Annons:
Etikettoff-topic
Läst 768 ggr
[Tante Aubergine]
2019-12-30 15:53

Från vegetarian till vegan... en början?

Hej. Så… har fått upp ögonen ännu mer för hur djurhållningen i Sverige är (att det inte var bra visste man men…), och bl.a sett en youtube-video om en jägare ("Hatten") som vurmar för köttindustrin och som har andra rent ut sagt vidriga åsikter. Och det känns som en tagg i bröstet, och gråten inte långt borta. Är det normalt det här, känslostormarna alltså, ett steg närmare veganism från "vanlig" vegetarism? Känns bara som att det inte räcker med att vara Vegetarian som inte använder mjölk och ägg produkter, när man vet om att djuren lider och hur illa berörd man blir av det. Har vetat att veganism är att föredra, men det känns desto mer nu. Har inte så lätt till att uttrycka mina tankar i ord, men hoppas att ni förstår mig. Behövde få prata av mig med folk som förstår, då det tyvärr inte finns några veganer i min närmaste bekantskapskrets. // Juliette

Annons:
vendelay
2020-01-01 18:22
#1

Jag har ingen statistik på det, men min erfarenhet är att det är vanligt att övergången till Vegan är känslosam. Inte för alla, men för många. Jag var otroligt arg och ledsen den första tiden som Vegan. Är fortfarande förbannad och gråter ibland över hur hemskt vi behandlar alla ickemänskliga djur (många människor också såklart), men samtidigt har veganismen gett mig en massa positiva saker som nya vänner, nya smaker, nya kunskaper osv.

Det är jättebra att du tänker på detta, om du behöver prata mer eller har frågor eller vad som helst är det bara att du skriver här eller privat!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tante Aubergine]
2020-01-03 05:06
#2

Det är precis så jag känner det!

Det känns lite overkligt ibland att man inte kunde se det förut, men bättre ett sent uppvaknande än att man aldrig gör det, liksom.

Ja, det känns verkligen som att 2020 är det år som jag går över till Vegan fullt ut.

Håller för tillfället på att leta reda på veganvänliga alternativ så att man kan fasa ut de gamla städprodukterna, dusch mm. Att jag är citrusallergiker gör det lite knepigare, men det ska gå.

vendelay
2020-01-04 20:39
#3

Menar du att du är allergisk mot citrus även i städprodukter? (Sorry, jag har noll koll på hur citrusallergi funkar!)

Det finns ju ett par ganska lätta husmorsknep som alla är fria från citrus. Grummes såpa funkar ju till det mesta och Ekotipset's tips är ofta veganska och innehåller grejer som bikarbonat, ättiksprit och kokosolja:

https://www.ekotipset.se/blogg/category/st%C3%A4d+och+tv%C3%A4tt

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tante Aubergine]
2020-01-05 03:43
#4

Ja. Försöker jag exempelvis använda diskmedel som innehåller citron så kliar det som sjutton. Tål inte doften heller (får jobbigare att andas och ögonen blir irriterade).

Problemet med duschprodukter som schampo etc är att många innehåller apelsin (rooibos granatäpple går därför inte), eller står som  limonene (ett smakämne från citron och apelsin) i innehållsförteckningen.

Sen om det skiljer sig beroende på hur pass känslig man är vet jag inte.

.

Tack så mycket för länken.

Ja, jag har förstått att Grummes ska vara bra, så kommer att testa att tvätta med det. :)

vendelay
2020-01-05 18:23
#5

Okej! Jag tror inte att jag har något hemma med citrus i sig faktiskt. 

Schampo och balsam använder jag Rituals Sakura-serie.
Diskmedel använder vi just nu en från Ecover (men som sagt, Grumme finns ju)
Rengöringsprodukter använder vi Grumme & Ecover. Så vitt jag kan hitta innehåller de inte citrus, men jag är inte insatt så jag kan ha missat det.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tante Aubergine]
2020-01-06 06:45
#6

Har kollat upp det med Grumme. 

Är det citrus i så framgår det rätt så tydligt. 

Vanliga grönsåpan innehåller inte citrus, men den gula som heter just Citron gör naturligtvis det. 

Tycker grönsåpan funkar alldeles utmärkt för moppning av golv.

Den vanliga gula (ej citron) har jag inte testat, men det är exakt samma innehåll i den som grönsåpan (bara det att det för länge sedan fanns animilier i gulsåpan).

Ja, nu har jag inte kollat in alla Ecovers produkter, men toalettrengöringen innehåller citrus.

Står som parfum (limonene) i innehållsförteckningen.

Som jag förstår det så är det citrongräsolja i Rituals Sakura (vilket limonen(e) är en del av).

Tackar också för länken! jordklok hade jag inte hört talas om, men den sidan verkar vara bra. 🙂

Annons:
vendelay
2020-01-06 21:47
#7

Här är några tips på sidor med veganska schampon:
http://veganguiden.com/produktguiden/harvard/veganskt-schampo/
https://vegobeauty.se/produkt-kategori/vegansk-harvard/schampo/
https://kissedbyeco.se/harvard/schampo-balsam/

Jordklok har jag beställt från flera gånger, allt har gått bra för mig.

Måste en ha en specifik toalettrengöring? Vi har en badrumsspray som vi använder till hela badrummet hehe. Tycker det funkar bra 😛

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tante Aubergine]
2020-01-07 15:11
#8

Tackar ödmjukast för länkarna. Jaa, specifikt för toalett behöver den väl inte vara, bara det att jag alltid haft en för det så vanan är inne liksom. 😄

[Tante Aubergine]
2020-01-09 04:08
#9

Så glad! Igår kom första paketet med ersättninsprylar. 😊 Bl.a schampo och handkräm, så nu får man se vad jag tycker om de dofterna, och passande också att diskborsten kom nu när den gamla ändå behövde bytas ut.

vendelay
2020-01-10 17:50
#10

Låter toppenbra 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: