på youtube så kommer de videorna upp.

Jag rekomenderar er även att kolla på "Frank Tufano" på youtube, han gör en massa videor där han kritiserar den veganska dieten. 

Jag säger detta för jag värnar om mina medmänniskors hälsa och jag tycker det är viktigt att få ett annat perspektiv än bara att veganism är bra för jag vet hur insnöad och fast man blir i det veganska tankesättet när man väl är där.

Annons:
Condor
2019-10-30 11:00
#1

#0

Jag är Vegetarian men 99 % av  min mat kommer från växter och 1 % är ost och ägg. Jag har inga av de problem som du talar om, utan tvärtom har jag mer kraft och vitalitet än köttätare i min  ålder och min träning orkar inte ens mycket yngre köttätare med. Jag har inte varit förkyld på över 2 år.

Saken  är den, att om man äter Vegan eller vegetariskt, att man måste äta rätt sorts livsmedel. Man kan äta onyttiga vegana eller vegetariska livsmedel och man kan äta nyttiga vegetariska eller veganska livsmedel och lite allmänkunskap om livsmedel behövs det.

De ämnen som du måste upmärksamma mer om du lämnar bort animalier är protein, vitamin B12, vitamin D, omega 3 och järn.

Bra vegana proteinkällor är t.ex. nötter, baljväxter, quinnoa, amaranth, hampafrön,  Amaranth och quinoa är också bra järnkällor. Du kan lätt ersätta allt som finns i animaliska livsmedel med rätt sorts vegetabilier, utom B12 och D-vitamin. Men även de flesta allätare har brist på D-vitamin, så dessa 2 vitaminer behöver du som kosttillskott. Omega 3 finns t.ex. i valnötter, chiafrön och linfrön.

Sen kan du titta lite i näringstabeller om vilka livsmedel som innehåller mycket av viktiga ämnen.

[QASIK]
2019-10-30 11:07
#2

De flesta blir veganer pga djurplågeriet kring de animaliska produkterna men det är djurplågeriet som behöver upphöra en gång för alla. Att bli Vegan är iofs kanske en form av "tyst" strejk, men uppenbarligen räcker det inte.

Jag behöver också köttprodukter för att min kropp ska må bra.

Jag väljer vilt när jag kan och försöker kolla noga upp hanteringen av de andra produkterna jag köper, t.ex ägg och mjölk.

matildahamster
2019-10-30 11:34
#3

#1 

Jag åt nötter, baljväxter, frön, quinoa, frukt, grönt, bönor, linser allt det där som du räknar upp. T ex valnötter, chiafrön och linfrön som du nämnde var grejer som jag regelbundet åt (typ varje dag). Det gick inte ändå. 

Jag fattar att den kommentaren skulle komma, "man kan äta dålig och bra vegansk mat". Visst, man kan äta snabbmat och man kan äta det som veganer brukar räkna som nyttigt, men vad händer om man äter allt det där "nyttiga" men ändå inte mår bra? Jag åt knappt aldrig snabbmat. Jag åt bara det där, enligt veganer, "bra" och i stora/gigantiska mängder. (tog även b-12 och D3-piller).  

Och ja, jag kollade på näringstabellen och hade koll på mina vitaminer. Jag var besluten att få till det. I flera år. Det konstiga är att jag även tog blod-prov och doktorn sa att mina värden såg okej ut men jag kände mig ej okej. 

Det var en så stor, jäkla, omedelbar skillnad när jag började äta animalier igen. Jag minns första gången jag åt fisk. Jag fick värsta euforin, det kändes som om min hjärna omedelbart började fungera klart igen! Jag gick upp 10 kg i vikt (från undervikt till normalvikt), jag kan fokusera på saker igen, jag har inte vart sjuk sen jag slutade vara Vegan (vilket iofs bara är ett halvår sedan, men när jag var Vegan brukade jag ärligt bli förkyld många gånger per år så det är redan ändå bättre än normala för mig) och jag är inte längre trött och psykisk sjuk.

Om du kollar på ex-vegan serien som jag nämnde så pratar dom också om hur dom åt allt det där "nyttiga" och försökte med allt (i flera år ofta) men det funkar ej ändå. 

Jag säger inte att du inte kan vara Vegan, du kanske kan det, jag är ingen doktor, men det är ändå viktigt att prata om alla som visar symptom på ohälsa även om de äter en "hälsosam" vegansk diet  för annars kanske dessa personer inte drar kopplingen mellan dieten -> ohälsa.

Condor
2019-10-30 12:25
#4

#3

Eftersom du speciellt nämner fisk, tänker man först och främst på omega3 och D-vitamin, som fisk är mycket rik på.  I fisk förekommer omega 3 fettsyrorna i form av långa kedjor, som direkt kan byggas in i cellmembranen, medan korta kedjor i vegetabilier först måste omvandlas till långa kedjor av kroppen.  Det finns enstaka männniskor som har problem med omvandlingen. Det är bara det att brist på  omega 3 i cellmembranen inte försvinner direkt efter att ha ätit en portion fisk, utan det tar längre tid, precis som det tat längre tid att fylla på sina vitamin D lager. Det finns egentligen ingen brist som försvinner med en enda portion fisk, fast fisk är rik på de flesta ämnen som kroppen behöver. Det finns heller inga ämnen som kan utlösa eufori i fisk, så jag undrar om det var en psykisk last för dig att avstå från animalier för att du gillar att äta dem?

matildahamster
2019-10-30 12:41
#5

#4

Alltså hurvida det den var en psykisk last för mig att avstå från animalier för att jag gillar att äta dom så skulle jag faktiskt svara nej på den frågan. Jag bryr mig allt för mycket om djurrätt för att ens tänka på mina smaklökar framför djurs liv och jag tänkte aldrig ens tanken att "fuska" när jag var Vegan och att äta något animaliskt för jag gillar det. Det är bara så att jag kommit fram till att jag mår bättre av animalier (och för mig går min hälsa framför djurs liv) och varför jag fick en känsla av "eufori" när jag åt fisk för första gången har jag inte förklaring för.

Condor
2019-10-30 12:52
#6

#5

Det är kanske det som är grejen, att du avstod från animalier pga icke egoistiska anledningar och att du för djurens skull åt du en kost som du egentligen inte var lycklig med. Det är ju klart, att om du hade koll på alla näringsämnen och doktorn heller inte hittade några brister, att det inte finns en biologisk anledning till dina besvär och då kan det bara vara psykosomatiskt.

Jag har också funderat på om det skulle kunna vara så att du åt en massa "superfoods" som ofta odlas i Kina och som innehåller en massa miljögifter. Men grejen är den att en enda portion fisk fick dig att må bättre och att det inte finns biologiska anedningar till det, bara psykiska.

Annons:
Condor
2019-10-30 12:59
#7

Tillägg:

Vem som gör propaganda för eller mot en kost på youtube gör det för att manipulera andra människor för att få dem att avstå från en viss kost och i stället äta en annan sorts kost. Det är ingen objektiv fakta, speciellt för att de besvären som du nämnde inte är typiska för en vegensk eller vegetarisk kost.

FataMorgana
2019-10-30 13:12
#8

#0 

Symptomen som du beskriver som hjärndimma, trötthet, dåligt immunförsvar osv kan vara typiska symptom för brister på olika näringsämnen. Dessa symptom kan alla människor som inte får i sig tillräckligt med de näringsämnen som kroppen behöver drabbas av, även köttätare. Skulle man plocka bort alla näringsämnen som finns i kött och fisk och bara äta det skulle man med tiden också drabbas av brist och bli sjuk. Det är alltså inte köttet i sig som människan behöver, utan vad människan behöver för att må bra är olika näringsämnen som finns i kött och dessa kan man även få i sig på andra vägar för de finns också i andra livsmedel.

matildahamster
2019-10-30 13:32
#9

Nej jag åt inga superfoods utan jag åt det jag listade ovan (och inte heller nån raw-food hux pux idioti). Och ni kan säga att man kan få i sig alla vitaminer och mineraler osv på en vegansk diet och visst, det säger jag inget emot. (jag är ingen doktor!) Däremot säger jag att ALLA mina vänner och bekanta som provat en vegansk diet har upplevt problem och hoppat av förr eller senare utom en som jag ej känner så bra men hon har IBS och extrema psykiska besvär (och kanske andra problem som jag ej känner till). Min slutsats är att det uppenbart inte är så enkelt att vara Vegan, även för många som kämpat i åratal. Därför skulle jag inte rekomendera vegan-dieten för någon eller tycka att gemene man har något ansvar att vara Vegan eftersom att det är så svårt att få till det rätt. (och alla människor har rätt till att bevara sin egen hälsa)

FataMorgana
2019-10-30 13:49
#10

#9  

Nej enkelt att vara Vegan är det nog inte, speciellt när man ännu är ung som du. I din ålder visste jag själv inte mycket om näring och hälsa, om makronutrienter och annat. Men ju äldre man blir ju mer lär man sig och ju enklare blir det. Tänker att man därför inte måste eller behöver vara en så strikt Vegan som ung. Grönsaker, nötter, frukt, baljväxter, quinoa och amaranth osv är alla nyttiga livsmedel som  man gärna kan äta av varje dag även om man lägger till lite animalier på tallriken för att vara på den säkra sidan, speciellt när man är ung och fortfarande växer och utvecklar sig.  Menar bara att det inte är köttet i sig som är det som människan behöver, utan att allt handlar om att få i sig tillräckligt av de näringsämnnen som kroppen behöver. Att det inte är lätt att veta och kunna allt har du givetvis rätt i.

Condor
2019-10-30 14:40
#11

#9

Du, jag känner väldigt många som äter den helt vanliga kosten, som har stora problem med den. Man måste ha kunskap om mat med all sorts kost.

De vanligaste felen som folk gör som äter "helt vanligt". För mycket rött kött, för mycket socker i maten, för mycket fett i maten, för mycket av de dåliga fetterna och för lite av de bra, för lite fullkorn, för lite kostfiber, för mycket färdigprodukter, för mycket pommes, chips, läsk, bullar, för lite grönsaker och frukt, för mycket kalorier och olika blandningar av de ovanstående felen. Konsekvenserna är övervikt, diabetes 2, hjärt-kärl sjukdomar cancer och andra "folkssjukdomar" som orsakas av "helt vanlig kost".

En del av dessa fel kan man även göra med vegansk eller vegetarisk kost, medan ett par av felen inte förekommer med sådan kost, men i stället förekommer det andra fel som man kan göra.

Jag tycker att man inte ska följa någon sorts ideologi eller strikt diet, utan frågan som jag ställde mig är "hur äter jag så att det är bra för min hälsa, för miljön, djuren och att det smakar gott".  Först sen ska man kolla hur den sortens kost betecknas. Hos mig var det inte helt Vegan utan bara vegetariskt. Ett ägg lite då och då är bra för mig och när jag köper ägg kollar jag att de är ekologiska och att hankycklingarna inte dödas. Jag försöker att äta ekologiskt så gott det går. Ägg och fisk är de nyttigaste animalierna (kanske de enda nyttiga?), men det är inte min grej att äta djurlik, så jag tar D-vitamin och ser till att få omega 3 från andra källor.

Egentligen spelar det biologiskt ingen roll om en aminosyra kommer från ett djur eller växt.  Animaliska proteiner innehåler mest alla viktiga aminosyror, medan de flesta växter inte innehåller alla dessa och att man måste kombinera olika livsmedel.  Det finns bara ett par växter som har ett fullvärdigt protein och dessa är inte allt för vanliga. Det är bara det, att om man tar upp aminosyrorna med protein i kött, tar man samtidigt upp en hel del skadliga ämnen, som t.ex. nitrosaminer, Neu5Gc, dåliga mättade fettsyror och annat.

Du ser, varje kost har sina fördelar och nackdelar.  Att vara Vegan eller Vegetarian innebär att man behöver kunskap om kosten som man äter, precis som de som äter en annan sorts kost behöver kunskap om deras kost. Utan kunskap blir det lätt fel. De som du känner, som inte mådde bra, gjorde helt enkelt fel för att de inte var tillräckligt kunniga.

vendelay
2019-10-30 20:53
#12

Det finns vissa människor som inte kan leva helt växtbaserat, även om det verkar vara rätt ovanligt (utifrån det jag läst, men är inte extremt påläst). Något jag reagerar på är att du säger att typ alla du känner som ätit vegetariskt har mått dåligt - för de allra flesta är det ju faktiskt tvärtom. De mår bättre. Kan det vara så att du mådde dåligt för att det förväntades? Alltså, att det var psykiskt? Det är bara en fundering!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Antev
2019-10-30 22:59
#13

Du rekommenderar youtubers som gång på gång bevisats fel. du ska även veta att Sv3rige är psykiskt sjuk alltså på riktigt. detsamma kan man säga om Frank Tufano med. 
tog du aldrig blodprov ? dessa människor vill bara manipulera för de är så extremt desperata att skylla alla sina problem på något

Annons:
Gen
2019-10-31 21:44
#14

Det låter som att du blev Vegan i unga år, mådde dåligt, var underviktig, började misstänka att det var kosten som fick dig att må dåligt, förväntade dig att något skulle hända om du bytte kost, och upplevde det du förväntade dig när du bytte. Jättetråkigt att du mått dåligt, och lika glädjande att du mår bättre! Jag undrar lite ändå vad som tyder på att det var den vegetariska kosten som orsakade att du mådde dåligt? Inga prover visade ju några problem. Animalisk kost är ju ofta kaloririk, och för dig kanske det var ett bra sätt att gå upp i vikt eftersom du var underviktig. Men det går ju att gå upp i vikt med vegetarisk kost också. Jag tänker att anekdotisk argumentation som youtube-kanalerna du beskriver verkar använda sig av är väldigt övertygande. Och förväntanseffekter är väldigt starka, så din upplevelse när du åt fisk efter lång tid som Vegan var säkert väldigt stark. Men personliga berättelser kan vara vilseledande. Det är så lätt att missuppfatta orsak och verkan. Det är därför vi har forskning och myndigheter som ansvarar för att sammanfatta och informera vad forskningen visar. Det samlade forskningsläget är att vi äter för lite frukt och grönt, samt att en helt vegetarisk kost är ett mycket hälsosamt alternativ. Samlingsstudier visar på stora hälsoekonomiska vinster om världen skulle gå över till en helvegetarisk kost. Fantastiskt att du mår bättre. Men kanske du ska våga syna de källor du har på att det var kosten som fick dig att må dåligt. Jag kan såklart inte veta hur det var i ditt fall och det är möjligt att du inte mår bra av en helt vegetariskt kost, men i det stora hela talar forskningen för att både du och djuren ska kunna må bra. Fortsätt ta hand om dig!

thmz
2019-11-07 11:38
#15

Jag känner inte igen mig i några av symtomen. Vegetarian sedan 25 år och senaste 3 åren Vegan. Mina blodprover visar bättre resultat än genomsnitts-köttisen. Jag orkar utan problem träna styrketräning 3-4 ggr i veckan och röra mig ordentligt.

Det mesta av anti-veganismen är väldigt anekdotiskt och inget man ska ta som fakta.

vallhund
2019-11-15 12:12
#16

Det är inte en medicine doktor man skall vända sig när det gäller kost, det är en dietist/näringsfysiolog.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

CFIT
2019-12-08 02:19
#17

Veganism is not a religion, it's even not a choice of life. It's only a "feel good" of the day. Just ask any "non west" person you know….

Antev
2019-12-08 17:34
#18

#17 

Veganism is a way of living which seeks to exclude, as far as is possible and practicable, all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose.

CFIT
2019-12-14 23:57
#19

Death is by definition cruel. The problem is that only your brain understands this. Your stomach has unfortunately not a clue.

Upp till toppen
Annons: