Vegan iFokus

Vegan

Etiketterrestaurangfik
Läst 6723 ggr
Staffan
1

Tips på restauranger - Stockholm

Jag måste tipsa om en enligt min mening helt enastående restaurang i Stockholm; Lao Wai.

De presenterar sig själv så här på sin egen sajt:

---

Välkommen till Lao Wai

Lao Wai är en kinesisk vegetarisk restaurang med rätter inspirerade av främst de Sichuanesiska och Taiwanesiska köken.

Vårt matkoncept

Vår mat innehåller varken ägg eller mjölkprodukter. Vi använder de ingredienser som lämpar sig bäst för det kinesiska köket och avstår från all undermålig ersättning. Till exempel använder vi asiatisk salladslök istället för purjolök, färsk vitlök och ingefära istället för pulver, risvin istället för sherry med mera. Kryddorna köper vi hela och mal. Nötter och frön rostar vi själva. Alla såser tilllagas på plats.
Vi använder inte glutamat.

Råvaror
Grönsaker
Endast färska grönsaker förekommer i vårt kök. Bland annat morning-glory, asiatisk salladslök, kinesisk broccoli, basilika, minimajs, sockerärtor, taro, långa bönor, sparris, vattenkastanjer, pak soi, koriander, kinesisk selleri och lotusrot.
Vi använder inga konserver.

Tofu (dou fu)
Till våra tofurätter använder vi färsk ekologisk tofu. Tofu är en mycket näringsrik produkt som framställs genom att ysta sojamjölk. Både mjuk, fast, pressad och rökt tofu används i våra rätter.

Sojaprotein
Till våra sojaproteinrätter använder vi GMO-fria sojaprodukter från Japan och Taiwan. Dessa produkter finns i olika former och smaker men används främst för konsistensens skull som en komplettering till grönsaker och svampar.

Svamp
Både färsk och torkad svamp nyttjas flitigt i våra rätter. Främst använder vi shiitake, enokisvamp, molnöron, ostronskivling, champinjoner och kantareller.

Ris
Till samtliga rätter serverar vi jasminris av högsta kvalitet. Vi kokar ris ofta och i små kvantiteter för att hela tiden ha färskkokt ris.

Kryddor
Vi smaksätter våra rätter med bland annat ljus, mörk och söt sojasås, färsk och torkad chilipeppar, chilibönpasta, 5-spice-kryddor, risvin, Sichuanpeppar, hemgjorda chili-, ört och kryddoljor, svarta bönor och rikligt med vitlök, ingefära och salladslök.

Tillagning
All vår mat tillagas med respekt och omsorg i en wok. Inget tillagas i förväg för att sedan värmas upp. Varje rätt lagas till efter beställningen. För att få maximal fräschör skärs, strimlas och hackas även vissa ingredienser först då. Maten wokas i ren vegetabilisk olja.
Vi använder inte mikrovågsugn.

Till sist
Pröva gärna våra hemgjorda och spännande efterrätter, utsökt och väldoftande oolong-te från egen odling i Taiwan, mustig cappucino som görs på nymalda italienska espressobönor och hemgjord sojamjölk med mera.

http://www.laowai.se

Luntmakargatan 74
(Nära Rådmansgatans tunnelbanestation)
113 51 Stockholm
Telefon: 08-673 78 00

// Staffan

Staffan
1

En av deras rätter som varmt kan rekommenderas är:

12. Gong Bao Su Rou (V)Populär sojakötträtt från Sichuan med torkad chilipeppar, vitlök, paprika, minimajs och rostade jordnötter i en kryddstark sås. (Chilipepparn rostas lätt i olja för att smaksätta rätten, de ska ej ätas.)
165:–

Bara genom att skriva det här inlägget blir jag sugen på att överge landet för att bege mig in till Luntmakargatan… :)

// Staffan

Staffan
2

En sak som slog mig är om det kanske skulle vara bra med en grupp här i forumet just för tips på bra veganska restauranger i Sverige och utomlands? Det är ju inte alltid så enkelt att veta hur utbudet ser ut när man är ute och reser - en ens i egna hemstaden för den delen… :)

// Staffan

[TrevorS]
0

#2. Tack det var en bra ide, har precis lagt till en ny grupp här och även flyttat detta inlägg dit.

isabelle_
0

Låter som en bra resturang! När vi drar till Sthlm får vi passa på att äta där! :)

Lunalia
0

Vattenspenaten på Lao Wai…..så gott!!!!

Men allt är gott där.

batski
0

Nu blir jag sugen på att dra dit Tungan ute

[TrevorS]
0

Jag har hört talas om ett ställe där de endast har fritt från animalier och bara ekologiskt. Även glutenfria kakor. De har tydligen mycket gott där. Ska se om jag hittar något om dem eller vad de heter.

[Anunnaki]
0

I mina hemtrakter finns inte så mycket att välja på för en Vegan om man vill gå ut och äta men Smidgården i Fryksås utanför Orsa och med en vidunderlig utsikt ordnade glatt och villigt veganmat åt mig härförleden men då hade jag sagt till innan.

[TrevorS]
0

#8. Va mysigt det såg ut där =)

[AshJ]
0

8# Åh, detta ligger alltså i Orsa? Så man kan eventuellt höra av sig i förväg om man vill ha något veganskt?

kelfwing
0

Ja, just det var restauranger jag ville tipsa om också, när jag hade glömt hur man startar en tråd häromdagen (trodde att det var iFokus som inte fungerade, men det var idioten framför som behövde en reboot) men i Malmö. Så tack för påmminelsen och en bra tråd.

Men det blir i vegetariskt i fokus för de intresserade

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Anterrabae
1

Denna tråden bokmärker jag! Sthlm är man ju i lite nu och då. Ska kolla upp detta nästa vända!Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Willow_
3

Chutney heter en himla bra restaurang på Katarina bangata. Allt vegetariskt, det mesta veganskt. Vällagat, smakrikt, generöst. Påfyllning ingår och trevliga tillbehör. Har en uteservering om vädret är fint och en mysig lokal att sitta inne i om det är kallt.

[veganlife]
0

Hej!

Många Vegan restauranger är så dyra i Stockholm.

Någon som har något bra tips lite billigare restauranger i Stockholm? : )