Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 924 ggr
Lona
2020-03-16 00:41

Vegan och matkris?

Halloj, dags för en av mina korkade (men seriöst menade) frågor igen!😊
Nu får vi väl innerligt hoppas att vi inte hamnar i det läget, men med allt Corona-snack så finns ju tankarna där vad som händer om världen verkligen skulle hamna i kris. Typ zombie-apokalyps vilket inte är så seriöst beskrivet men ja, ni fattar.
Om man som Vegan alltså måste odla eller fixa sitt käk själv, vad odlar man då? Jag tänker att det måste vara svårare att få ihop en allsidig kost än om man kan jaga, fiska eller föda upp "animaliska produkter"? I synnerhet här i Norden där klimatet sätter en hel del begränsningar för vad man kan odla?

     //Lona som alltid funderar på knepiga saker när hon inte kan sova🤔😴


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
PiOCa
2020-03-16 08:50
#1

Om man har nånstans att odla så är det är lätt att få ihop en allsidig kost med odling utan att äta andra varelser. Sverige är avlångt och består av olika klimatzoner, så odlingsäsongen är olika lång i exempelvis norr och söder. Därmed varierar det vilka förutsättningar man har att odla olika grödor. Växthus är en fördel och förlänger säsongen. I Zombieland vet jag dock inte om man kommer ut till sina land och växthus…? Det finns grödor som är mer eller mindre lättodlade. Det finns grödor som är mer eller mindre lätta att förvara under längre tid. Man kan exempelvis frysa, torka och konservera. Potatis, morötter och andra rotfrukter och äpplen kan man dock förvara ändå på lämpligt ställe under icke odlingssäsong. Bönor är enkla att torka eller frysa för att använda under icke odlingssäsong. Men jo det finns en mängd saker att odla, som är både nyttiga, goda och "livsuppehållande". Dock är inte alla odlingssäsonger lika gynnsamma och skördarna kan bli små och under andra säsonger blir skördarna ofantligt stora. Ett litet, litet, litet urval av lättodlade grödor förutom de nämnda ovan: Sockerärtor och andra ärtor, jordgubbar, tomater, squash, chili, bondbönor (finns diverse bönsorter som är enkla), spenat, rädisor, vinbär, rabarber med mera med mera. Bor man i rätt odlingszon är majs inte svårt. Vete och annat spannmål får du säkert byta till dig av någon som odlar det i större skala.

Lona
2020-03-16 09:10
#2

#1, Tack för ditt svar!👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Tant Grön
2020-03-16 13:30
#3

Just ärtor (kokärtor) och kokbönor odlar jag i Västra  Götaland. Zon 4. Man borde kunna köpa ett paket gula ärtor och så, även bönor som odlats i Sverige (Go Green) borde gå bra. Vanlig gul lök håller sig till april-maj i rumstemperatur och är lättodlad. Allt som PIOCa räknar upp är bra saker att odla. Är född på landet och vi var så gott som självförsörjande när jag var barn.

CFIT
2020-03-21 01:30
#4

Tyvärr så bor där inte så många veganer på landet. Någon får gärna förklara för mig varför veganer generellt sätt är mindre självförsörjande än genomsnittssvensson? : )

vendelay
2020-03-21 18:22
#5

#4 Ingen har, så vitt jag kan se, påstått att en genomsnittlig Vegan är mindre självförsörjande än en genomsnittssvensson? Tråden handlar bara om hur en som Vegan kan bli självförsörjande.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

CFIT
2020-04-18 02:18
#6

Ok, då bör man flytta ut till en gård på landet. 😉

Annons:
vendelay
2020-04-18 12:25
#7

#6 Att en bor på en gård på landet har ju ingenting med vad en bör odla. Svara på TS frågor istället.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

CFIT
2020-04-19 00:17
#8

Tror bara att förutsättningar för att odla spelar en så mycket större roll än vad man väljer att odla. Men det är klart, handlar det bara om överlevnad för en vecka så är mynta mitt starkaste tips. Perfekt för den sista drinken…

vendelay
2020-05-03 23:31
#9

Det går att odla ganska mycket på balkong eller altan, så det kan ju TS testa att googla på :)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: