vegankost

Julmust+vegansk ?

2019-12-19 11:30 #0 av: sammy78

Halloj !

Någon som vet vilka märke på julmust som är veganska ?

Den enda jag vet och fått ett konkret svar från företaget om är : Apotekarnes julmust.

Någon annan som kan tipsa om flera ?

Anmäl
2019-12-19 12:40 #1 av: vendelay

Hittade dessa länkar:

https://www.vegankrubb.se/julmusttest-vegansk-jul-23-dec/

https://nouw.com/veganlagret/veganska-laskedrycker-31626905

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2019-12-19 15:32 #2 av: sammy78

@ vendelay

Tackar så mycket för länkarna Glad

Sidorna/länkarna är tyvärr några år gamla ... så jag vet inte hur mycket dem stämmer, vissa företag/märke ändrar ju sina produkter/recept !

Nygårda julmust fick jag svar att den var vegansk till 98% FunderarGalen och att de inte kunde svara på om de resterande 2% av ingredienserna var veganska för receptet var hemligt Funderar

Men kan tänka mig att både Coop och Ica har vegansk julmust får skicka mejl och fråga ... men dem är ofta sega på att svara.

Anmäl
2019-12-19 18:31 #3 av: vendelay

#2 Haha, what?! Svarade alltså Nygårda själva så?

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2019-12-20 17:44 #4 av: sammy78

Ja, den som svarade mejlet från Nygårda svarade mig på det viset!

Tyckte det var både roligt och konstigt på samma gång ! Skrattar

Kommer att hålla mig borta från deras julmust oavsett .... tyckte det var ett väldigt konstigt svar ! (dem behöver ju inte avslöja ingredienserna,men dem borde/skall veta om ingredienserna är av animaliskt ursprung eller inte även om dem köper essensen/blandningen från andra tillverkare och inte tillverkar den själv )

Anmäl
2019-12-20 19:38 #5 av: vendelay

#4 ja, det borde de ju verkligen kunna svara på Funderar

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2019-12-21 02:07 #6 av: CFIT

Hörde att Loka hamnat i trångmål efter att ha anklagats för att erbjuda kanibalistika produkter då de inte kunnat säkerställa att inga mänskliga restprodukter kunde återfinnas i Loka brunn.
Detta med anledning av att människan i över 100 000 år tydligen urinerat helt okontrollerat över hela planeten.

Anmäl
2019-12-22 21:27 #7 av: Tante Aubergine

#4 Så, bara för att vara säker på att jag förstått dig rätt nu (är trött i huvudet), Apotekarnes är vegansk? Funderar

#6 Men jösses! :O

Anmäl
2019-12-23 11:23 #8 av: sammy78

@ Tante Auberinge

Ja, Apotekarnes är vegansk! (har fått ett klart konkret svar : som är Ja, om både Apotekarnes julmust light och original) Det är Carlsberg som gör Apotekarnes julmust och svaret finns också på deras Frågeforum om ni söker på "Jul avdelningen".

Anmäl
2019-12-23 12:20 #9 av: Tante Aubergine

#8 Kalas! Glad

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.