Annons:
Etiketterreceptefterrättförrättgodis
Läst 589 ggr
[hammietime]
4/6/20, 8:25 PM

Äggfritt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag ska baka vegansk på torsdag hade jag tänkt, men kruxet är att det är ägg i bottnen på blåbärsrutorna. Jag vet ju att man kan byta ut äggen mot aquafab men sist jag bakade glutenfritt och äggfritt blev det inte alls bra och det flöt och blev bara skit rätt ut sagt. Det kakreceptet jag använde då var ett välanvänt recept som jag använt flera gånger tidigare och funkat hur bra som hellst då (är egentligen ägg i receptet). Vet inte om det var pga det glutenfria mjölet det blev så eller pga aquafaben. Så till min fråga, går det att använda aquafaben till annat än maräng? I detta fallet blåbärsrutor som jag ska baka (skickar en bild)

(Inte min bild)

Annons:
[hammietime]
4/6/20, 8:26 PM
#1

Som sagt, äggen ska bara i bottnen av rutorna.

vendelay
4/7/20, 9:06 PM
#2

Har du tillåtelse att använda bilden? Annars måste jag ta bort den för att ingen av oss ska bli anmäld.

Jag är inte tillräckligt bra på att baka för att våga mig på att svara på din fråga tyvärr, men ja, aquafaba ska gå att använda för att ersätta ägg. Jag brukar satsa på recept utan ägg för att slippa ersätta det faktiskt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

sp0ngeb0b
4/8/20, 11:31 AM
#3

Alltså, jag är verkligen ingen expert då jag sällan bakar. Men ofta går det bra att bara utesluta ägget helt. Sen så finns det många olika sorters ersättning till ägg och jag har alltid tänkt att det vore rimligt att man väljer sort utifrån vilken funktion ägget främst har i det bakverk man ska göra. I maränger är ägget mest för fluffets skull (väl?) och då funkar aquafaba, då aquafaba blir fluffigt när man vispar det. Men om man vill ha ägget för bindningens skull kan man antingen skippa det helt enligt min erfarenhet (beroende på bakverk så klart), eller så kan man ha i t.ex. chiafrön eller linfrön, potatismjöl, banan eller äppelmos. Det finns också en äggersättning att köpa i butik som heter No Egg som nog funkar till det mesta. OBS jag har inte testat något av detta då jag som sagt inte brukar baka. Jag brukar leta upp recept som är veganska från början de få gånger jag får för mig att baka.

[hammietime]
4/12/20, 3:16 PM
#4

#2 Ja det har jag :)

[hammietime]
4/12/20, 3:18 PM
#5

#3 Man har äggvita i maränger för att det ska bli maränger, äggvitan är det som gör att det blir en maräng. Det är ju bara socker och äggvita i maränger, och ja äggvitan är det som gör att marängsmet blir så hård.

Upp till toppen
Annons: