Annons:
Etikettveganprat
Läst 1024 ggr
Tant Grön
2019-11-26 08:47

Vegan stämmer Burger King

Vegan stämmer Burger King för att den veganska maten steks med kött. Vad tycker ni, skulle ni äta en burgare som stekts på samma häll som kött stekts på?

https://nyheter24.se/nyheter/utrikes/936370-vegan-stammer-burger-king-for-att-mat-stektes-med-kott

Annons:
MonicaLagerquist
2019-11-26 18:53
#1

Självklart ska de inte stekas på samma häll.

Stolt ägare till fem La permer

vendelay
2019-11-26 22:38
#2

Som jag förstått det får inte veganskt inte stekas eller samfriteras med animalier i Sverige? T.ex. på Max har de någon burgare eller nuggets eller vad det är som kallas LO-veg pga de samfriteras, men innehållet är veganskt. Vet att även Pressbyrån har sagt till mig att deras veganska korvar inte får nudda de med kött.

Jag vet inte vad jag tycker. Jag tycker att det är äckligt med animalier, och min sambo får ha en egen stekpanna osv som får användas till t.ex. kött här hemma. Jag äter pommes ute utan att fråga om de samfriteras.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Björn.B]
2019-11-27 13:46
#3

#2 Fel, finns inget förbud att tillaga det på samma stekbord. 

Där i mot får man inte förvara kött, fisk och grönsaker tillsammans om dom inte är förpackade.  Vi har tre kylsystem för grönsaker, fisk och kött. 

Finns en regel när det kommer till allergiker där ska man vara mycket noga med att det inte kommer i kontakt med andra rätter som tillagas i restaurangen.

Pyttelite
2019-11-27 20:15
#4

#3 Att man inte får förvara fisk, kött och grönsaker tillsammans har väl inget med veganism att göra. Det handlar väl om livsmedelshygien.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


vendelay
2019-11-27 20:33
#5

#3 Okej, bra att veta! Verkar ändå vara många ställen som kör med den regeln ändå då, vilket kanske är bra.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Björn.B]
2019-11-28 08:46
#6

#4 Jag förklarade bara hur det ligger till hos många restauranger som serverar kött och vegetariska rätter. 

Vi skrapar stekbordet och rengör den ofta sen har vi ett bord till för vegetariska rätter och specialanpassade rätter. 

Exakt hur snabbmatsrestaurangerna gör vet jag inte men med tanke på hur snabbt det ska gå så är jag tveksam om dom tar hänsyn till vegetarianer och veganer.

Annons:
Antev
2019-12-02 23:57
#7

"spår av" är veganskt dvs samfritering, samma stekpanna är veganskt. man bidrar fortfarande inte till lidandet på något vis

vendelay
2019-12-04 00:40
#8

#7 Jag håller helt med.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

CFIT
2019-12-15 00:21
#9

Dött är dött och kan inte bli mer dött än det redan är.

Lakritsstjärna
2019-12-26 00:05
#10

Bra om man inte steker vegansk mat tillsammans. Vet att vissa veganer inte bryr sig om det medans andra inte vill äta mat som tillagats på samma häll. Ber man om vegansk så kan det vara bra om man kan lita på att det inte tillagats tillsammans med kött. Jag hade tex inte velat steka min mat i samma stekpanna som någon som just stekt kött om den inte tvätta noga emellan.

Lakritsstjärna
2019-12-26 00:05
#11

Bra om man inte steker vegansk mat tillsammans. Vet att vissa veganer inte bryr sig om det medans andra inte vill äta mat som tillagats på samma häll. Ber man om vegansk så kan det vara bra om man kan lita på att det inte tillagats tillsammans med kött. Jag hade tex inte velat steka min mat i samma stekpanna som någon som just stekt kött om den inte tvätta noga emellan.

Namiko
2019-12-29 13:11
#12

Jag har inga problem med mat som tillagas på samma häll som animalier, det är vad jag förväntar mig om jag går till en snabbmatsrestaurang. Är man inte det bör man fråga hur dom tillagar vegansk mat och om dom kan göra det separat för sin beställning istället för att ta det för givet och bli arg efteråt.

Jag ser det som med allergier, man måste själv meddela att man är allergisk (eller inte okej med mat som tillagas på samma ställe som kött) för att vara säker på att man får den mat man vill ha. Det är inte bara veganer som beställer veganska burgare och dom kan omöjligt veta vem dom behöver utföra det extra jobbet för och inte.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Upp till toppen
Annons: