Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 513 ggr
LinnLöthman
11/19/19, 11:25 PM

Musproblem

Hej! Hur löser ni andra veganer möss som kommer in? Den biter sönder kablar och äter hål i soppåsen varje dag. Nu har den tuggat sig in i skafferiet och börjat gotta sig. Har försökt med ”frekvens-skrämmare” utan resultat. Har funderat på ”levande-fälla” men är rädd att den kan ha ungar som blir lämnade själva och att den kommer att bli otroligt stressad.. Någon som har en idé/åsikt?!

Annons:
Tarotstollan
11/20/19, 4:20 AM
#1

När min moster hade sommarstuga brukade grannarna komma in och ta hennes katts nedkissade kattsand och lägga runt sin sommarstuga.
De sa att lukten från kattkisset höll råttor och möss borta.
Luktade kanske inte så gott men de var tvärsäkra på att det funkade, problemet var väl bara att det behövde fyllas på med ny "doftande" sand med jämna mellanrum.
De sa att de aldrig hade haft besök av gnagare sen de började med det sen flera år tillbaka.
På det viset behöver ju inte något djur bli lidande.👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

vendelay
11/20/19, 11:15 AM
#2

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

LinnLöthman
11/22/19, 10:13 AM
#3

Tack för era svar! Lägga kattsand runt huset tror jag inte skulle uppskattas av hyresvärden eller de andra hyresgästerna 🙈 Jag har provat att hindra den från att komma in men verkar finnas många hål (mycket gammalt hus). Och jag har provat att skrämma den med frekvenser. Så nu blir det till att köpa en bur och göra dom djurens rätt skriver så hoppas jag för mitt liv att den inte har några musungar som blir utan mamma! 😱

vendelay
11/22/19, 11:03 PM
#4

#3 Usch, det är verkligen inte lätt. Jag hoppas att det går bra! Kan ju också vara värt att tänka på att risken finns att musen dör av hjärtattack när den blir instängd i buren, de är inte speciellt stresståliga som jag förstått det. Det går att förebygga lite genom att göra den så mysig som möjligt och ha buren öppen några dygn innan, så musen kan gå in och kanske äta någon godsak där och sedan gå ut osv, innan du gör så att den stängs igen. Men jag förstår också att en kanske inte vill ha möss hemma hur länge som helst :(

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: