Annons:
Etikettklotterplanket
Läst 8926 ggr
[TrevorS]
12/6/11, 3:25 PM

Idag har jag... 6

Den gamla tråden började bli lång. För att se tidigare tråden, Idag har jag… 5.

LÅSER DENNA TRÅD. HÄR ÄR DEN NYA IDAG HAR JAG… 7

Annons:
[TrevorS]
12/6/11, 3:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Gjorde vegansk "leverpastej" fast på sojabönor, den var lite läskigt lik den riktiga. Går att göra på kikärtor också, den är god, men sojabönor påminner mer. Skrattande

Jag använde en kopp som form eftersom jag inte gjorde så mycket, var lite för snål med oljan, därav den ser lite muppig ut. Skrattande

DesK
12/6/11, 3:50 PM
#2

Ser jättefin ut! Glad

Igår råkade jag ut för detta:: Idag tog jag en eftermiddagsprommis ensam med hundarna och rätt som det var kom en ilsket skällande okopplad Jack Russelterrier springande rakt mot oss. (Jag hörde två tanter som gick och pladdrade, men uppenbarligen hade noll koll på vad jycken höll på med) Nåväl jag släppte efter på Todds koppel, men höll Teddie kort, efter en stund kom de pladdrande tanterna fram och började skälla ut mig för att jag har så otäcka hundar!?!? Todd frontade bara så att den lilla hunden inte skulle gå fram mot Teddie. Jag talade om för dem att de banne mig ska hålla koll på sin hund, hundens ägarinna svarade näbbigt: Det är inget fel på min hund! Jag sa till henne: Helt rätt!  Det är inte fel på din hund, men på dig! Kan du inte hålla reda på dn hund så ska den åtminstone vara kopplad! Nästa gång jag möter din hund lös kommer jag släppa fram den andra hunden (Teddie) och då är din hund död sen, men det är väl det du vill! Håll reda på din hund eller avliva den omedelbart!
Och idag stannade en bill och ett äldre par vevade ned rutan och sa till mig: Bra att du sa till den där människan, för hon släpper bara ut sin hund så den kan gå runt på våra tomter och uträtta sina behov.

Om någon hundägare läser detta vill jag bara säga att jag tycker om alla slags hundar, oavsett storlek och det finns självklart många trevliga hundägare också, men en sån där hundägare förstör så otroligt mycket för oss andra hundägare Gråter

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[mymmeli]
12/6/11, 4:03 PM
#3

Då får jag väl kontra med att först säga att jag har inget emot städerskor, men jag har blivit utskälld av två sådana idag. För en sak, som de själva erkände, var någon annan som gjort… ;)

[TrevorS]
12/6/11, 5:12 PM
#4

#2. Va sur man blir på sådanna personer, de tror oftast att allt kretsar runt dem och tycker alla andra gör fel, aldrig dem. Bra du sa till, jag hade blegat tills de tyckt att det varit obehagligt på dem. Oskyldig

#3. De kanske hade en dålig dag? De kanske avskyr vinter och släpper loss på andra. Glad

Jag har klarat mig undan sura personer idag som tur är. Ska snart avnjuta en kopp kanelkaffe. Skrattande

[TrevorS]
12/7/11, 6:11 PM
#5

La upp receptet på pastejen föresten!

Leverpastej utan leverSkrattande

Anterrabae
12/7/11, 11:57 PM
#6

#2 man blir så trött, det är precis som att vissa inte fattar att även små hundar behöver hållas efter. ingen skulle acceptera att en större hund fick uppföra sig så!

Känner igen det där allt för väl. Min moster har i många år haft både Alaska malaute och Sibiran Husky och andra släd-/varghundar. Mycket jägare i dem. och ofta får hon förklara för framförallt näbbiga tanter med småhundar att om de inte håller in sin hund så kommer den bli lunch. Trots att min mosters hundar är kopplade. Det är så dessa vargar funkar. Kan man inte ha kontroll på sin hund, oavsett storlek så ska den vara kopplad, eller så ska man inte ha hund. (med risk för att trampa på tår)

jag var hos min vedervärdige reumatolog idag. Han är alltid dum, mer eller mindre. Idag öppnade han besöket med att anklaga mig för lögn, ovilja till sammarbete och att jag bara är ute efter att ställa till besvär för honom. Eftersom jag uppenbarligen inte vill ta ordinerade mediciner. Jag KAN inte ta dem utan att spy upp dem igen. Försökte förklara detta och fick till svar att det är inte medicinerna jag kräks av, för då skulle jag spy av de andra också. När jag sa att jag gör det emellanåt och misstänker att jag är allergisk mot dem, så kunde jag inte veta att jag är allergisk.. för det har inte dokumenterats. Förvånad Och så höll han på, i en halvtmma. Om att jag inte kan veta att jag är spannmåls och mjölkallergiker, att jag inte alls kräks osv. Att jag bara är ovillig till sammanrbete.

Till slut sa jag till honom att nu får han väl ändå ge sig. Här kommer jag och ber om hjälp, blir anklagad för att inte vilja samarbeta osv. Så respektlös och oförskämd får man inte vara. jag har kämpat med att vara honom till lags i över ett år. Trots att jag blivit sjuk på kuppen. mm.  och då svarar karln: "Ja men då tar vi nya prover på dig så kan vi sätta in medicinerna i gen" han har inte lyssnat på ett ord. När jag då sa till honom att i så fall får han fixa så jag inte kräks upp dem igen, så sa han att det kan han väl inte. Det är ju mitt problem. Jag ska bara se till att få i mig cellgifterna!

jag bara tittade på honom och sa att då tror jag att jag är klar här, och gick.

Undrar hur jag ska förklara detta för ögonläkaren.. Skrikandes

Detta var tredje gången vi hamnade i detta läget, jag har bitit mig i tungan många gånger. Första gången trodde jag att vi skulle börja slåss.. över telefonen skrek han senare att patientbestämmande inte borde få finnas.

Jag tror att det stör honom att jag inte säger: "ja, tack och amen doktorn" Utan kräver att inte må sämre..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[mymmeli]
12/8/11, 8:35 AM
#7

Beträffande oansvariga hundägare så kommer de i alla sorter. Ibland räcker det ju inte med att hunden hålls kopplad. Nu vet jag att jag riskerar att få skäll, men jag är livrädd för de pittbull/pittbullkorsningar (vet inte vilken typ eftersom det går inte komma så nära att fråga) som styr stan. Råkar jag gå för nära dem med min hund så gör de utfall och försöker anfalla henne. Vilken normal hund gör sånt? De tuffa grabbarna som äger dessa hundar har antingen svårt att hålla hunden eller så gillar de tanken på att se blod.

Nu till något mycket trevligare. Tekniskt sett är det inte "idag", men igår. Jag var på guidning under Residenset. Mycket intressant. Dessutom lyssnade jag på ett riktigt intressant föredrag om historiken över huset och de som bott och jobbat där.

[TrevorS]
12/8/11, 8:09 PM
#8

Gjort veganskt messmör och nu torkar jag en tofu i ugnen på 50°C. Ska bli spännande och se hur det blir, när den är seg och nästan helt torr ska man skära den i bitar. Ska vara toppen att använda när man ska göra en kycklingsgryta utan kyckling. Skrattande

DesK
12/9/11, 10:59 AM
#9

Varit på vattengympa klockan 7, därefter lyxae jag till det med hotelfrukost och sen gick jag hem 3 kilometer i mestadels uppförsbacke Tungan ute

#8 Alltid lika spännande att höra om dina olika experiment Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
12/9/11, 3:47 PM
#10

Härligt Désirée!

Här detoxas det. jag mår därefter. Dvs illa, ynkligt och sur. Det vänder snart. Men avgiftningar och avtändningar är aldrig kul Tungan ute Tur att jag vet att det gör gott i alla fall. Cool

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[snall]
12/10/11, 1:53 PM
#11

#10. Spännande med Detox, har jag gjort en gång, var något sätt man köpte men pulver man blandade ut i vatten och drack i flera dagar. Men kände mig trött sur och gnällig. Kändes som att dricka proteindryck när man tränar. Urk, tror inte det var så nyttigt i alla fall.

Hur Detoxar du?

Anterrabae
12/10/11, 2:13 PM
#12

Jag detoxar med ren mat, mycket rått. Juicer framför allt. Och som komplement för att få ur alla gifter som släpps - kaffelavemang. flera om dagen.

Inte dyrt, väl beprövat sen 1920-talet, ofarligt om än obehagligt i början.

Koffeinet stimulerar levern att tömma sig till tjocktarmen, när detta händer så stimuleras tillverkningen av ett enzym (som jag inte kommer ihåg namnet på, men kan kolla upp för den som är intresserad) som i sin tur gör att gifter och orenheter i blodet samlas ihop och  förs till levern för vidare transport ur kroppen. Hela blodet renas på 3-4 min genom levrn. Håller man lavemanget 15 min så renas blodet 5 gånger. Man märker omedelbar lindring under tiden man håller på. Både i huvudvärk, kroppsvärk och illamående.

Nästa steg stimulerar självläkning av vilka problem man nu har.

Skrattande

Just nu är jag ynklig och illaluktande, kroppen släpper även gifterna genom huden, så det kvittar hur ofta jag än duchar, illa luktar jag i all fall. Tungan ute

Jobbigt, ja. men värt besväret eftersom jag märker hur saker händer. Har normaliseat blodtrycket på två dagar. (gick på mediciner, mnen kan inte ta dessa längre, mäter trycket hed riktig och godkänd manchett hemma)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
12/13/11, 9:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Idag har jag gjort majjo, blev så sugen på det, tänkte blanda ner lite chilipulver och paprikapulver men kom på att jag inte hade det hemma. Obestämd

Älskar detta recept, dock måste den stå i kylen under natten för att få lite hårdare konsistens. Men den fungerar jättebra som bas!

Jag gjorde någon gång tidigare på "Rapsy Frutty" med lite vatten, olja och lite vinäger och det gick rätt bra. Bra alternativ om man vill skippa sojagrädden om man inte tål den.

Annons:
[TrevorS]
12/13/11, 9:40 PM
#14

Jag kör detta recept när jag gör majonäs:

Ingredienser:
1 dl sojagrädde
2,5 tsk äppelcidervinäger
lite salt
2 dl rapsolja

Gör så här:
Blanda ihop de tre översta ingredienserna, vispa och tillsätter rapsoljan och vispar tills den börjar bli mer fast. Häller upp på form och låter stå i kylen under natten, då blir den lite hårdare.

Anterrabae
12/13/11, 11:14 PM
#15

Har du testat på havregrädde? Jag är mest nyfiken..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
12/13/11, 11:27 PM
#16

Testat med havregrädde många gånger, det gå inte. Men dock så har jag lyckats någon gång med vinäger och senap, havregrädde och olja, men den fick stå 2 dygn i kylen innan den fungerade. Men så fort den blev rumsvarm så blev den rätt mjuk och rinnig men fungerar i kall sallad.

Anterrabae
12/13/11, 11:29 PM
#17

ok men det funkar såpäss att den inte delar sig igen i alla fall, även om den är lös? Det är bra att veta. Alltid trevligt med alternativ. Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
12/13/11, 11:37 PM
#18

Rismjölk borde fungera också då den särar lite på sig. Har sett någon som gjort på risgrädde, vinäger, senap, lite olja och rumstepurerat margarin som smälts i vattenbad. Antar margarinet är i för att få den lite fastare i form när den vispas och margarinet svalnar.

Har sett att man kan köpa sojafri rismajjo i Göteborg, tror det var på eko-store.

[TrevorS]
12/13/11, 11:42 PM
#19

Jag har bett om receptet, hoppas jag får det snart. Skrattande

[TrevorS]
12/14/11, 5:36 PM
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[TrevorS]
12/15/11, 12:40 PM
#22

Funderar på att testa leva utan el i en vecka och äta rawfood, det borde ju gå bra. Klarat 2 månader utan el i ett projekt jag hade när jag var 17. Skrattande

Vad man kan uppnå? För mig är det att man skulle klara sig om det skulle hända något, eller om man skulle vilja ut och campa någon gång i framtiden utan el.

DesK
12/15/11, 12:51 PM
#23

Visserligen var det ofrivilligt, men jag levde helt utan el och telefon i 6 dygn efter stormen Gudruns framfart. Vi hade öppen spis, vedpanna och vedspis + en brunn som vi kunde lytta av locket på för att hämta upp vatten, så vi klarade det bra, det värsta var att det inte gick att spola på toan, men även det löste vi rätt bra, eftersom vi också hade ett utedass, fast jag medger att det var kallt att gå dit.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
12/15/11, 1:09 PM
#24

Va härligt med spis, skulle jag också vilja ha faktiskt.

Fast spola går ju att lösa, en hink med vatten och bara hälla över så töms ju toan lätt. Skrattande

Inte kul med det där, jag är glad man bara var några dagar utan el efter Gudrun och inte längre.

DesK
12/15/11, 1:27 PM
#25

Jo det kan kanske funka med spolningen om man har obegränsad tillgång till vatten och kan få tag på det utan hjälp av el (de flesta vattenpumpar går ju på el Flört ) Men vi märkte snabbt att det inte funkade och riskerade bli stopp, därför valde vi att användadet gamla utedasset.

Nu bor jag inte längre i de trakterna och här är det lugnare, men visst man kan ju få strömavbrott av annan anledning än storm.

Kan ni tänka hur det var att fixa mat de där 6 dygnen? Gissa gärna hur jag bar mig åt! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
12/15/11, 2:08 PM
#26

#25. Torkade, grillade, la in? Det gjorde jag. Åt faktiskt en kikärtsröra från den tiden för något år sedan, den var faktiskt riktigt god, smakade precis som när jag gjorde den. Skrattande

Anterrabae
12/17/11, 6:40 PM
#27

Oj.. ja utan el vore en bedrift. Enklare i lägenhet när man har tillgång till vatten När vi har strömavbrptt så har vi inget vatten alls. Brunne är för djup för att vi ska kunna få upp det. Tungan ute Efter gudrun och pär var vi hänvisade till hämtvatten i dunk, så lite toabesök som möjligt och stormkök.

Vi har varken vedspis eller utedass , men då övervägde vi starkt att skaffa ett dass till nödlägen.

Vi var inte utan så länge som sex dagar, men väl tre-fyra. Mycket hämtmat blev det. Men det roliga var att det gick ändå ganska snabbt att komma in i den mörka rutinen.

Själv har jag vatit hemma och fokuserat på min terapi, jag ser för tillfället såpass dåligt att det periodvis är suddig även på min stora skäm, med högkontrastinställningar. men det positiva är att jag känner att ögonen påverkas av det jag gör. Det händer saker, och jag märker att det skiftar över dagen. Förmiddagarna är värst.

Har öveb gått in i en hysteriks jobbperiod för maken, han startade jobbmaratonet i torsdags kväll och går i stort sätt inte av förrän den 3 Jan igen. Med två insprängda sov/viladagar, Det känns att det kommer vara en seg julhelg i år.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
DesK
12/17/11, 7:48 PM
#28

Hämtmat var inget alternativ för oss, då vi var tvungna att klättra över omkullfallna träd, cirka 500 meter fram till farbar väg och sedan hade 3 kilometer till närmaste livsmedelsbutik. Tack och lov hade vi en dragvillig shetlandspinny, som gjorde ett jättejobb med att dra undan omkullfallna träd Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
12/17/11, 8:21 PM
#29

Trädproblemet klarade vi oss utan tack och lov. Däremot tänkte man sig en och två gånger innan man åkte, eftersom det är närmare en mil till närnaste butik. Man såg till att kombinera ärenden så att säga.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
12/18/11, 3:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Jag har gjort en kalvsylta fast vegansk såklart. Skrattande

kelfwing
12/18/11, 5:24 PM
#31

Kalvsyltan ser j väldigt lik kalvsylta som blandkostara äter.  Hur smakar den och hur gjorde du den?

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[TrevorS]
12/18/11, 6:09 PM
#32

#13. Visst är den lik, den är gjord på sojabönor, vatten, grönsaksbuljong, lagerblad och vegegel. För att få färg rev jag ner lite av en rödbeta. Jag tyckte den påminde mycket om kalvsylta, skulle kunna tänka mig att man kunnat använda en del sojabönor och en del kikärtor också.

Blötlägger 3 dl sojabönor under natten, kokar upp i nytt vatten 1,5 liter tillsammans med grönsaksbuljong och 2 lagerblad i 2 timmar under lock. Körde sojabönorna i min köttkvarn, men det går att mixa med en mixerstav också. Sedan kokade jag upp 7 dl vatten med grönsaksbuljong och rev ner lite av en rödbeta, mest för färg, men kan uteslutas, blandade i 4 påsar (alla påsarna i ett paket) vegegel i 1 dl kallt vatten, hällde ner detta i detta i vattnet med rödbetan i och kokade upp och lät koka upp under omrörning. Hällde vätskan i en smörjd brödform, la ner sojabönsmoset och rörde försiktigt så det gick sönder men inte blandar sig helt så det blir precis som kalvsylta, lät svalna i 10-15 minuter, la över plastfolie och in i kylen i någon timme. Skrattande

Anterrabae
12/18/11, 9:49 PM
#33

Åh, detta ska testas! jag verkligen ÄLSKAR kalvsylta, särksillt med kokt potatis och inlagda rödbetor! På knäckebröd!

Tack TrevorS!! Kyss

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
12/25/11, 8:46 PM
#34

#33. Ja visst är det gott.

Mycket julmat, är mätt så det står långt ovanför midjan.Skrattande

Annons:
Anterrabae
12/30/11, 6:44 PM
#35

Haha Så kan det bli syltan var god men kanske lite lös. Nästa gång ska jag testa med bovete.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
1/3/12, 3:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

#35. Märkligt, den blev perfekt när jag gjorde den. Skrattande

Jag gjorde majonnäs idag. Köpte en, den var okey, men ingen jag direkt tyckte var god, hade skum bismak. Godare att göra själv och lätt är det också!

[TrevorS]
1/3/12, 9:12 PM
#37

Även fått ett recept på naturligt vetefri pasta. Har dock inte testat men ska fungera riktigt bra.

**Ingredienser:
**500 g tofu
1 dl polenta
3 msk potatismjöl
1-2 dl bovetemjöl
1 tsk salt

**Gör så här:
**Mixa tofun till en fin puré, tillsätt resten av ingredienserna och pulsera tills det blir en fin massa. Den kommer vara degig, lite fuktig, men knåda den på bovetemjölat bord tills den blir fin och smidig.

Kavla ut och skär till önskad form, koka i lätt saltat vatten.

Anterrabae
1/4/12, 5:45 PM
#38

jag har kommit igång bra med mina mjölksyrade grönsaker. Jag har gjort två burkar kimchi, och en burk med rödkål. Idag kommer jag nog försöka starta en med morötter.

Annars är det här en trött dag… Det har varit lite mycket senaste vekckan. Och jag har lite begränsade resurser.

**Ang syltan tror jag att den blev lös för att vegegelen uppförde sig lite underligt. Jag rörde ut den, och vispade i som man ska.. sjöd en stund och allt enligt konstens regler. Men den flagade sig något när jag rörde ner den i buljongen. Och jag gissar att jag inte fick full effekt på den då- Inget som märktes i smaken, dock.
**

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
1/4/12, 8:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

#38. Gott med syrade grönsaker, morötter är riktigt gott också! Funderar på att göra kål då jag köpt hem vitkål.

Tråkigt med syltan, kan varit kanske gammal eller så får man koka vegegelen en liten stund kanske?

Blev burgare igen. Skrattande

Anterrabae
1/4/12, 11:54 PM
#40

något knas med gelen var det, men det blir agar nästa gång tror jag. Eller om jag testar igen, har ju lyckats bra med den förut. Skrattande

Jo syrade grönsaker är toppen, och hälsosamt beroendeframkallande Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
1/5/12, 12:29 AM
#41

Är det naturligt eller använder du hjälp av vegetabiliskt löpe eller vassle?

Annons:
Anterrabae
1/5/12, 12:34 PM
#42

Jag startade vitkål med hjälp av lite vassle från soyghurt. Sen massa vatten. Vitkål startar ju bra själv. Sen startar jag nytt med den surkålssaften jag har. Morötter går ju tex inte att starta själv utan hjälp vad jag förstår.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
1/9/12, 4:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

#42, va kul, har jag med gjort, den ena är lite seg, eller den började bubbla men idag är den helt död. Hoppas inget blivit fel, tänkte låta den stå tills i morgon kanske inte var för bubbligt eller något för den pyste inte alls, vilket den gjorde igår.

Håller på att koka lite vitkål, purjolökspure och chili, får se vad det blir, tänkte ha hälften till gryta och resten till kålpudding.

[snall]
1/13/12, 2:23 PM
#44

Oj va mycket gott det lagats här!

[TrevorS]
1/14/12, 3:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Gjort morotsbacon, riktigt goda och lätta att göra dessutom. Skrattande

kelfwing
1/14/12, 5:46 PM
#46

oväntad blivit bjuden på lunch.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[TrevorS]
1/14/12, 6:58 PM
#47

#46. Härligt, vad blir det för mat? Skrattande

Emmyjane
1/14/12, 8:20 PM
#48

Fy det är farligt att läsa detta när man fastar alla goda recept och råd.

Jag tänker äta vegetariskt hela detta året, men jag äår nyfiken på Vegan recept, jag gllar iden att göra all mat själv från grunden, egen tofu tex. Madelmjölk är ju lätt och gott.

Kommer nog hänga här och fråga på recept och självfallet leyta egna och dela om jag hittar några bra.

Leverpastejen är den bredbar?

Kalvsyltan såg väldigt spännande.

Annons:
[TrevorS]
1/14/12, 10:51 PM
#49

Leverpastejen jag gjort är en bredbar pastej ja. Dessutom riktigt god. Skrattande

kelfwing
1/15/12, 10:48 AM
#50

# 47  hemmagjord gryta gjord på måfå innehållande bla sojakorv, ärter, majs, bönor och andra grönsaker.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Anterrabae
1/19/12, 1:20 AM
#51

Jag försöker få flyt på att skriva på mitt nya tangentbord- det går sådär..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

kelfwing
1/21/12, 10:29 PM
#52

Morotsbacon lät som min "cup of tea".  Lägg upp recept här eller på din blogg, är du snällKyss

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[TrevorS]
1/22/12, 10:27 AM
#53

#52. Det är bara att hyvla morötterna och steka i rikligt med olja, glöm inte att salta för att få fram en lite saltigare smak.

[snall]
1/23/12, 12:31 PM
#54

Tack för tipset TrevorS!

kelfwing
1/28/12, 10:01 PM
#55

Idag har jag gjort vegetarisk kräftströmming till lunch

Min variant  på vegetarisk kräftströmming blev alltså:

1 stor aubergine (äggplanta)
Lagen:
3 dl vatten
2 msk balsamvinäger
½ msk sillkryddor
½ gul lök (skivad)
½ msk salt + ½ msk socker
Skala auberginen och skär den på längden i ca ½ -1 cm tjocka skivor. Koka upp lagen och lägg ner aubergineskivorna. Låt dem sjuda i ca 2 minuter, plocka upp dem och låt dem kallna på upp och nedvänd tallrik.
Till fyllningen:
1 bit purjolök + 2 msk hackad dill + 1 tsk stötta dillfrön
Smält lite smör i en panna och fräs purjo, dill och dillfrö lite lätt. Salta, peppra och låt kallna. Tag fram en väl smord ugnssäker form. Lägg lite av den avsvalnade fyllningen på varje aubergineskiva och rulla ihop som en strömming. Gör så med resterande skivor. Rör ihop tomatsåsen och bred över rullarna. Sätt in i 200° ca 15 minuter, sätt gärna på grillslingan mot slutet, så det blir en fin yta. 
Tomatsås:
2 msk ketchup  (efter avsmakningen visade sig att det behövdes 1 extra matsked ketchup, alltså totalt 2 msk ketcup och inte 1 msk som i orginalreceptet där det visserligen var chilisås istället)
2 msk tomatpuré
2 msk ättiksprit
2 msk vatten
2 tsk dillfrön (lätt stötta)
½ gul lök (hackad)
½ msk salt
2 msk socker
nymalen svartpeppar 
1 finkrossat lagerblad
2-3 msk matolja
1 dl hackad dill
Blanda tomatpuré och chilisås. Tillsätt salt, peppar, socker, ättiksprit och alla kryddorna. Rör ner den hackade löken, dillfrö, vatten och olja. Smaka av, det ska vara en bra sälta och sötma i såsen, syran ska kännas. Rör sist ner den hackade dillen.

Källa: http://vegetariskmanad.bloggplatsen.se (vilket är min blogg)

Den blev underar god.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
Anterrabae
2/1/12, 10:39 PM
#56

Det låter gott Kelfwing!

Sen ett par dagar har jag börjat experimentera med vete och råg, efter en tydlig ingivelse från kroppem. Det gick hur bra som helst! Har verkligen provocerat båda sorterna, var flr sig och all tyo av reaktion uteblev! Så igår firade jag med veganpizza på surdeg och öl till- CoolSkrattande

Ränk vilka fantastiska läkeprocesser kropen besitter, om man ger den möjligheten! (sen är jag medveten om att överkänlighetsreaktioner kan komma i upp till en vecka efter man utsatt sig för det så jag ropar inte hela hejet än Flört)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[VirreVojj]
2/2/12, 12:27 AM
#57

Idag har jag bakat en cookie dough chocolate chip paj på kikärtor! Står och svalnar, är väääldigt skeptisk till om den kommer att smaka bra faktiskt. Receptet är från chocolate covered katie.

[TrevorS]
2/2/12, 9:24 AM
#58

Lät lite läskigt VirreVojj, men kikärtsmjöl är ju rätt gott annars.

[TrevorS]
2/11/12, 2:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
[snall]
2/11/12, 3:59 PM
#60

#59. Den måste jag testa! Skrattande

[TrevorS]
2/11/12, 5:15 PM
#61

Det tycker jag du ska göra. Glad

[VirreVojj]
2/11/12, 6:18 PM
#62

Det gick sisådär. Följde ett råd av någon kommentetor på sidan jag hittade receptet och bytte ut en del av sockret mot dadlar. Big mistake, annars hade det nog var rätt gott. Tårtan jag bakade med chokladbottnar, chokladmousse och mocha-frosting på förr veckan blev mycket bättre!

Annons:
[TrevorS]
2/11/12, 6:56 PM
#63

Kan tänka mig att dadlar inte blir så gott, inte som sötsättare, dock fungerar torkade jordgubbar som man mixar till pulver väldigt bra dock inte färska jordgubbar. Har ätit en kaka som var bakad på sötningsmedel endast jordgubb och utan vanligt socker.

Du har ingen kamera eller mobilkamera så du kan ta kort på konstverken? Skrattande

[TrevorS]
2/12/12, 12:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Gjorde en mozzarella, var så sugen på det. Skrattande

[snall]
2/12/12, 5:01 PM
#65

Wow! Skrattande

[VirreVojj]
2/12/12, 5:31 PM
#66

Mjae, det hade nog funkat med lite mindre dadlar faktiskt, eftersom det fortfarande var betydligt mer socker än dadlar. Men nästa gång kör jag om samma recept fast bara socker då. Glad

Mozzarellan ser riktigt vacker ut! Glad Samma recept som på bloggen va?

[TrevorS]
2/12/12, 5:41 PM
#67

#66. Det stämmer bra att det är samma recept som på min blogg till samma bild. Skrattande

[TrevorS]
2/16/12, 2:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Recept kommer i framtiden. Skrattande

[TrevorS]
2/18/12, 11:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Borsjtj - rysk rödbetssoppa

Annons:
[pharfignewton]
2/20/12, 10:40 PM
#70

#69 Fin soppa, ser god ut.

Slösurfar medan jag har tvättstugan. Bakade imorse, gjorde linser med spenat till midda', upskattat av alla närvarande,kulGlad.

[TrevorS]
2/21/12, 7:53 AM
#71

#70. Va gott med spenat. Vad bakade du för kul? Skrattande

[TrevorS]
2/22/12, 11:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Maten igår. Oliver, hemmagjord svampfärs, krossade tomater, grönsaksbuljong och vitlök till vetefri pasta. Ritkigt gott. Skrattande

[pharfignewton]
2/22/12, 3:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

#71 Bullar med bovete, grahamsmjöl, linfrökross och vetemjöl som jäst över natten.

Japp spenat är så gott att det blev samma sak till lunch idag.

[TrevorS]
2/22/12, 3:44 PM
#74

#73. Ser gott ut, kul med lite bilder i inlägget här också. Skrattande

Funderar på att göra spenatsoppa som jag ätit för några år sedan, när man kokt klart så mixar man den så spenaten slås sönder, att det är lite bitar men inte hela, den var god men inte lyckats återskapa den igen bara.

Du kanske har bra recept på spenatsoppa?

[pharfignewton]
2/22/12, 3:57 PM
#75

Nja jag gör väl som du har beskrivit ungefär.

Värmer spenaten och ser hur mycket vatten den släppt från sig, späder med buljong, kokar tills spenaten är lagom mjuk, mixar slät och slår i litet grädde för att den ska smaka krämigare. Funkar ju med grönkål och annat också. Tycker att det är svårt det där med smaksättning, så buljong brukar alltid funka.

[TrevorS]
2/22/12, 4:10 PM
#76

Grönkål är gott, älskar grönkålschips, de är dessutom lätta att göra också och godare än chips. Skrattande

Annons:
[pharfignewton]
2/22/12, 4:18 PM
#77

Chips/grönkål? Förvånad Hur då?

Har försökt odla både grönkål och spenat men de blev så hemskt angripna. Kanske hade jag bara otur men jag har inte försökt igen.

[TrevorS]
2/22/12, 4:26 PM
#78

Här är recept på Grönkålschips, man kan variera smaken också att använda andra kryddor tänkte lägga upp lite alternativ på min blogg när jag köpt hem det nästa gång.

[pharfignewton]
2/22/12, 4:34 PM
#79

Det såg mycket spännande ut, ska försöka komma ihåg att testa till nästa grönkålssäsong. Tack för tips!Glad

[VirreVojj]
2/23/12, 1:42 AM
#80

Gjorde grönkålschips av misstag häromveckan när jag bara skulle mjuka upp de lite i ugnen. Sjukt gött!

Idag har jag bakat igen. Har gjort två tårtor de senaste två veckorna och sockersuget ligger kvar, så idag har jag bakat cupcakes, eller åtminstone bottnarna. Imorgon ska de få en härlig mochafrosting på sig och bli fika. :)

[TrevorS]
2/24/12, 11:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

#79. Det säljs väl fortfarande? Här i staden säljer de detta fortfarande. Skrattande

#80. Visst är det gott. Så mycket bakning, jag gillar faktiskt inte sötma så jag har sällan behov av det. Gillar dock salt som chips och liknande.

Gissa vad jag har gjort idag? Eller gissa och gissa ni får reda på det ändå, jag har gjort chips, men inte vilka chips som helst utan rischips! Goda som bara den. Recept

[TrevorS]
2/27/12, 8:50 PM
#82

Tråden är för lång, här är den nya:

idag har jag… 7

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: