Annons:
Etikettersättningsprodukter
Läst 469 ggr
Tant Grön
11/22/19, 3:24 PM

Scan satsar på vegetariskt

Det trodde man väl inte för några år sedan att det kunde hända. Glad

https://www.landlantbruk.se/ekonomi/hk-scan-borjar-med-vegetariskt/

Annons:
vendelay
11/22/19, 11:06 PM
#1

Det är ju faktiskt helt fantastiskt! Och folk säger att veganer inte gör någon skillnad 😃

Vet dock inte hur jag själv ställer mig till att handla deras vegogrejer. Å ena sidan vill jag verkligen ekonomiskt stötta alla veganska grejer, å andra sidan är Scan (och många andra, t.ex. Arla) ett riktigt vidrigt företag och jag vill inte att de ska få mina pengar. Svårt 🤔

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

kissidor
11/25/19, 8:56 PM
#2

Förstår dilemmat - ska man vara principfast eller pragmatisk? Självklart gör de inte detta av sitt goda hjärta utan för att de ser vartåt det barkar och vill se till att säkra upp sina inkomster med en backup-plan. 

Jag tror dock mest på en pragmatisk approach till det hela för världens långsiktigt bästa - att rösta med plånboken kommer förmodligen alltid att vara effektivast vad man än tycker om saken, och köper man deras veganska produkter visar man för dem att det är där de ska satsa - men köper man dem inte kommer de inte att förstå att man av principskäl inte vill befatta sig med dem alls, utan snarare befarar jag tro att "nä men det här var det ingen mening med att satsa på, vi lägger ner"

Värd på Mobiltelefoner och Android

vendelay
11/26/19, 10:35 PM
#3

#2 Fast är det inte då bättre att satsa sina pengar på helt veganska företag, där även grundaren är Vegan? Förutsatt att en har råd såklart, det är ju oftast dyrare pga mindre. Det visar ju ännu tydligare var vi är villiga att lägga pengarna.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

kissidor
11/27/19, 10:07 PM
#4

#3 Jo etiskt är det ju ännu bättre - men du visar det inte lika omedelbart och tydligt för Scan tänkte jag - det blir väldigt mycket snabbare och tydligare för dem om de direkt kan jämföra hur försäljningen utveckas inom sitt eget sortiment. 

Samt att jag har svårt att se hur det ska vara långsiktigt gynnsamt för mänsklighetens gradvisa övergång till vegansk kost och etik att man sätter upp kalla handen när motståndarna för en gångs skull gör något rätt (om än säkerligen av fel orsaker). Men detta är återigen den pragmatiska aspekten på det - det kan vara min ansenliga ålder som gör att jag ofta lutar åt pragmatism mer än principfasthet. Jag hade säkert resonerat annorlunda när jag var yngre 😃.

Givetvis är inte det en orsak att prioritera att köpa veganska varor från icke-veganska företag heller 🤪, men än så länge tycker jag inte det veganska utbudet är så gigantiskt att det inte finns plats för veganska varor från både helveganska och icke-veganska producenter 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

vendelay
11/28/19, 8:54 PM
#5

#4 Jag håller med dig, jag bara funderade högt. Jag köper produkter från en massa ickeveganska märken och i vanliga butiker som t.ex. Coop eller Hemköp 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: