Annons:
Etikettveganprat
Läst 1290 ggr
oh-la
2/27/20, 2:42 PM

Fråga om ägg från icke-vegan

Jag vill börja min fråga med att helt enkelt förklara varför jag ställer frågan, för jag ställer den inte för att provocera utan för att det är en fråga som ”satt sig”. Hade jag haft vänner som är veganer hade jag frågat dom, men nu har jag inte det, tyvärr. Jag vill också säga att jag fullt ut respekterar er på sidan! som sagt, jag vill verkligen inte provocera, utan jag är nyfiken! Frågan kommer sig genom min nya hobby, höns, och genom hönsgrupper jag är med i. Flera som håller på med höns hämtar ”uttjänta” produktionshöns som annars ska avlivas. Dom är runt 1-2 år gamla och har så lång tid kvar, men inte i produktion där dom räknas som uttjänta. Fruktansvärt tycker jag som ser hur fina, sociala och härliga djur det är! Så, att rädda en höna från hönseri är ju, tänker jag, en handling som verkligen skulle räknas som vegansk. Jag bidrar inte till uppfödning av ett nytt djur, utan jag räddar helt enkelt ett djur från döden. Allt gott! Frågan är då, äggen? Hönan kommer fortsätta lägga sina ägg. Det är helt naturligt och något hon gör som man inte kan förhindra. Hon har också absolut noll lust att ruva, det är så hon är avlad, så hon kommer lägga sitt ägg och gå därifrån utan att se sig om. Ägget kommer bli dåligt och gå till spillo. Så… vad är den veganska inställningen till hemmaproducerade ägg från dessa höns? Är det okej att sälja äggen fast det skulle innebära att man bidrar till försäljning av animaliska produkter? Det är ju inte som honung som man ju skattar, eller tar från bina, som dom skulle använt i sitt samhälle. äggen är helt övergivna. Man kan ju heller inte förhindra det, äggen kommer. Hur ska man förhålla sig till dessa ägg som Vegan? Skulle man i teorin rent av kunna äta dom? Jag tänker helt teoretisk i min sista fråga, för jag förstår verkligen att ni som tagit ställning känner avsmak inför att äta animalier och skulle ha svårt för det själva! Som sagt, jag är verkligen bara öppet nyfiken och har ingen att ställa min fråga till! Skulle jag diskutera det med mina nära som inte är veganer skulle ju svaren inte bli speciellt relevanta tänker jag! Hoppas verkligen ingen tar illa upp! Det är inte min mening! Se mig i så fall som en ignorant och dum köttätare som ställer dumma frågor 😊

Annons:
Niklas
2/27/20, 3:05 PM
#1

Intressant fråga.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

sp0ngeb0b
2/27/20, 7:27 PM
#2

Det är en bra fråga. Jag hade inte ätit äggen i alla fall. Jag tycker i så fall att den "mest veganska" handlingen hade varit att ge äggen till någon som vanligtvis äter ägg. Då kommer ju den personen äta några färre ägg från industrin och i stället äta ägg som kommer från bra förhållanden. Så klart är jag som Vegan emot konsumtion av animalier, oavsett hur de kommit till, då jag tycker att det är totalt omoraliskt. Men i just detta fall som du beskriver tänker jag så. 

Väldigt jobbiga frågeställningar dessa. Samma sak med frågan om vad man ska göra med fårens ull, då de tydligen måste klippas (har dock noll koll på om detta är sant eller ej), så vad ska man då som Vegan göra med ullen? Man vill ju inte sticka en tröja av det liksom. Så ja… jättebra att man tar hand om djur som slipper industrin men det blir ju ofta någon sådan här knivig frågeställning av det.

Herveaux
2/27/20, 7:43 PM
#3

#2 Jag följer tråden från läktaren då jag tyckte det var en intressant frågeställning. Ska fråga min vego-på-väg-att-bli-vegan kompis hur hon tänker om saken. 

Men det jag ville flika in var om får och klippning. 
Jag kan inte svara på om detta är lika för alla fårraser men ullen slutar inte växa  utan det blir bara mer och mer ull. 

Ett får i Australien lyckades rymma och var på vift i 5år, när han återfanns vägde hans ullkostym 40,2kg(!) eftersom han inte blivit klippt sen han rymde. 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wxWGE/faret-chris--varldens-ulligaste-far


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

vendelay
2/27/20, 10:54 PM
#4

Jag har inte tid att ge något bra svar just nu, men jag vill bara säga att det är en jättebra och intressant fråga som SJÄLVKLART får ställas.

Jag tycker att det är fel att både äta och sälja / ge bort äggen, men jag får ge ett mer utförligt svar imorgon (eller inom någon dag) för nu måste jag sova :)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Gen
2/29/20, 8:38 AM
#5

#0 Vad fint att du frågar och tänker i dessa banor! Det tolkar jag som att du vill hönorna det bästa. 

Jag tycker man som Vegan (och icke-vegan med för den delen) i det här läget ska utgå ifrån individen, alltså hönan, och försöka göra det bästa för den. Tyvärr är det så att produktionshönor inte har avlats med hänsyn till vad som är bäst för individen. Ihärdiga avelsarbeten för att öka äggproduktionen har skapat en fullständigt absurd äggläggningsmaskin där hönan har gått ifrån sitt naturliga tillstånd att lägga 10-14 ägg  om året runt påsk (red jungle fowl) till att lägga över 300 om året, och som du säger inte ens ruva dem. 

Äggproduktion  för en höna är normalt en livsnödvändig process som är väldigt kalciumkrävande. Därför tar kroppen kalciuim ur skelettet som över tid urlakas och leder till benbrott. Hönorna ligger därför ofta med brutna ben på produktionsgolven i de "frigående" fabrikerna. Detta sker alltså till och med innan de 1-2 år det tar för en produktionshöna att vara uttjänt och redo att kastas - som din fråga gäller. 

Ett annat problem är den stress produktionen medför på äggledare. Olika typer av infektioner är väldigt vanliga, och vad jag förstår kan något typ av äggledarfall också uppstå där andra hönor pickar på den när den hänger ut ur kroppen. Du vet säkert mer än jag här vad som kan hända eftersom det är ett specialintresse för dig. 

Till svaren på din fråga. Först och främst - du ska absolut inte betala något för en höna. Det är helt uteslutet. Då stödjer du systemet med att skapa fler av dessa individer som har fruktansvärt plågsamma liv.  

Men om du med "rädda" menar att frita i moralisk mening (stjäla i juridisk mening eftersom djur inte är individer utan egendom i samhället) så är det en vegansk handling. Detta har gjorts förr och då uppstår precis det problem du tar upp, vad gör man med äggen?

De mest veganska alternativen är att kastrera hönorna för att de ska kunna leva någorlunda naturliga liv, och man kan även mata dem med äggen. Inget av dessa alternativ är egentligen särskilt tilltalande. Kastrering är ett komplicerat ingrepp med stor risk för individen och en period av återhämtning från operationen. Att låta hönan äta sina egna ägg löser inte problemet med kalcium som ju sitter i skalet, och känns kannibalistiskt - men medför inga kända hälsorisker. 

Tomma burar fritog 8 hönor 2016, och djurfristaden Tigerharen hade en facebook-kampanj för att samla in pengar för kastreringen som fick motstå hård kritik. Du kan googla detta för att bilda dig en uppfattning om argumenten för och emot. 

Frågan du ställer är inte lätt, men för mig handlar den inte om ägg, den handlar om det fasansfulla vi utsätter dessa individer för genom att ha skapat dem helt utan hänsyn till deras egna intressen som kännande empatiska individer.

Niklas
2/29/20, 11:32 AM
#6

#5: ”Först och främst - du ska absolut inte betala något för en höna. Det är helt uteslutet. Då stödjer du systemet med att skapa fler av dessa individer som har fruktansvärt plågsamma liv.”

Bara så att jag förstår rätt: I ett sånt läge är det att föredra att låta dem gå till slakt framför att bidra ekonomiskt till systemet?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Gen
2/29/20, 12:42 PM
#7

#6 Det jag sa var att det bästa var att frita dem. Om du har pengar över ska du inte ge dem till personer eller företag som plågar djur, för att de plågat djur. Det är väl rätt självklart, eller? Men visst sätter du fingret på det hemska, produktionshönor borde inte få finnas. Det är en abnorm avart skapad av människan som föds upp i miljarder. Säg att vi drar den till synes barmhärtiga handlingen att köpa en höna för hennes egen skull till sin spets. Det brukar kunna vara ett bra grepp för att pröva om en till synes moralisk handling håller måttet. Hypotetiskt såklart, men säg att du köper alla hönor i världen, som annars skulle slaktats, och tar hand om dem efter bästa förmåga. Nästa år måste du köpa tiotals miljarder till, nästa år ännu fler, sedan ännu mer. Hönorna du köpt mår dåligt, bryter benen, blir inflammerade, behöver medicin och sjukvård. Företagen tjänar pengar på hönorna, mer än om de säljer dem efter slakt (annars skulle de slaktas) så nu kan de sänka priset på ägg som driver upp efterfrågan, som gör att fler hönor kan födas upp. Det här är inte bara ett ineffektivt och orealistiskt sätt att ta hand om hönor, det gör det kollektivt värre för dem. Genom att fler individer får lida. Bättre då att försöka övertyga andra om att sluta äta ägg så att produktionshönsen minskar eller försvinner, och donera pengar till organisationer som verkar för detta - om du har pengar över du vill lägga på att hjälpa hönor.

Gen
2/29/20, 8:58 PM
#8

#0 när jag läste mitt inlägg #5 igen nu insåg jag att det kunde uppfattas väldigt hårt och anklagande. Särskilt det om ”specialintresse” som verkar vara en pik mot dig. Det var inte alls min avsikt att få det att verka som att du skulle vilja skada hönor. Hoppas du inte tolkade det så. Det var verkligen inte så jag uppfattade din fråga och jag är ledsen om det kom ut fel. Jag tänker att det är för att jag tog din fråga på fullt allvar och ville försöka erbjuda en så uppriktig och annorlunda synvinkel som möjligt. Med ”specialintresse” menade jag bara att du uppenbarligen tar hand om hönor och säkert vet vad du behöver tänka på för att göra det så bra som möjligt för dem. Får jag fråga hur det går till när du ”hämtar” hönor? Är de gratis för att det finns ett överskott, eller betalar du för dem? Vid det här laget vet du ju vad jag tycker om att betala för dem :) men jag är ändå nyfiken på hur det fungerar.

oh-la
2/29/20, 10:18 PM
#9

#8, inte då 😊 jag försöker alltid läsa så öppet som möjligt och har därtill respekt för att jag är gäst på veganforum med min kanske ganska laddade fråga. Vill också tillägg att jag läser allt och är jätteglad för alla svar jag får. Jag har själv inga värphybrider i dagsläget. Mina höns är omplaceringar från andra som velat lägga ner sin hobby. Dessa har jag betalat för. Mina två tuppar har jag fått gratis då de annars gått till slakt. Mina hönor är helt frigående i flock på tomten och i skogen och hanteras egentligen mest för daglig kontroll. Dom stimuleras inte att lägga ägg, som industrihönsen. Höns lägger ägg baserat på solljus, men detta kan stimuleras med belysning vilket man gör på hönserier. Höns i hobbybesättningar får nästan alltid naturlig äggvila från runt september till runt februari när det blir mörkare. I takt med att dagarna blir längre börjar hönsen lägga ägg igen. Det gäller även värphybriderna. Jag kan tänka mig att betala för en värphybrid från hönseri, men det är för att jag ser det liv jag kan rädda, och att ett liv i så fall är värt att betala för om det är det som krävs, men jag är som sagt inte Vegan. Kanske hade jag svarat annorlunda om jag haft det perspektivet. Hur det fungerar i praktiken är upp till hönserierna. Vissa skänker iväg om man tidigt aviserat intresse. Andra tar en mindre summa.

Upp till toppen
Annons: