berika sin egen havre/sojamjölk
Vi gör vår egen havre- & sojamjölk och eftersom vi har en liten bebis som snart ska börja kränga i sig riktig mat så undrar jag om man på något sätt kan berika mjölken själv. Att göra sin egen är så väldigt fördelaktigt ekonomiskt sätt så det vore synd att behöva köpa om man kunde fixa berikning själv på ett eller annat sätt. Någon nutritionist/dietist som kan svara? /Max
Berika mjölk på ett sätt att den behåller sin smak är nog rätt svårt, tror de flesta läkare rekommenderar tillskott i tablettform om det nu är b12 du tänker på?

Om det ska vara modersmjölksersättning är det lite knepigt. Svårt att ersätta naturen… Bör t.ex ha hög mängd DHA och en hög dos mättat fett.
Medarbeterare på Kost

Om man vill veta vad köpta produkter måste följa.
http://www.slv.se/upload/dokument/lagstiftning/2008/2008_2_KONS.pdf
Medarbeterare på Kost
Tack alla, förstår att det inte är en baggis (men bör heller inte e vara omöjligt). Tablettform kan bli knepigt/definitivt omöjligt på en sex-månaders bebis så det var därför tanken uppkom med berikning. Får väl kanske köpa ändå. Det är ändå ett liv som inte är mitt eget som jag rår över:)

Om man fortsätter amma är det viktigaste tillskottet järn då bröstmjölk innehåller för lite…bebben klarar sig bra på upplagrat järn vid födseln under nåt halvår. Hemjärn är såklart att föredra, alternativt större… betydligt större mängd via t.ex havre. Järnupptaget är inget vidare från havre, eller soja. En vuxen måste trycka i sig kanske ett halvkilo havregryn för dagsbehovet av järn… om man samtidigt äter C-vitamin etc.
Medarbeterare på Kost