Annons:
Etikettveganföräldrar
Läst 846 ggr
Vildamyra2
2020-02-04 21:23

Kosttillskott gravid vegan

Jag är Vegan och har nyss upptäck att jag är gravid. Vilka kosttillskott skulle ni rekommendera? Äter idag Omni Vegan och alg omega 3. Räcker det eller bör jag byta till något annat mer anpassat för gravida, eller lägga till något som till exempel mera järn?

Annons:
vendelay
2020-02-04 23:21
#1

Här kan du läsa vad Livsmedelsverket rekommenderar:

https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/gravida/

Det är INTE ett problem att vara Vegan och gravid / ammande, men det är såklart viktigt att du får i dig allt du och barnet behöver. Det bästa är om du har möjlighet att prata med någon på t.ex. mvc. Har hört att alla där inte alltid är så vänligt inställda till veganer, så jag skulle väl tyvärr rekommendera att du läser på innan i alla fall. Och Livsmedelsverket antar jag att läkare utgår ifrån, så det är ju en bra källa.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2020-02-04 23:25
#2

I länken står det att omega-3 bara finns i fisk (eller jag tolkar det som det åtminstone), men det stämmer faktiskt inte. Veganska kapslar med omega3 från alger finns, som du skriver att du redan äter. Det är viktigt under graviditeten.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: