Vegan iFokus

Vegan

Etikettervegankostveganprat
Läst 34 ggr
[heli.S]
2026-02-23 10:20
2

Hur dyr är vegansk kost?

Konsumentverket

https://stpubshop.blob.core.windows.net/publikationer/kostnadsberakningar-livsmedelskostnader-2026-sv-kov_tga_466.pdf

Enligt konsumentverket betalar en person i min ålder 2 730 kr. i månaden för att äta frukost, 2 varma mål och 3 mellanmål hemma.

Då jag lagar all mat själv så kommer jag utgå ifrån denna summa i min jämnförelse.

Mina kostnader (inklusive basvaror)

Jag har gått igenom mina kostnader det senaste månaderna och dragit av alla icke-ätbara produkter, etc.
Jag har i varje månads beräkning lagt till basvaror. Därmed är den egentliga kostnaden lägre de månader jag slipper köpa matolja, salt, mjöl, etc. än vad jag använt för denna granskning.

Kostnader:

• 2 000-2 400 kr. i månaden.
  • 100-150 produkter.

Detta innebär att jag betalar, beroende på månad, 330-730 kr. mindre i månaden än konsumentverkets uppskattning. En veckohandling hamnar oftast mellan 450-600 kr.
Jag köper ekologiska och närproducerade produkter där sådana alternativ finns.

Varför är vegansk kost billigare?

Livsmedelssystemet står i dag för ungefär 20 procent av världens klimatutsläpp och driver samtidigt flera av våra största miljöproblem, som förlust av biologisk mångfald, övergödning och utarmning av mark och vatten. Forskning i Nature Food pekar tydligt ut köttproduktionen som den främsta orsaken till dessa effekter.
Djurhållningen tar i anspråk närmare 80 procent av jordbruksmarken, trots att den bara bidrar med runt 20 procent av de kalorier som produceras globalt. Följden blir avskogning för nya betesmarker, hårt fiskade hav och stora utsläpp av växthusgaser. Enligt Mat Klimat Listan från SLU har även det mest klimatsnåla svenska köttet upp till 50 gånger högre klimatpåverkan än importerade sojabönor, vilket visar hur liten roll transporterna faktiskt spelar – det är produktionen som väger tyngst.
Samtidigt finns tydliga ekonomiska fördelar med att välja växtbaserade råvaror. Livsmedel som linser, bönor, ärter och rotfrukter är generellt betydligt billigare än kött och fisk. De håller längre, vilket minskar matsvinnet, och ger därmed även plånboken ett lyft. Det gör det växtbaserade valet både klimatsmart och kostnadseffektivt.

Källor: