Att bli vegan, tips?
Hej hej! Jag är för tillfället Lakto-ovo-vegetarian, men vill av miljö och djurrätts anledningar bli Vegan. Men jag har några frågor och svårigheter med att bli det, så skulle vara väldigt tacksam för svarade.
Föräldrar
Jag är en tonåring, så därför kan det vara svårt att kontrollera vad jag ska äta. Jag har inga problem med att ta ansvar och själv laga mat, men det blir ändå jobbigt med t.ex mjölk alternativ och speciella produkter. Dem tycker redan det är lite små jobbigt att jag är Vegetarian, trots att även dem äter mycket vegetariskt, och när jag lyft att jag vill bli Vegan verkar dem vara rätt negativt inställda.Vikt samt skolkost
Något som oroat mina föräldrar en del är att jag om jag skulle bli Vegan skulle ha det svårare att gå upp i vikt. Jag är för tillfället aningen underviktig och förstår deras oro, men känner att det troligen inte skulle påverka så mycket. Något dem är speciellt oroliga över är om skolans specialkost skulle vara äcklig och att jag skulle gå ner pga det, då jag tidigare haft svårt att äta även den vanliga vegetariska.Ersättningar för särskilda måltider vi äter ofta
Så jag äter mycket mjölk och äggprodukter just nu, och har svårt att komma på ersättningar. Jag måste ju oxå få i mig tillräckligt med protein.
Frukost: Jag brukar alltid äta antingen yoghurt eller macka med ägg och kan verkligen inte komma på några veganska frukostar. Samtidigt vill jag ju att det ska vara så enkelt som möjligt för mina föräldrar.
Vi äter ofta också yoghurt, bröd eller gröt med mjölk till lunch beroende på årstid, så förutom brödet är det ju mycket mjölkprodukter där.
När det gäller ägg så går det bra under sommarhalvåret då vi har egna höns, men måste köpa under vintern vilket inte riktigt känns moraliskt rätt.
Ersättningar-dåligt
Hur vet jag om en vegansk ersättning verkligen är bättre än ett ickeveganskt allternativ?
Jag tänker då framför allt på miljö och kilmat påverkan (tänk om man t.ex transporterar en frukt med flyg, så släpper det ju ut väldigt mycket trots att vara veganskt. Jag tycker det är svårt att veta vilka livsmedel som är bra/dåliga eftersom det finns så många sidor med hälsa, näringsämnen, klimat), men också är jag orolig att många veganska alternativ ska vara ultraprocesserade eller liknande och därför vara mer onyttiga? Det är bara så komplext med allt och svårt att veta vad som är bra och inte eftersom alla säger så olika, blir rätt överväldigad då jag verkligen vill göra det bästa för djuren, klimatet och även min kropp.Saker man inte tror är veganska
När jag blev Vegetarian upptäckte jag att många saker inte var lika vegetariska som jag trott (t.ex godis, vissa ostar, kaviar), så finns det några produkter som man ska vara försiktig med och många tror de är veganska men dem egentligen inte är det?
Förlåt om det här var lite lång, men att bli Vegan känns som ett väldigt stort steg för mig, och det känns rätt överväldigande och svårt trots att det är något jag verkligen vill.
Jag har under perioder varit Vegetarian av skälen du nämner som klimat och etik. Nu har jag en tonårsdotter som vill äta mer vego av samma skäl.
Detta är mina ganska ostrukturerade tankar. Gör med dom vad du vill.
Vego är på det stora hela bättre ur klimatsynpunkt, men det behöver inte betyda att allt vego är bättre och allt animaliskt är sämre. Allt har konsekvenser. Det som avgör är inte om det är animaliskt eller inte. Om du verkligen vill göra skillnad av klimatskäl, är det bättre att vara flexibel och smart, än binärt det ena eller andra. (Du är redan inne på det. Bra!)
Det pratas just nu t ex mycket om datacenters vattenförbrukning. Men visste du att en stor mandelodling i Kalifornien (bara för att ta ett exempel) använder mer vatten per år än alla amerikanska datacenter sammanlagt?
Det är svårare att äta tillräckligt brett veganskt än inte. Betyder inte att det inte går att göra det veganskt, men svårare. Och både min egen upplevelse och mina iakttagelser är att tonåringar sällan tycker om allt det som behövs.
Det är ofta betyyyydligt tråkigare mat på restaurang när den är vegansk och utbudet blir för begränsat. Detta har blivit sinnessjukt mycket bättre nu, jämfört med när jag var helt vego i tonåren på 1990-talet, men utbudet fortfarande tråkigare och smalare.
Det som jag tycker är mycket enklare när man blivit äldre och har lättare att skita i vad andra tycker, utan är tryggare i vad man själv tycker, så tycker jag det är värt att fundera på om det verkligen måste vara binärt Vegan eller inte. Varför inte bara försöka äta mer veganskt, utan att behöva överge annat som är nyttigt, gott och enkelt helt och hållet. Som din frukost till exempel.
Mvh // Johan
finns lite info här redan!
https://vegan.ifokus.se/discussion/1633484/mjolkersattningar
https://vegan.ifokus.se/discussion/1633476/ar-att-ata-veganskt-i-vardagen-komplicerat
https://vegan.ifokus.se/discussion/1633657/ett-steg-i-taget
https://vegan.ifokus.se/discussion/1633688/vegansk-kost-och-naringsbrist
https://vegan.ifokus.se/discussion/1633426/hemsidor-for-veganska-recept
MVH Alva <3
#2: Tack! Ska ta en titt på dem
#0: Om du upplever att det är svårt i din nuvarande livssituation att bli vegan: Du måste inte! Det räcker med att göra så mycket som är realistiskt för dig just nu.
https://vegan.ifokus.se/discussion/1632651/den-halvdana-veganens-varde
För att veta klimatpåverkan: Det finns hemsidor som berättar om CO2 utsläppet. Kan dela en som är på engelska och brukar ha det mesta som är hyfsat universellt.
Men generellt sett: Animaliska produkter sker över en omväg. Djuren konsumerar mat vi annars skulle kunna äta. Mängden soja som behövs för att producera mjölk eller kött är mycket högre än om en människa äter sojan direkt i en växtbaserad variant.
Vad gäller näringsvärde: Vegansk och vegetarisk mat som naturligt redan är sådan gör det enligt mig lättare att säkerställa en fullvärdig kost än om man väljer köttersättningar.
Ska du äta helt vegetarisk eller veganskt: Säkerställ att du inte får några brister. Kosttillskott kan hjälpa.
Det vi människor, oavsett kost, brukar ha brist på (information kommer från en sjuksköterske student och läkar student) är calcium, vitamin D och B12. Detta är då oberoende av om man är Vegan eller äter allt. Bäst är att prata med din läkare och reda ut vilka kosttillskott du behöver.
Det är ännu viktigare om man vill äta vegetariskt eller veganskt (men inte kan eller vill lära sig att laga mat som är fullvärdig). Många saker är betydligt mycket svårare att få i sig via växter, därför kan det bli svårt att lyckas om man inte informerat sig i förväg.
#5: Tack det var intressant att läsa. Jag har tidigare försökt använda WWFs matkalkylator men upplever inte att den är så bra eftersom det finns rätt få livsmedel att välja mellan.