Annons:
Etikettvegankost
Läst 472 ggr
Wilola
5/13/20, 12:51 PM

Snabba luncher

Söker tips på luncher som går snabbt att fixa då jag pluggar hemifrån och inte har så jättelång tid på mig att fixa lunch och äta under den lunchrasten vi har. Börjar tröttna på snabbnudlar haha

Annons:
sp0ngeb0b
5/13/20, 1:01 PM
#1

Couscoussallad med bönor! Couscous blötläggs i kokande vatten någon minut bara, gärna med lite pulverbuljong eller smulad buljongtärning. Sedan har du på lite olivolja, lök, gurka, paprika eller andra grönsaker samt en burk bönor. Tar egentligen inte mycket mer än 5-10 minuter att fixa. Snabbt, nyttigt, billigt! Köp fullkornscouscous om du vill ha det ännu nyttigare!

MonicaLagerquist
5/13/20, 1:39 PM
#2

Tomatsoppa.

1 förpackning passerade tomater

Lika mycket vatten (Jag brukar hälla vattnet i papplådan för att få ut det sista av tomaten)

1 lök

1 potatis (kan uteslutas)

1 buljongtärning

lite olja.

Salt och pepper

Fräs den hackade löken i oljan.

Häll på tomarena och vattnet.

Häll i den hackade potatisen 

Lägg i buljongen.

Låt koka tills potatisen är mjuk.

Man kan om man vill ha en slät soppa mixa med en stavmixer.

Smaka av med salt och peppar

Stolt ägare till fem La permer

Sindri
5/13/20, 1:55 PM
#3

Mitt förslag är att du lagar lite större middagar och spar lite till luncherna.

Om det är varmt kan du göra iordning en sallad innan lektionerna börjar, äta bara den.

sp0ngeb0b
5/14/20, 3:07 PM
#4

#3 Halloumi är inte veganskt. 

Kan dock rekommendera att om du är sugen på sallad med något varmt till, förbered sallad i förväg och stek typ falafel, filébitar eller något annat liknande till! Falafelsallad med en god sås och lite bulgur eller liknande är supergott.

Sindri
5/14/20, 4:17 PM
#5

Sorry, tänkte fel! ☺️ Men det finns kanske något vegan-alternativ till det?

vendelay
5/14/20, 10:28 PM
#6

Jag tog bort rekommendationen om halloumi. Ingen fara dock, Sindri, alla kan göra fel! :)

Här finns snabba recept från Välj Vego:
https://www.valjvego.se/alla-recept?c%5B30%5D=30

Snabblagad mat från Jävligt Gott:
https://www.javligtgott.se/taggar/snabblagad-mat/

5 snabba veganska middagar från Vegokäk:
https://vegokak.se/veckomeny/5-snabba-veganska-middagar-inkopslista/

Mitt bästa tips är som Sindri säger - gör extra middag och spara matlåda till lunch. Andra snabba grejer kanske kan vara färdig soppa (t.ex. varma koppen, spoons, WW har minst en linssoppa) med bröd, snabbmakaroner och vegokorv / vegobullar, mackor med goda pålägg, smoothies / smoothie bowls med topping.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
sp0ngeb0b
5/15/20, 3:54 PM
#7

#5 Lätt hänt! 😃 Det finns en vegansk variant av halloumi men det är tyvärr inte jämförbart enligt mig… traditionell halloumi har ju en speciell smak, blir gnisslig osv när den steks. Den veganska halloumin smakar precis som vilken annan vegansk ost som helst (enlig mig smakar de alla mer eller mindre samma sak), skillnaden är väl att den går att steka. Så den är ju god men förväntar man sig en halloumi-kopia lär man bli besviken 😂

Upp till toppen
Annons: