Tänder och kost
Hej! Jag visste inte riktigt vilket forum jag skulle vända mig till men jag testar här för ni verkar vara så kunniga här inne.
Det är såhär att jag ätit ganska dålig kost under hela min uppväxt med en massa kött, mjölk och vitt bröd och knappt några grönsaker eller frukt och så en massa godis på det. Jag har aldrig haft problem med mina tänder och aldrig haft ett hål, och fastän jag hade tandställning i 2,5 år hade det ingen negativ inverkan på mina tänder trots att jag inte var pedantisk med tandborstningen.
Jag är idag 21 år och för ca 2-3 år sedan började jag dra ner på köttätandet. Efter en tid på den halv-vegetariska kosten blev jag orkeslös och yr ibland. Jag antar att jag inte åt nog varierat. Jag lade in mer kött i kosten igen och symptomen försvann.
I julas fick jag nog av den vidriga köttindustrin så jag tog ett nytt tag för att göra en första förändring. Jag äter dock ägg och fisk ibland, samt mejeriprodukter. Jag tycker jag har varit ganska duktig på att äta varierat. Saken är den att nu har min tandkvalitet försämrats och jag har förändringar/små början till hål i flera tänder. Jag känner mig ofta yr när jag reser mig upp.
Jag slutade dricka mjölk nyligen då jag hörde att det är dåligt för tänder och ben. Jag bytte ut mjölken till soja/havremjölk. Fastän jag är mer noga nu mer att borsta tänderna så känns det som ju mer jag borstar ju sämre blir tänderna. Jag fick just höra att flour inte alls är bra för tänderna.
Jag har läst runt lite nu på nätet och läst att magnesium kan vara en del av problemet, tillsammans med kalkbrist. Vet ni något mer om detta? Vad bör jag äta mer av? Finns det något bra tillskott som kan hjälpa mig tillrätta? Har ni andra tankar om vad mina symptom beror på?
Om du har så allvarliga problem ska du nog rådfråga en riktig läkare eller tandläkare. Man ska vara försiktig med yrsel och dålig tandhälsa. Tänk på att du ska tugga med dina tänder hela livet!
Jag har förresten ALDRIG hört att mjölk och flour ska vara dåligt för tänder och skelett, tvärtom.
Fluor är ett av de mest reaktivera och giftiga ämnen vi har i det periodiska systemet. Innan man kom på att det skulle funka i tandkräm användes det som råttgift. Visst fluor kan behövas, men då måste det vara den naturliga formen som finns tex i vatten, och absolut inte kemiskt framställt. Jag håller med om att du bör gå till doktorn, och få ordentliga prover tagna. Så du vet vad som fattas dig. Äter du något kosttillskott? Så här i början kan det vara bra att komplettera kosten så man vet att man inte tappar något viktigt. Kör dubbla dosen ett par - tre veckor så du kommer i fas igen. Typ Mivitotal, eller något annat flytande, gärna Holistics Supervitalis. Eftersom allt i den är naturligt och inte syntetiskt, så är det lättare för kroppen att ta upp det. Om du får veta att du har brister, eller ligger lågt på något bör du äta extra av det. Hoppas det vänder! 💜
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag har fina tänder, använder då inte ens fluor till dem och inte gjort i många år. Dock rekommenderas det att använda detta av tandläkare så bör man följa deras råd.
Vill också vara noga med att påpeka att man inte ska "plocka bort" eller "dra ner på" utan att "ersätta" när det gäller maten.
Äter du mer citrusfrukter än vad du gjort tidigare kan detta skada tänderna och gör det betydligt mer noga med att borsta tänderna. De flesta tandläkare rekommenderar eltandborste eller mjuk tandborste samt tandtråd.
Håller annars med de två ovan mig, du bör ta och titta upp det där.
Tack för era svar. Det är helt främmande för mig att behöva gå till läkaren så jag har verkligen noll koll. "Måste man inte vara sjuk för att gå till läkaren?" , ungefär. Jag ska ringa till vårdcentralen imorgon och förklara läget för dem.
Saken är den att min hund haft en massa problem med svamp, uvi, klåda, nedsatt immunförsvar osv, osv och jag har varit helt inne i att samla info om detta i ett halvår eller så. Skulle jag gått till veterinären är jag övertygad om att de skulle ha gjort en allergiutredning och pricktesterna skulle visa allergi mot allt möjligt och jag skulle få rådet av veterinären att ge dyrt veterinärfoder med bara en massa skräp i. Hunden skulle bara bli sämre på det och det skulle sluta med kortisonbehandlingar, schamponeringar och allergisprutor. Jag är helt övertygad om det.
Istället fick jag hjälp att lägga om hennes kost eftersom kroppen egentligen var sur och behövde mer kalk och behövde extra vitaminer för att bygga upp immunförsvaret och hunden blev ganska snabbt kvitt problemen.
Därför förstår jag att en bra kost gör enormt mycket för kroppen och att många sjukdomar har en direkt koppling till att något är fel i kosten eller upptaget. Denna erfarenhet har även gjort att jag nu mer är väldigt skeptisk även mot tandläkares och läkares rekommendationer etc, tyvärr.
Jag har följt tandläkarens rekommendationer. Jag har borstat och borstat, med både eltandborste och mjuk vanlig tandborste, använt mellanrumsborste, slutat småäta, använt flourtabletter och flourskölj, dragit ner en massa på sockret, druckit mjölk eftersom "kalcium ger starka tänder!". Jag upplever det bara som att det blir värre, och det är därför jag söker andra råd. Ju mer jag söker ju mer inser jag att "fakta" man matats med hela livet inte behöver vara sann bara för att man hört det tusentals gånger. Flour verkar vara ett väldigt infekterat ämne, till exempel. Det hade jag aldrig trott och jag känner mig helt vilsen nu över var sjutton jag ska börja.
Jag har inte ätit några tillskott, och ska jag vara ärlig har jag bra mycket mer koll på vad min hund behöver äta än vad mina egna behov är. Jag ska sätta mig ner och läsa igenom alla artiklar osv här inne till att börja med. Ursäkta min novell!
1177 kan du ringa och fråga, de har öppet dygnet runt och kostar som vanligt telefonsamtal (inte dyrt). Du kan även meddela att du vill vara anonym. Kan vara bra att ringa och fråga dem först.
Alla är vi olika, jag äter en hel del syrad och fermenterad mat, använder inte fluor i tandkräm och har friska tänder. Tandläkaren trodde jag hade varit hos dem bara någon månad innan då jag varken hade tandsten eller karies.
FrkFetknopp:
Att mjölk är bra för skelettet är en myt. Om det vore sant så skulle knappast de länder som dricker mest mjölk har mest problem med benskörhet vilket är fallet i världen idag.
Som det framgår här: http://www.pcrm.org/search/?cid=126
så lakar animaliskt protein ur kalcium från kroppen….
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Fabienne: Jag tycker också du ska kolla upp dig hos läkaren. Bara för att du går dit så behöver du inte göra som läkaren. Lyssna - verkar vettig -pröva -utvärdera doktorns åtgärder.
Angående kost (som de flesta doktorer inte kan så mycket om) rekommenderar jag att kontakta Pernilla Berg som är nutrionist och står bakom veganlife.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.