Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1191 ggr
Lakritsstjärna
2020-01-20 23:43

Huvudlöss?

Hur ser ni på huvudlöss? Jag äter vegankost men har inte mycket över för löss. Tycker det känns äckligt att det kryper något i håret så när barnen kommer hem med löss så blir det lusschampo och luskamning.

Annons:
[Tante Aubergine]
2020-01-26 10:15
#1

Ja, kan inte svara för andra, men att vara Vegan för mig är att undvika att djur kommer till skada i den mån det är möjligt.

Löss går inte att bli av med på annat sätt än med schampo, och det är inte meningen att dina barn ska lida heller. 

Hört att det ska klia något fruktansvärt av att ha huvudlöss.

sp0ngeb0b
2020-01-27 08:00
#2

Självklar måste man behandla huvudlöss. Annars kommer det ju plåga den som drabbats och även spridas vidare till alla andra med.

CFIT
2020-02-01 01:00
#3

Denna tråd i dessa tider. Googla "George Carlin - Saving the planet" och återkom gärna med kommentarer. Så kanske vi lyckas skapa en riktigt betydelsefull tråd för framtiden. ☺

vendelay
2020-02-03 17:46
#4

#3 Alla trådar är betydelsefulla. Om du inte håller med behöver du inte hänga här.

#0 Alla har rätt till självförsvar, det tror jag alla veganer och ickeveganer håller med om. I en perfekt värld skulle vi inte bli attackerade av löss, men nu är det så och då måste de bort. Det bästa är att undvika (så gott det går) att utsätta sig för sådana situationer. T.ex. dela inte mössa, jaga inte älgkalvar, släng inte mat utanför ditt hus så minskar ju risken att få löss, bli skadad av en älg eller få möss i huset.

Veganism handlar ju om att minska lidande. Det är stor skillnad på att exempelvis krossa löss (E120 / karmin som finns i bl.a. godis) bara för att vi vill äta dem, och att rengöra sin hårbotten för att inte få sår och liknande.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

CFIT
2020-02-08 00:49
#5

#4 Återigen ber jag om ursäkt för min sarkasm. Självklart är alla trådar betydelsefulla! Men med " I dessa tider" så menade jag det senaste virusutbrottet (Corona) med koppling till George Carlin:s stand up I New York på Paramount Theater, Madison Square Garden, 1992, "Saving the planet", (där även löss omnämns). Långsökt, jag vet. 🙌 Men Googla gärna…. Skulle verkligen vilja få igång en riktig debatt i frågan. ❤

CFIT
2020-02-22 01:11
#6

Ibland kan tystnad vara väldigt talande.

Annons:
Chinesecrestedlover
2020-02-22 01:59
#7

För mig är det självklart att behandla bort huvudlöss och liknande. Att vara Vegan innebär för min del att man gör det man kan för att inte skada djur osv…men då ingår inte att leva ett liv där parasiter och annan ohyra m.m.  får härja fritt. 

Ser jag en fästing på en av mina (köttätande, jag är Vegan men det är inte mina djur) hundar ex. så tar jag bort och dödar den utan att bry mig ett dugg om det (förutom att jag får lite panik eftersom jag tycker fästingar är vidriga). 

Däremot köper jag t.ex. inte godis med E120 (krossade löss) i, jag kan välja att inte bidra till detta massdödande för att få fram en färg; men det betyder inte att jag skulle acceptera att om jag fått löss…så får jag leva med det för resten av livet . 

Det finns ju gränser för vad man kan göra liksom.

vendelay
2020-02-22 14:52
#8

#5 & #6 Jag tror att tystnaden beror på att ingen förstår vad du menar.

#7 Jag håller helt med dig i detta.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

CFIT
2020-03-10 22:58
#9

Fortfarande ingen som tittat på George Carlin?

CFIT
2020-04-18 03:12
#10

Verkligen….ingen!?

vendelay
2020-04-18 12:25
#11

#10 Nope.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

CFIT
2020-04-19 00:05
#12

Varför inte?

CFIT
2020-04-25 00:15
#13

Jo, därför att ingen vill höra, läsa eller se något som ifrågasätter ENS övertygelse! Oavsett vad det än gäller….. Quo Vadis?

Annons:
vendelay
2020-05-03 23:32
#14

Eller för att folk inte har tid eller ork att läsa exakt allt andra föreslår, utan att ens försöka göra oss intresserade?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Magi-cat
2020-05-08 07:57
#15

#5 Berätta gärna vad du tycker är viktigt som vi borde diskutera. 

Du kan inte bara komma in och kräva att alla ska titta på en film, eller vad det nu är, och sedan yttra dig sarkastiskt om man inte gjort det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

sp0ngeb0b
2020-05-08 14:23
#16

#13 Hade videon något att göra med huvudlöss eller? Jag googlade upp den, tittade inte men den verkade inte ha något att göra med huvudlöss överhuvudtaget. Så jag förstår inte varför du ens tipsar om den i denna tråd?! Skapa en egen tråd om du vill diskutera klippet.

CFIT
2020-05-09 00:32
#17

#14: tid och ork är något relativt. #15: för mig är alla ifrågasättande av veganism något otroligt viktigt! Eftersom jag själv är Vegan ….. men inte alls av den anledning som majoritetsamhället tror… #16: Antingen så diskuterar vi huvudlöss eller så diskuterar vi veganism….ni väljer. Pratar vi huvudlöss så är Paranix mitt förslag på lösning.. Men pratar vi veganism, så kan jag inte hitta ett bättre forum än detta!❤

vendelay
2020-05-09 13:02
#18

#17 På forumet diskuteras veganism. I just denna tråd diskuteras huvudlöss. Om du fortsätter kommentera off topic kommer jag radera dina kommentarer.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

CFIT
2020-05-16 00:00
#19

#18: ok, då är som sagt Paranix mitt bästa tips! En behandling helt utan kemiska insektsmedel. (Dock med en hel del kemiska medel som inte kan klassas som insektsmedel). Hoppas du ser fram emot min nästa tråd som kommer att handla om vegansk motorolja?!

vendelay
2020-05-17 15:36
#20

#19 Du får hemskt gärna starta en tråd om morotsolja, jag har ingen aning vad det används till, så det ska bli spännande :)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
CFIT
2020-07-07 00:06
#22

#20: Morotsfröolja fungerar både mot löss, fästingar och mygg, dessutom anses det vara ett naturligt solskydd. Motorolja däremot är ett petroliumbaserat smörjmedel för förbränningsmotorer. Något vi alla är lika beroende av som vatten för upprätthållållandet av vår västerländska livsstil, såväl vegansk som "animalsk". Så tråden skulle då handla om motorolja skulle kunna vara att betrakta som veganskt eller ej….. Intresserad?

Upp till toppen
Annons: