Vegan iFokus

Vegan

Etikett: vegankost
Läst 1977 ggr
iWontBite
0

Mat som håller sig i några dagar?

Jag ska iväg på ett konvent(se det lite som en festival)fem dagar i slutet av juli oxh jag behöver lite hjälp med vad tusan jag ska äta under den tiden. Det är centralt så det är inga problem att ta sig till en affär, men däremot finns det ingenstans att förvara (förutom i tält) eller tillaga någon mat. Mikro finns och en vattenkokare vill jag minnas har funnits tidigare. Har ni några tips på mat jag kan ta med mig eller köpa som inte kräver någon tillagning? Eftersom det gäller några dagar vill jag inte äta halvdant och vara trött hela tiden.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

[TrevorS]
0

Enkla röror borde hålla sig, couscous med burkbönor och kryddor är perfekt om man inte har möjlighet till bra förvaring, dock kanske inte så roligt.

Färsk frukt och grönsaker håller sig rätt bra utan kyl, men lite osäker på hur man ska försvara dem, vill minnas att tomater får bananer att gulna fort. 😛

tlover
0

mellanmålsbars finns att köpa eller så kan man göra såna själv.

Väldigt praktiskt på resor (har testat både köpta och egengjorda)

Det funkar också som "nödhuvudmäl" då dom är riktigt mättande.

och couscous är som #1 säger perfekt om man bara har tillgång till tex vattenkokare (jag gör alltid min couscous med vattenkokare)

l'm back

[FrkFetknopp]
0

Om du ska vara borta i fem dagar i sommarvärmen får du nog ta med kylväska (med klampar)och göra minst 2 besök på butiken. Första dagen borde medhavd mat hålla. sedan är den här den enda frusna färdigmat jag kan hitta.

http://www.findus.se/world-selection/falafel-marrakech/

Frysta grönsaker, burkbönor och couscous som de andra föreslår är en bra ide. 

Nötkakor/bars brukar hålla en någotsånär pigg, jag brukar mixa olika nötter med jordnötssmör och banan (de blir riktigt kaloririka) och köra på 150-175 mitt i ugnen typ 10-12min.

Kolla konservhyllan om det finns någon burksoppa eller ngt, bröd till kanske?

Det blir nog svårt att hålla mat fräsch i den här värmen, tyvärr…

[FrkFetknopp]
0

Funkar santa marias tacofärs att tillaga i micro?

[TrevorS]
2

Menar du den med sojafärsen i kryddpaketet, så fungerar det bra att blanda den med krossade tomater i micron. Det blev en nödlösning hos en kompis vars spis pajade.  😉

[Lady-In-Black]
0

Varför inte äta mera rawfood - grönt, frukt och röror - zucchini pasta med raw tomatsås =) sallader, tetror med kokta kikärtor som man mosar och kryddar - gör hummus! Finns det grill? Grilla grönsaker, svamp och ät bär…nötter/frön!!!

Man kan göra gröt på blötlagd quinoa, smaksätt med kanel och drick mandelmjölk till…ha bär, nötter i gröten =) finns det ström - ta med en stavmixer, så kan du laga massa gott!!!

ICA brukar också ha både salladsbar och fruktbar som man kan plocka ihop från - färdigt och gott!!! Hälsokost affärerna har ofta Rawbars!

Lycka till och trevlig semester (festival)