Annons:
Etikettvegankost
Läst 1270 ggr
CFIT
2020-02-21 23:00

Veganism vs Vegetarianism

Helt ärligt! Ge mig här och nu en väl genomarbetad redogörelse för skillnaderna mellan veganism och vegetarianism och varför man ska välja den ena framför den andra.

Annons:
vendelay
2020-02-21 23:20
#1

Veganism innebär att en tar avstånd från allt djurutnyttjande så långt det är möjligt. T.ex. avstår från cirkus med djur, att äta djur, att bära skinn osv.

Vegetarianism innebär att en avstår från att äta och dricka djur eller saker som kommer från djur. Jag har hört folk säga att vegetarianer även undviker skinnprodukter och liknande, men jag vet inte om det stämmer.

En bör såklart välja veganism pga vem vill vara orsaken till att andra lider?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

CFIT
2020-02-22 00:14
#2

Tror inte det är ett speciellt stort steg för en Vegetarian att avstå cirkus- och skinnprodukter…. Vad mer?

Chinesecrestedlover
2020-02-22 01:50
#3

Hej! 

Det finns ju olika typer av vegetarianer också så det är inte så enkelt som att bara jämföra vegetarianer med veganer. Vissa vegetarianer äter ex. ägg och mjölkprodukter (Lakto-ovo) och vissa äter mjölkprodukter (Lakto) sen finns det allt möjligt annat som också hamnar under "vegetarian-paraplyet" som ex. de som äter fisk/skaldjur osv. (visserligen tycker jag väl inte att någon som äter djur är Vegetarian egentligen…men ja…). 

Som Vegan äter man ingenting animaliskt (ex. inte ägg, fisk, kött, mjölk, honung m.m.) och man använder inte heller skinn, ull osv. samt man använder inte heller saker som testats på djur (så lång det är möjligt - tyvärr måste ju även vi ta mediciner ibland och dessa finns det tyvärr inte veganalternativ av, extremt många tabletter innehåller ex. laktos och så testas det ju).  Man lever helt enkelt så "djursnällt" som det är möjligt. 

Sen finns det även inom veganer stora skillnader i vad man anser är ok och inte. Jag t.ex. äter inte saker som innehåller spår av ägg, mjölk osv. Om det ex. står att det innehåller mindre än x% laktos i så äter jag inte det heller osv. De flesta veganer struntar dock i att det kan finnas spår av diverse animaliskt, så jag är ganska ensam i detta. 

Sen har jag (många) husdjur och det är en del veganer som anser att man absolut inte kan ha djur som Vegan eller att de i så fall måste vara "adopterade" (inte köpta) osv. Ytterligare veganer anser att man som Vegan enbart (om djur anses ok att ha överhuvudtaget) kan ha växtätande djur. 

Det finns även veganer som tvingar sina katter att äta vegetariskt (kan vara ok för hundar med vegetariskt), men katter är köttätare och behöver få kött. Kan man inte ge sin katt (eller annat djur som kräver animalisk föda) kött = skaffa inte katt. Har du redan en katt men blir Vegan och inte längre känner att du kan ge katten kött = lämna bort den till en person som kan ge katten det den behöver. Allt annat är djurplågeri och jag har väldigt svårt att se att det skulle vara mer ok för en Vegan, än att ge katten foder den mår bra av och behöver. 

Jag har alla möjliga olika sorters djur och de djur som behöver animalisk föda får det, jag gör det som är bäst för mina djur, de ska ha ett bra liv (och inte tvingas äta något som de inte är anpassade för eller som kan vara skadligt i längden osv.). Jag har även insektsätande djur och dessa får levande insekter, men jag själv äter inte ex. godis med E120 i osv. Jag kan välja, de kan inte det, de behöver få mat som passar arten. 

Vill hemskt gärna skaffa orm i framtiden och ormar kan inte äta morötter liksom, jag har dock inget problem med att djur äter kött (jag kan dock inte ens tänka tanken att jag själv skulle göra det, bara tanken får mig att må illa och få ångest). Man kan inte lära ett lejon att äta tofu, men människor kan leva på och mår utmärkt av att äta veganskt, så för mig finns inget val, det är en självklarhet för mig att vara Vegan.  

Jag använder medicin (då jag behöver) och många har laktos i, där drar jag min gräns. Skulle aldrig ex. ta medicin med gelatin i (då söker jag efter ett alternativ). 

Jag blev Lakto-vegetarian (1997) och några år senare (2000) Vegan eftersom jag hade djur och inte ville äta "mina vänner" (och inte heller använda skinn, djurtestade produkter osv.). Hela anledningen var mina djur som är det som jag lever för och det är sant även om mina djur som ex. mina hundar, sköldpadda m.m. äter animaliskt. De äter vad som är bra för dom och jag äter det jag kan leva med att äta = inget från djurriket.  

Jag blev Vegan av kärlek till djuren och därför är det självklart för mig att mina djur får den föda som de mår bäst av, även om det "råkar" vara animaliskt. Jag har haft djur som äter animaliskt sedan jag vid två års ålder fick min första vattensköldpadda, så för mig har det alltid varit en självklarhet att en del av mina djur äter andra djur. 

Jag gör det jag kan för alla djurs skull…men i det ingår inte att tvinga mina djur (som jag har ansvar för) att äta morötter eller tofu…om de egentligen behöver ex. fisk, räkor, kyckling, insekter etc. för att må bra. 

Kort och gott; Jag är strikt Vegan sedan länge…mina djur är det däremot inte. En del kanske inte anser att jag egentligen är Vegan då (men att de som äter saker med "spår" i osv. är det)…och det får stå för dom. Jag anser att man kan vara Vegan och ändå ha hundar som älskar att tugga på lammöron osv. Som sagt JAG är Vegan, mina djur kan inte välja att vara det och jag älskar dom ändå mer än någonting annat. 

Två av mina köttätande bästa vänner och familjemedlemmar <3

Mvh/Chinesecrestedlover

[EM_L]
2020-02-22 03:38
#4

Då lärde man sig något nytt. Trodde att man drack mjölk, åt mjölkprodukter och ägg som "Vegetarian" också och att man bortstod från det om man var Vegetarian. I sådanna fall är jag lakto-ovo Vegetarian. Äter inget kött överhuvudtaget. Inte fisk eller skaldjur heller. Dock så dricker jag mjölk, äter mjölkprodukter och äter ägg. Vilket jag inte ser några problem med. Brukar alltid se till så att de djuren som ger oss äggen och mjölken m.m alltid har bra levnadsförhållanden och inte vanvårdas eller något annat som är totallt fel mot djur. Det är att äta köttet av djur som äcklar mig något enormt. Så jag avstår från det. Av kärlek till djuren. Sedan så äter jag i principt ingenting som är gelatin baserat. Har hänt någon gång. Men håller mig borta från det så gott som det går. Om man ska vara Vegan, Vegetarian, lakto-ovo Vegetarian m.m är något man bestämmer själv eller som man tvingas till pågrund av sjukdoms- eller hälsoskäl. Rätta mig om jag har fel. Men dessa kategorier är olika typer av dieter som man följer. Och man bestämmer själv vad man vill vara. Känner många vegetarianer. Min syrra har varit allt från Vegan (inte heller ätit något som kan innehålla spår av ägg eller mjölkprodukter) till Vegetarian, lakto-ovo Vegetarian och pescadotarian(rätta mig om det är felstavat). Det är upp till var och en .

vendelay
2020-02-22 14:55
#5

#4 Jag är osäker på om allt annat är veganism kanske kan räknas som dieter, men jag är helt säker på att veganism inte är en diet eller kosthållning. En Vegan bär t.ex. inte skinn, det har inget med kosten att göra. Det är ett moraliskt ställningstagande.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Chinesecrestedlover
2020-02-22 15:15
#6

#5 Exakt, att vara Vegan handlar om betydligt mer än att följa en diet. Det är ett livsval och en livsstil snarare. I alla fall om man pratar om etiska veganer (som mig). En del blir ju veganer av hälsoskäl osv. och då kan det kanske dock vara ett mer dietbaserat val.

Annons:
[EM_L]
2020-02-22 16:48
#7

#5 & #6 Tack då vet jag det! Skrev ju att ni skulle rätta mig om jag hade fel :-)

vendelay
2020-02-22 22:52
#8

#6 Ja, alla anledningen till att bli Vegan är väl bra… Är väl vad jag borde säga. Hehe. Frågan är dock om en verkligen är Vegan om en enbart är det av hälsoskäl egentligen - varför skulle en hälsovegan avstå päls exempelvis? Men jag är glad för alla som inte konsumerar djur såklart.

#7 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2020-02-22 22:54
#9

#2 Fast tydligen är det ju det. Men ska vi vara helt ärliga så kallar ju sig många vegetarianer när de äter animalier som mejerier, ägg eller fisk. Och då är det kanske "lättare" att förstå varför de tycker att det är svårt att bli veganer. De tycker antagligen att de gör så mycket de kan, att de gör tillräckligt eller att det bara är köttindustrin som är hemsk och inte har så mycket kunskap om mejeri- eller äggfabrikerna.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Chinesecrestedlover
2020-02-23 00:05
#10

Känner för att lägga till en sak…bara för att, haha😂. Jag var Lakto-vegetarian de första åren…men det var alltid självklart för mig att bli Vegan tillslut. 

Fick bli Vegetarian (1997) då jag var 13 år, men först fick jag ett "ultimatum" av mina föräldrar, de ville att jag skulle konsumera mejeriprodukter tills jag blev 18 år (av någon anledning trodde de väl att det var nödvändigt). 

Dock klarade jag inte att få i mig det längre (2000) vid 16 års ålder (mådde fysiskt illa av vetskapen att något innehöll mjölk och fick typ. ångest när jag försökte äta) så då lät de mig sluta med mjölk och bli Vegan tidigare än de först sagt (det var endast mjölk som skiljde mig från att vara Vegan då dvs. hade tagit bort diverse e-nummer, djurtestade produkter, skinn m.m. redan innan). 

Gudrun, min bästa vän under många år (han, ja det var en hane, blev 11,5 år) och en stor anledning till kärleken till djur för mig och därför också delvis varför jag blev Vegan. Han fick gråstarr och blev blind på äldre dar och därför är ögonen grå.

Hade blivit Vegan innan om det inte varit för mina föräldrars "ultimatum". För mig var det så självklart, när jag förstod vad det var jag faktiskt åt och hur djuren behandlades.

72mm
2020-02-26 22:17
#11

Vegetarianism är en diet. Veganism är en politisk övertygelse. Så det är väl lite som att jämföra äpplen och bultsaxar? Båda grupperna har en (mer eller mindre) vegetarisk kost, men av helt olika anledningar.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

CFIT
2020-03-06 22:29
#12

Ok, så om vi drar det hela ett steg längre, låt säga att vegetarianism skulle kunna vara att se som politiskt så skulle alltså veganism kunna vara att se som religiöst?

vendelay
2020-03-07 20:52
#13

#12 På vilket sätt skulle veganism kunna ses som religiöst? Veganer tillber ingen, det finns ingen trosuppfattning som är mer upphöjd än andra, vi har inga religiösa symboler eller ritualer, vi har inget slags tempel där vi samlas, det finns ingen "vegansk kultur" osv. Osäker på vad som definierar en religion, men jag kan inte se några likheter med det jag vet om religion och veganism.

Veganism är ett politiskt ställningstagande. Vegetarianism kanske kan ses som ett steg på vägen mot det politiska ställningstagandet? Kanske?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
CFIT
2020-03-21 00:17
#14

Ok, så om du anser att veganism är ett politiskt ställningstagande. Vad anser du då att vegetarianism är? Ett fritt ställningstagande för idioter som inte fattat den politiska ordningen?

vendelay
2020-03-21 18:25
#15

#14 Jag skulle nog säga att vegetarianism är antingen ett halvt ställningstagande (kan bero på okunskap, en känsla av en gör "tillräckligt" redan, eller liknande) eller helt enkelt bara ett val av många. Det är väl lite hippt just nu att inte äta rött kött. Många "vegetarianer" äter ju fisk, kyckling osv enligt MIN erfarenhet.

Skulle inte vilja uttrycka mig så ilskt som du, så jag får lov att ta avstånd från det.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

72mm
2020-03-21 18:53
#16

#15 "Det är väl lite hippt just nu att inte äta rött kött."

Det kan ju bero på att man har tutat i folk att det inte är bra för oss? 

Du använder "vegetarianism" som on det vore en -ism att välja bort vissa animaliska födoämnen. Är det inte helt enkelt en medveten diet som man följer av helt andra anledningar än ideologiska?

Vegetarisk kost är inte ett steg mot veganism (som verkligen verka vara en riktig -ism), lika lite som LCHF är ett steg bort från det. Det är olika medvetna dieter bara. 

Även om jag får hålla med om att många som är riktigt "frälsta" på en viss kost gärna kallar det för livsstil, och då börjar man kanske närma sig ideologisk eller religiös övertygelse.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

vendelay
2020-03-21 23:13
#17

#16 Jag hoppas väl såklart att det beror på att folk lyssnar på forskningen (och sina hjärtan) och därför väljer bort det, men tror mer det handlar om gruppmentalitet. Annars skulle de väl även välja bort ägg pga kolesterol osv, känner jag. Å andra sidan kanske de känner att det är tillräckligt att välja bort en "källa" (eller vad jag ska kalla det) till ohälsa.

Nej, jag tror inte heller att vegetariskt alltid är ett steg mot veganism. Däremot verkar det ju vara så för många (det vanligaste bland veganer VERKAR ju vara att först ha varit Lakto-ovo-vegetarian en längre tid), så något ligger det nog i det.

Men detta är bara mina tankar, har ingen statistik eller så på det.

Angående att bli frälst. Det låter som att du antyder att veganism är en religion (förlåt om jag missförstår dig!), vill du isf förklara hur du tänker? Tycker det är oerhört spännande då jag själv inte kan se kopplingen alls.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

72mm
2020-03-22 10:37
#18

#17 Beror väl lite på hur man definierar religion. Likheter kanske kunde vara en mycket stark, etisk grundad tro på något samtidigt som man har en väl utvecklad kognitiv bias för att använda fakta som förstärker den egna positionen och gärna bortse från sådan som skulle försvåra den.

Ditt antagande att normalt intag av dietärt kolesterol skulle ha något att göra med blodfetter och att det i sin tur skulle ha något att göra med hälsoproblem (antar jag) är ett bra exempel på en sådan bias. Om man inte vill äta ägg med tanke på produktionen (vilket är fullt förståeligt) så är det givetvis mycket enklare att vila i tron att "kolesterol i maten är av ondo" än att ägg faktiskt är bland det bästa man kan äta. 

Hittar man inte liknande förhållande i religiösa sekter, där man kan motivera ett visst agerande eller ställningstagande i vad läran säger? Min uppfattning kommer nog av att jag ser veganism som primärt en dogm, och kost som en följd av den dogmen. Jag kanske har fel, men är det inte väldigt lätt att svara på vad som är "rätt" (kosher/halal 😉) kost som Vegan?  Eller pågår det vilda diskussioner om vad som är rätt och fel hela tiden? I starkt religiösa system är ju gränserna ofta väldigt skarpa.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

vendelay
2020-03-25 17:43
#19

#18 Jag är ingen dietist och har ingen utbildning inom mat, så jag vet inte riktigt vad ägg innehåller. Det jag vet är att riktlinjer för kost för hälsan säger är att vi ska äta mindre animalier, och gärna undvika vissa grejer helt (t.ex. bacon).

Jo, det är absolut lätt att svara rätt på vad en Vegan äter. En Vegan äter inget från djurriket. Däremot skulle jag nog påstå att det finns MÅNGA diskussioner inom veganism som debatteras hela tiden, åtminstone där jag befinner mig. Några exempel är väl husdjur, hästridning, köpa second hand-läder och liknande.

Jag måste nog ändå erkänna att jag inte kan förstå på vilket sätt veganism skulle kunna liknas med en religion. "Reglerna" (eller vad sjutton jag ska kalla det, haha) för en Vegan är ju att inte utnyttja djur. Det går såklart att debattera vad det betyder, och det tycker jag att folk gör flitigt. Däremot går det inte att debattera för att en Vegan kan äta en bit kött, för det är ju per definition inte veganskt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

CFIT
2020-04-03 23:30
#20

Skulle man kunna sammanfatta det hela som att veganismens huvudsakliga syfte är det animaliska välbefinnandet. Och att vegetarianismens huvudsakliga syfte är det humanitära välbefinnandet? Eller gör jag det för enkelt nu?

Annons:
72mm
2020-04-05 11:43
#21

#20 Exakt så ser jag på det.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

vendelay
2020-04-05 17:26
#22

#20 Jag håller nog inte med om det, jag tycker att det känns mycket mer komplext än så.

Om vi åt mindre animalier i hela världen skulle ju (enligt FN) all världssvält försvinna. Oavsett om vi utgår från att vegetarianer äter vissa animalier (t.ex. ägg, mjölk, honung) så borde det antagligen räcka. De kanske måste skippa mejerierna. Dessutom skulle ju klimatet må mycket bättre om alla blev "bara" LO-vegetarianer (förutsatt att mejerikonsumtionen inte ökar när de inte äter kött såklart). Samtidigt skulle jag nog påstå att många är LO-vegetarianer av etiska skäl - t.ex. vill inte äta fyrbenta djur för de är mer lika människan än t.ex. fiskar och därför är de lättare att relatera till.

Samma sak gäller ju veganer. De flesta som blir veganer minskar sitt klimatavtryck bara genom att de slutar konsumera djur (inte alla, vissa kanske flyger ännu mer än tidigare osv), och veganer kräver mindre land för att odla sin mat och hjälper därigenom också människor.

Tror båda grupper bryr sig om mänskliga och ickemänskliga djur.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

CFIT
2020-04-09 00:06
#23

Om nu båda grupper bryr sig, vilken grupp kan man då anse går över bron efter vatten?

72mm
2020-04-09 12:11
#24

#22 "Samtidigt skulle jag nog påstå att många är LO-vegetarianer av etiska skäl - t.ex. vill inte äta fyrbenta djur för de är mer lika människan än t.ex. fiskar och därför är de lättare att relatera till. Samma sak gäller ju veganer."

Så veganer är fundamentalistiska vegetarianer menar du?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

vendelay
2020-04-12 23:13
#25

#23 Jag förstår inte vad du menar, utveckla gärna.

#24 På vilket sätt tolkar du det så?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

CFIT
2020-04-13 00:13
#26

#25 Jo, om nu båda "grupper" bryr sig. Varför då värdera den ena över den andra? Om man är överens om ett gemensamt mål så måste väl ändå det sämsta vara att bråka om vägen dit?

vendelay
2020-04-14 11:20
#27

#26 Därför att LO-vegetarianer eller vegetarianer som använder läder osv fortfarande utnyttjar djur.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
CFIT
2020-04-18 01:59
#28

Ok.

CFIT
2020-04-18 02:02
#29

That shouldn't scare anyone…..

72mm
2020-04-26 13:51
#30

#25 Hur annars ska man tolka det? Om vegetarianer och veganer är överens om det grundläggande reglerna (dogmen om man så vill) och det bara är en fråga om var man drar gränsen så kan man väl kalla veganer för fundamentalistiska? 

Eller kan man kalla vegetarianer för "moderata veganer" kanske?

Jag tror inte att grupperna befinner sig på samma skala, därför tänker jag inte själv i dessa termer. Eller så måste man dela upp vegetarianer i två olika grupper; kost-vegetarianer (som äter vad de äter baserat på vad de tror/vet är bra för deras egna hälsa) och moderat-veganer som håller med om veganismens dogmer, men vill bara inte dra gränsen på samma ställe. Den uppdelningen eller skalan ser man ju förövrigt i princip varenda religion på planeten - apropå likheter med religiös övertygelse.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

CFIT
2020-04-30 23:59
#31

#30 Håller helt med om att där finns en parallell att dra mellan de som identifierar sig via diet och de som identifierar sig via religion. Då båda kraftigt förenklat livets utmaningar och därmed också…………………………….. sin egen identitet.

vendelay
2020-05-03 23:35
#32

Jag har ingen ork att diskutera just nu, men det enda jag kan skriva är att om det är en religion att anse och leva som om alla har rätt till sina egna liv, så får det väl vara så. Jag förstår tyvärr inte hur veganism är en religion, men jag är inte så påläst om religioner heller så det kanske är svårt för mig att förstå.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

CFIT
2020-05-09 01:02
#33

#32: Säg mig om där skulle finnas någon religion, politisk övertygelse eller annan sjukt extrem sekt i världen som verkligen anser att "alla inte skulle ha rätt till sina egna liv"? Jag lovar dig att du inte kommer att finna någon. Men du kommer däremot att finna massor som hävdar motsatsen!

CFIT
2020-05-09 01:45
#34

Never belong to the masses!

Annons:
72mm
2020-05-09 10:08
#35

#33 Hehe, observera att "alla" i den meningen inte på något vis är begränsat. Alla vad? Som icke-fundamentalist läser man det gärna lite slarvigt som "alla [människor] har rätt till sina egna liv", men det är inte vad som avses. "Alla" i vegansk doktrin är lika med "alla djur".

Vidare ger formuleringen "ha rätt tilll sina egna liv" med en fundamentalistisk tolkning resultatet att alla [djur] har rätt att leva utan någon typ av tvång från människor.  Man kan inte upprätthålla någon djurhållning alls utan att "tvinga" djur på något vis, med resultat att t.ex. honung blir haram därför att det innebär djurhållning. 

Observera också att dessa etiska regler är enkelriktade, dvs att rättigheterna som utdelas gäller alla djur, men att skyldigheterna att inte döda, tvinga eller uttnyttja andra djur självklart bara gäller en art av djur - människan. Vargar som slår en älgkalv ger bara uttryck för sin natur, medan mänsklig älgjakt givetvis inte är kosher på något vis. 

Det är på det viset som veganism är en doktrin som landar i slutsatsen att människan är det enda rovdjuret på planeten som inte har etisk rätt att leva enligt sin natur.  

Man kan givetvis argumentera för undantaget genom att ställa människan utanför på grundval av att etik kräver en viss nivå av kognitiv kapacitet. Till skillnad från vargen kan vi människor välja att inte äta älg. Det resonemanget blir dock lite problematiskt eftersom man i grundtesen inte vill göra någon som helst skillnad på mänskliga djur och icke-mänskliga. Hela veganismen bygger ju på det antagandet. 

Men att ställa människan utanför resten av ekologin är ju något som har en lång tradition i många andra religioner, vegansimen  är bara lite extra hycklande vad det gäller exakt när homo sapiens ska inkluderas eller exkluderas från regelverket.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

vendelay
2020-05-09 13:08
#36

#33 Står det inte i Bibeln att människan har rätt att äta och offra djur? Då säger ju kristendomens viktigaste text att alla inte har rätt till sina liv.

#35 Människan är inte ett rovdjur som vargen är, därför kan människor vara veganer medan vargar inte kan det.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

CFIT
2020-05-16 00:13
#37

#36: Bibeln är som sagt öppen för tolkning. Och för övrigt kan ett besök på fornnordiska museet ibland vara riktigt lärorikt. #35: Are u my soul mate? 😃

Upp till toppen
Annons: