Vegan iFokus

Vegan

Etikettklotterplanket
Läst 4679 ggr
[T-Johan]
0

Vegan - vegetarian?

hej, novis här! Undrar bara vad som skiljer en Vegan från en Vegetarian, i några enkla meningar? I

tlover
2

I vanligt tal brukar Vegetarian betyda "lakto-ovo-vegetarian" dvs en person som äter mat från växtriket, svampriket, ägg och mjölkprodukter.

och Vegan är en person som äter mat från växtriket och svampriket endast

Traditionellt har däremot Vegetarian betytt att man äter mat från växt/svamp riket.

Sen finna det massor av olika grader vissa veganer har läder/ull m.m. kläder på sig andra vill inte ta i det med tång. Vissa håller på med djurrätt andra inte.

vissa "vegetarianer" äter fisk andra äter inte ens ägg osv.

l'm back

[T-Johan]
1

Tack Då har jag lite mer koll på olikheterna. Men detta med att bara äta råa grönsaker, i vilket "fack" ska en sådan stoppas in?

tlover
1

#2 det kallas nu "raw food" och förr kallades det råkost.

Dom flesta som äter rå mat är veganer men det finns några som äter råa ägg, rå mjölk (altså inte pastoriserad), rått kött och liknande men de flesta är veganer som äter råkost

l'm back

[T-Johan]
1

Tackar för Ert klargörande av dessa begrepp. Det är alltid bra att veta när man har med olika människor att göra. Olika nationalitet, religion och matvanor kan ställa till en del "bus" om man inte har koll på läget. Tack tack.

veggie4every1
7

En Vegan är inte en person som enbart utesluter animalier i kosten. Det är en Vegetarian.

En Vegan tar avstånd från allt djurutnyttjande och använder exempelvis inte produkter som är djurtestade.

Donald Watson var den som grundade Vegan Society och kom på ordet "vegan" och hans mening med ordet är att man tar avstånd från allt utnyttjande av djur.

http://en.wikipedia.org/wiki/Donald_Watson

Lacto-ovo vegetarianer, pesco, semi, demi är egentligen blandkostare som avstår från vissa arters kött. Exempelvis man äter inte rött kött men kyckling och fisk och kallar sig då pescovegetarian eller semi/demivegetarian.

Så skillnaden är alltså att en Vegan tar avstånd från allt djurutnyttjande. Bär inte skinn, päls, går på cirkus, djurparker, använder djurtestade produkter etc.

Medans en vegetarian äter vegetabilisk kost (samma som veganen) men kan använda skinnprodukter och utnyttja djur till olika saker.

Man är alltså inte Vegan i ordets rätta bemärkelse om man använder skinn, ull, päls eller utnyttjar djur på andra sätt. Då är man en Vegetarian.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

tlover
1

#5 men många kallar sig Vegan trots att dom använder olika djurprodukter eller har djur.

I allmänt tal betyder oftast Vegetarian = lakto-ovo Vegetarian el utesluter endast rött kött och vegan=vegetarian, tyvärr.

(höll på att svara jo men jag visste inte det exakt snarare en känsla, jag skulle tex aldrig kunna kalla mig själv Vegan då jag gillar att ha djur kring mig men de flesta veganer jag träffar el får höra om äter honung, bär ull, har djur eller till och med äter kött ibland. Trodde jag tänkte så eftersom jag nästan bara har gamla vegetariska kokböcker)

l'm back

[T-Johan]
0

Ja hoppas ni förstår varför en novis frågar. Man blir helknäpp på alla varianter. Men vist kan man förstå att folk reagerar på uppfödningen av "matdjur". Det är en mycket girig och hänsynslös hantering.

veggie4every1
5

#6 Ja, många kallar sig för veganer, men är det inte i ordets rätta bemärkelse.

De "veganer" du träffar som utnyttjar djur på olika sätt är egentligen vegetarianer. Men begreppet har blivit precis som du säger lika med lacto/ovo och därför kallar sig ofta en person som äter en ren vegetabilisk kost felaktigt för Vegan.

Man kan absolut inte vara Vegan om man äter kött ibland. Då är man inte heller Vegetarian utan semi/demi om det inte är rött kött. Äter man rött kött är man blandkostare, även om man äter det sällan.

Man är inte heller vegan om man äter honung eller använder bivax som är animaliskt.

Man kan dock leva med djur om man är Vegan. Man kan adoptera djur som behöver ett hem och hjälpa djur i den mån man kan. Men man utnyttjar inte djur när man är Vegan.

Väckarklocka

veggie4every1
5

#7 Jag förstår att man kan tycka att det är många varianter att hålla reda på.

Det hade varit bättre om man kallade sig Vegetarian när man äter en ren vegetabilisk kost och Vegan när man tar avstånd från allt djurutnyttjande.

Annars tycker jag man borde kalla sig blandkostare, för det är det man är egentligen.

Men som sagt, som det är nu finns det många olika varianter av vegetarianer. Det finns dock bara en variant av Vegan och det är den som tar avstånd från allt utnyttjande av djur.

Väckarklocka

tlover
0

#8 att ha djur (om inte man tex tagit hand om djur som annars skulle ha avlivats tex det blir lite annars men det är fortfarande pest eller kolera) är att utnyttja djur till vårt eget sällskap. Eftersom djur inte är skapade för att leva ihop med människan (förutom möjligen några parasiter) så blir det automatiskt utnyttjande av djur. Därför kommer jag aldrig kunna bli Vegan eftersom jag gillar att ha djur runt mig (därför har jag valt raser som är utrotningshotade för att göra gott på nått sätt).

Men jag trodde som sagt att jag tyckte fel och att vara Vegan var matbiten eftersom pga folk jag träffat/läst om på nätet

Sen kan jag inte heller komma på nån "vegetarian" som jag känner som inte äter fisk där är det värre (kanske för att jag träffat en vegan/inte Vegan resten har jag "träffat" på nätet)

l'm back

[T-Johan]
0

Men det viktiga är inte den akademiskt korrekta definitionen. Utan det handlar mer om att kunna möta en annan människa med respekt. Och då är "finlir" i definitionen mindre intressant. Man ska vara helt medveten om att vi lever i en "grotesk värd" där vår mat används som vapen i giriga affärsmäns händer. Hästkötts skandalen är bara toppen på isberget. Bedrägerier i handel med grönsaker är inget undantag från affärsmässig girighet och bedrägeri. Jag har läst några trådar på detta forum och kan konstatera att Ni har bra koll på hur man ska äta "grönt" och må bra. Och hälsoaspekten tycker jag är ett tungt argument. För många mår bra av "grön mat".

veggie4every1
6

#10 Ja, att köpa och hålla sällskapsdjur är att stötta fortsatt utnyttjande av djur. Men det finns ju så många djur som behöver ett hem som annars skulle avlivats eller farit illa på andra sätt. Så vill man leva med djur så kan man ju hjälpa de djur som behöver det istället.

De flesta veganer älskar djur, men på ett osjälviskt och icke utnyttjande sätt.

#11 Det är viktigt med korrekt definition. Veganism är en livsstil, ingen kosthållning eller diet.

Väckarklocka

yewi
3

När jag var "vegan" åt jag honung och bar ull, använde mina gamla väskor ochskor med läderdetaljer osv. För mig handlar det mycket om att inte bidra till ytterligare vanvård av djur, inte göra reklam för veganismen.

Jag tycker att det viktigaste med att ha en titel över huvud taget är för att folk ska förstå direkt vad man äter och inte äter utan att ställa frågor. Att säga att man är vegan innebär för 80% av alla jag träffat att man bara äter vegetabiliskt.

Därigenom slapp jag frågor om huruvida jag äter ost eller inte, eller om jag kunde tänka mig att äta deras ekologiska ägg. Sen om jag åt honung någon gång emellanåt tycker inte jag spelar någon större roll, för om någon skulle bjuda mig på middag så var det enklare att säga "jag är vegan" än "jag är Vegetarian, men äter inte mjölk eller ägg, och är väldigt noga med att inte äta någonting alls med spår av dessa ämnen i sig- alltså kanske du skulle kunna kalla mig vegan om det inte hade varit för… etc. etc."

Jag äter veganskt, är formodligen en mer korrekt mening. Men så blir det ju inte alltid korrekt när man formulerar sig.

[T-Johan]
1

Ja vist Yewi, det är så jag ser det också. Jag vill möta andra med respekt. Precis som när någon säger "jag är muslim". Då är det ingen ide att bjuda på grisfötter. Om man säger "detta är ett vegetariskt alternativ", ska det vara ett alternativ för "vegetarianer" och "veganer". Och det är viktigt för mig att förstå vad man menar med olika "livsstilar", precis som olikheterna inom religionerna. En del muslimska kvinnor har inte huvet täckt. En del muslimska män vägrar att ha lektion med kvinnliga lärare. Men alla är muslimer och ska mötas med respekt. Men jag tycke nog att jag har fått mycket fin input från tråden. Och ser fram emot att starta ett nytt läsår den 19 augusti.

veggie4every1
7

#13 Att man måste förklara sig när man säger att man är Vegetarian är ju för att begreppet blivit så urvattnat. Man kan ju kalla sig Vegetarian och äta både fisk och kyckling. Vad det är för skillnad på fisk, kyckling eller ko i det sammanhanget kan man undra, alla är djur. Äter man djur är man blandkostare. Men istället ska man då av någon anledning kalla sig Vegetarian.

Så ordet "vegetarian" har förlorat sin egentliga betydelse i folkmun tack vare det.

Då är det enklare som du säger för en "ren" Vegetarian att kalla sig Vegan även om denna då bär päls, ull, skinn och utnyttjar djur på olika sätt utom i kosten.

Nu sprider då denna "vegan" felaktigt uppfattningen att veganism är en kosthållning och att det endast är vissa veganer som inte utnyttjar djur. De personerna kallas för "etiska veganer".

Det anses finnas olika grader av veganer som #1 säger i sitt inlägg. Det är en vanlig missuppfattning pga att vegetarianer felaktigt kallar sig för veganer. Det finns inga grader av veganer.

#14 Det är väl respektfullt att bemöta människor med den korrekta benämningen? En Vegan anser det oftast inte respektfullt när personer som utnyttjar djur kallar sig för veganer.

Jag tycker man ska använda ordet Vegan i dess rätta bemärkelse innan det förlorar sin mening ännu mera precis som ordet Vegetarian har gjort.

Vegetarianer vill ju inte använda ordet vegetarian längre pga att det hela tiden missuppfattas. När ordet Vegan vattnats ur lika mycket då får vi veganer mynta ett nytt ord förmodar jag. Men jag skulle gärna se att Donald Watsons "vegan" fick behålla sin mening istället.

Vegetariska alternativ som du nämner är nästan alltid olämpliga för veganer, innehåller ägg, komjölk eller andra animalier.

Väckarklocka

[T-Johan]
0

Ja orsaken till tråden kan mycket väl bottna i de Du nämner ang urvattning. Jag har tidigare aldrig fått en klar bild av gränserna. De för med sig att man blir mycket försiktig och avvaktande i komtaker med människor som säger sig vara vaganer/vegiterianer. Det är synd för man vill ha en avspänd relation.

tlover
1

#15 som sagt jag trodde att jag ansåg fel eftersom ingen nuförtiden använder ordet Vegetarian för en som lever på vegetarisk kost därför skrev jag det som jag trodde var rätt.

Däremot så fattar folk inte vad man vill ha om man säger att man vill ha ovo-vegetariskt eftersom alla "vegetariska" rätter innehåller mjölk (och ofta ost med löpe).

Däremot bjuder jag nån "vegetarian" på mat så brukar jag bjuda på vegansk/hel vegetarisk mat för att vara säker.

l'm back

yewi
0

Kanske är det dags att komma fram med ytterligare ett namn som beskriver dessa fullblodade veganer.
Jag menar, med tanke på hur många varianter av "vegetarian" det finns ute i världen så tycker jag att man borde kunna ta bort en tredjedel av dessa och lägga dem i en egen grupp aka veganer.

Eftersom att det krävs minst lika mycket energi för att få folket att förstå vad de verkliga termerna betyder ser jag inte varför ingen kommit på det tidigare.

Men vad vet jag. Ordet kanske har någon betydelse jag inte känner till.

Kollar man t.ex. i SAOL står där bara "person som bara äter växtprodukter", så den omedvetne men nyfikne som är ute efter en kort förklaring får just den informationen.  Att lägga till ytterligare ett ord låter för mig bra.

yewi
0

Okej. Långt ifrån en tredjedel av alla vegetarianer äter kanske helvegetabiliskt, men ni kanske förstår vad jag menar. Har länge irriterat mig på att det inte finns fler välkända begrepp..

[T-Johan]
0

Varför inte "ortodoxa veganer" och "katolska veganer"? Lite tillspetsat alltså, men ändå.

tlover
1

#20 vilka är dom protestantiska veganerna då? 😃

l'm back

veggie4every1
6

Riktiga veganer kallas i folkmun för etiska veganer. Man kan inte bara säga att man är Vegan, utan måste förtydliga med att man är etisk Vegan.

Men det kan förvirra eftersom etik mer eller mindre är en tolkningsfråga.

Så det blir ofta en hel del förklarande kring begreppet.

Så vilka är de oetiska veganerna då? Svaret är att de inte finns, de är vegetarianer.

Så enkelt det kunnat vara då om etiska veganer var veganer, vegetarianer åt en vegetabilisk kost och de som åt ägg, komjölk, honung, kött eller andra animalier helt enkelt fortsatt att kalla sig blandkostare.

Nu finns alla dessa andra benämningar som ingen som inte är insatt i det vill eller orkar hålla reda på ändå.

Väckarklocka

[T-Johan]
0

#21 Låg just och funderade om det fanns några "protestantiska veganer", det kanske gör de. Tar man ortodoxa, (rätt lärda) och katolska, (allmän, universella) veganer och "reformerar" livet som Vegan, vipps har vi fått "protestantiska veganer". Men detta är filosofi och lite OT. Men vist, "militanta veganer" används i vårt språk.

[Alvin88]
2

Men snälla, om man är en person som avstår från ägg fisk kött och allt som kommer från djur då är man Vegan inte Vegetarian. Alla blir inte veganer för etiska själ utan kanske för hälsoskäl. Att säga att någon som äter vegansk diet är Vegetarian för att den äger en hund känns inte helt ok. Om man har en hund och tränar med den så behöver man inte alls vara emot djurens etik. För man kan ha olika synvinklar på det hela, är dte snällare att det springer runt domestiserade djur(alltså djur som valt skälvmant att tillhöra människan) som inte klarar sig i naturen utan människa för att vi människor tydligen är så grymma. Jag blir så galen på sånt, sedan är jag emot att gå på cirkus och djurförsök och annat dylikt men djurvän det är jag, och om jag skulle äta vegansk kost skulle jag vara Vegan!

[Alvin88]
0

Egetligen har jag inget problem med benämningen, men att vi som har husdjur inte stödjer djurrätt. För det finns människor som inte tar hand om sina djur och så finns det vi som älskar och tar hand om våra djur jag har både katt och hund och de mår båda bra och är glada. Jag vill inte jämföras med djurplågare:)

veggie4every1
4

#25 Nej, om man äter en ren vegetabilisk kost och utnyttjar djur så är man inte Vegan i ordets rätta bemärkelse. Sedan kan man tycka vad man vill om det och kalla sig vad man vill också, men man är inte Vegan ändå.

Man är Vegetarian. Varför känns det så viktigt att kalla sig Vegan om man inte är det? Man kan väl då lika gärna kalla sig Vegetarian som är det korrekta.

Om du har köpt dina husdjur från en uppfödare så stöttar du djurhandel och produktion av sällskapsdjur. Djur är varor och du stöttar detta genom att köpa varorna. Även om du älskar och tar väl hand om dina djur så stöttar du ändå handeln av sällskapsdjur. Det gör inte en Vegan.

Har du däremot adopterat eller räddat djuren från att bli avlivade eller från lidande på annat sätt och gett dom ett kärleksfullt hem så är det en helt annan sak. Vi måste ta hand om de djur som finns, men inte stötta produktion och handel av djur. Djur är inte varor för veganer.

Väckarklocka

[Alvin88]
1

Fast du haf inte rätten att bestämma vem som är Vegan, för om man googlar så är det en kosthållning och inget annat. Jag skiter i ditt Vegan begrepp, men du har inte rätten att undermedvetet säga att folk är sjurplågare/ inte stödjer djurens rätt för att de har ett sällskapsdjur som de tar hand om både fysiskt och mentalt för att de ska må så bra som möjligt uppfödare behöver heller inte vara dåliga eftersom de avlar för att få friska djur så de inte får ont samt strävar efter ett bra hem till djuren. Jag tar mitt ansvar för min katt ger den ett gott hem med bra mat och en sällskaps kompis samt är han kastrerad , han mår skitbra och jag kommer alltid ha honom hos mig. Lika så är det många som strävar efter det jag strävar efter du har inte rätten att ha en underton om att vi inte stödjer djurens etik, för isf har du inte en aning om vad bra djurhållning är, blanda inte in oss som tar ansvar!

veggie4every1
4

#27 Det är inte jag som bestämmer hur ordet definieras. Donald Watson som var den som myntade ordet är den person som bestämt vad ordet står för. Sedan om jag anser att man bör respektera det är en annan sak.

Även om du väljer att inte respektera ordets rätta innebörd, så är du inte mer Vegan för det så länge du stöttar handel med djur eller annat djurutnyttjande.

Väckarklocka

[T-Johan]
1

Watson verkar var de "ortodoxa veganernas" profet? Och det behöver inte vara fel. Alvin kanske är, som många andra inkl mig, mer intresserad av hur ordet förstås i folkmun. Det är i alla fall dessa vi har omkring oss dagligen.

[Alvin88]
0

# 27 som sagt för mig är Vegan en kost och ja jag är Vegetarian. Men tycker du låter så himla dömmande mot mäniskor som tar hand om sina djur då du säger att vi uppmanar djurutnyttjande, för det finns gränser för det allting är inte svart eller vitt. Det finns gråzoner och vi ska inte bli kallade för vise värsta skällsord av dig. Jag tycker du är dömmande, jag skulle lika gärna kunna säga att du inte är Vegan eftersom du bor i ett hus/lägenhet där de har förstört skog som de vilda djuren har levt, du väljer själv vart gränsen går, men jag tycker du är väldigt dömande. Jag kanske tar bättre hand om ett djur än vad du gör, det vet ju inte du! Sluta upp med att du är bättre än någon annan alla kan fortfarande sträva efter en bra djur etik!

veggie4every1
3

#29 Men ordet missförstås tack vare att det inte används korrekt.

I så fall är det ju ingen skillnad alls på en "ren" Vegetarian och en Vegan, eller hur?

Men det är en skillnad, den jag förklarat. Varför myntade Watson begreppet tror du? Han kunde likväl fortsatt att kalla sig Vegetarian om det var bara kosten det handlade om, det ordet var inte urvattnat då som det är idag.

Men han ville göra skillnad på det två begreppen och det är därför ordet Vegan finns. Sen om man väljer att inte respektera det så är det så. Men man blir inte någon Vegan för det ändå i ordets rätta bemärkelse.

Klicka gärna på länken längst ned i mitt inlägg och gå till FAQs. Då får du en bild av vad veganism handlar om. På riktigt.

#30 Nej, jag har inte dömt dig eller någon annan. Men jag förklarar att man inte är Vegan i ordets rätta bemärkelse när man stöttar djurutnyttjande. Handel med djur, djur som produkter och varor räknas som utnyttjande.

Vilka skällsord av mig syftar du på? Du måste läsa det jag skriver. Inte läsa in en massa annat mellan raderna som jag inte skrivit. Skärp till dig med det är du snäll.

Det handlar inte om hur bra du tar hand om ditt djur. Jag tvivlar inte på att du tar väl hand om djuren du har. Men att stötta djurhandel är ingen vegansk handling, oavsett om du tar väl hand om djuren.

Väckarklocka

[Alvin88]
0

Jo fast jag köper ändå inte att en Vegan som äter ute på resturang måste säga såhär: " jag är Vegetarian så maten får inte innehålla kött,fisk ägg eller mejeri produkter, jag får inte säga att jag är Vegan eftersom donald watson säger att jag inte är det eftersom jag har två raskatter hemma". Är det inte lättare för denatt få kalla sig Vegan eftersom den ändå äter samma kost som dig? Du har ju sagt hela tiden om att man stöttar djur handeln för man har djur, visseligen gör man det. Men du får hela djurhandeln att verka så negativ visst är inte allting bra och det är där vi delar samma åsikt men vi tar också ett ansvar för att inte djuren inte ska behöva hamna på ett hemskt hem så det finns gråzoner i allt ja och jag får en känsla av dina inlägg att du tycket du är bättre än oss andra eftersom du ändast kan tänka dig ta hand om ett djur som haft det illa jag tyckef det viktigaste är att vi strävar att ingen ska hamna på ett sånt hem utan att alla djur har det bra. Jag tar mitt ansvar och äter vegetarisk diet och har även minskat radikalt på mjölk och jag äter inte ägg, jag håller på att byta till en vegansk diet, men juste jag får ju inte kalla det för de eftersom jag har en katt och hund hemma så jag blir då en Vegetarian som inte äter fisk kött mjölkprodukter eller ägg det blir väldigt långt att berätta detta ingående istället för att bara säga Vegan.

veggie4every1
3

#32 Man kan ju alltid säga "jag äter en vegetabilisk kost" eller "jag är helvegetarian" eller "jag är ren vegetarian". Om inte ordet Vegetarian hade blivit så förstört pga att de som äter lakto/ovo/pesco/semi/demi inte bryr sig om att sätta de orden framför ordet Vegetarian så hade det inte varit något problem med att kalla sig Vegetarian om man äter en vegetabilisk kost. Eftersom det är det som vegetarianer äter.

Jag tycker inte det är så mycket begärt av en Vegetarian att benämna sitt kostval på ett korrekt sätt. Äter man ägg och mjölkprodukter så ska man kalla sig lakto/ovo Vegetarian. Inte bara säga att man är Vegetarian.

Om alla gjorde så skulle rena vegetarianer inte behöva felaktigt kalla sig för veganer för att slippa förklara vad de äter. Vi som är veganer och inte utnyttjar djur får nu istället ofta förklara oss när folk tror att veganism är en kosthållning.

Djurhandeln är negativ. Det finns inget positivt för djuren med att de är produkter och varor.

Jag skriver inte att någon är bättre eller sämre än någon annan, nu läser du mellan raderna igen. Jag förklarar bara skillnaden mellan Vegetarian och Vegan, vilket är trådens ämne. TS var ju dock inte så intresserad av den verkliga skillnaden utan mer hur ordet förstås/missförstås i folkmun.

Väckarklocka

tlover
0

#32 jag brukar helt enkelt fråga vad dom har för vegetarisk mat, jag behöver ju inte säga vad jag är bara för att jag äter ute (sen så förstår ingen vad en Ovo-vegetarian är) är maten helt vegansk är det bara bra.

Men oftast kollar jag på menyn och väljer ut en maträtt och frågar om den maträtten är mjölkfri, nötfri och allt annat jag inte tål. Så man behöver inte nämna ordet Vegan eller Vegetarian bara för att man äter ute.

l'm back

[T-Johan]
0

Det är bra med akademiska definitioner. Vi behöver de i vår komplexa samhälle. Men vi är ofta lite lata, slarviga och därför kan vi säga att en sked är gjord av "plast", och kan vara nöjda med de. Rent akademiskt är det idiotiskt och obildat. För det vet alla att det finns många hundratals olika "plaster". Men om vi vänder lite på diskussionen. Denna variant flora av tolkning av ordet "vegan" och "vegetarian" skapar ju en stot möjlighet till social kontakt. Jag menar, träffar jag en som säger sig vara Vegan, har jag ett gyllene tillfälle att lära känna den individen. Frågor och åter frågor.

veggie4every1
1

Nu ska man inte tro för ett ögonblick att folk alltid vet vad en Vegan äter. Det är mycket stor möjlighet när man handlar mat eller äter på restaurang att folk inte har en aning om vad en Vegan äter.

Folk i allmänhet vet ofta inte skillnaden mellan veganer och vegetarianer ändå. Man kan lika gärna kalla sig ren Vegetarian när man äter en vegetabilisk kost. Jag tror faktiskt chansen är större att folk förstår vad man äter om man kallar sig helvegetarian eller ren Vegetarian än om man kallar sig Vegan.

#35 Jaa, haha, det finns kanske hundratals sorters plaster, men grejen är den att det bara finns en sorts Vegan, den som inte utnyttjar djur. Dvs Vegan i den rätta bemärkelsen 😉

Har du kollat min länk? Skulle vara roligt att höra vad du tycker.

Väckarklocka

[Alvin88]
0

Men vi säger såhär blir jag Vegan, vilket man tydligen inte får säga för dig så får jag kalla det för att jag går på "forks over knife dieten". Jag orkar liksom inte tjafsa, här är man ju alltid lite sämre för att man endast är Vegetarian. Jag vet fler som känner så, att man får påhopp för att man är alltid lite bättre som Vegan. Nu tänker jag inte diskutera detta mer med dig då jag känner mig kränkt. Eftersom du startede upp din Vegan benämning. Du har inte sagt något direkt men det är klart man läser mellan raderna. All" djurhandel är negativ". Jag tror vi är för samma sak, men på olika sätt. Jag kan se att de som älskar djur och lever och tar väl hand om djuren är bra eftersom de inte missköter djuren och låter de hamna på ett djur hem. Samtidigt som jag valt bort kött fisk ägg eftersom jag anser att dessa djur är plågade skulle heller aldrig gå på cirkus eller liknande då jag tycker de uttnyttjar djuren. Där tror jag vi iaf är överens. Men samtidigt tycker jag de som gör små skillnader också är bra, vilket här jag upplever att det bara finns ett svar för dig. Tror inte vi kommer längre vi anser olika och man får tycka olika och jag respekterar dina åsikter!

veggie4every1
4

#37 Kul att du tar upp Forks Over Knifes. Fantastiskt bra film!

T Colin Campbell som står bakom den filmen är enastående verkligen.

Han äter självklart en vegetabilisk kost av hälsoskäl.

Han har dock sagt att han inte vill kalla sig Vegan pga att han inte är någon Vegan. Professor Campbell sysslar ju med djurförsök och vivisection bland annat.

Han vet att det är en skillnad där. Det är bara den skillnaden jag försöker förklara här. Det är inte på något sätt kränkande att bli kallad Vegetarian. Det betyder bara att man inte står för samma åsikter när det gäller djurutnyttjande som en Vegan gör.

Du bestämmer ju själv vem du diskuterar med. Det är inget fel i att tycka olika, det ger ju diskussionen olika nyanser. Men ett gott råd är att inte läsa mellan raderna i folks inlägg oavsett vem du diskuterar med. Det bäddar bara för en massa missförstånd och inte någon kommer att uppskatta att bli anklagad för sådant de inte skrivit i text.

Ha det gott / veggie

Väckarklocka

[TrevorS]
4

Jag kallar mig för Vegan och bär i få fall ull men det är mindre än någon gång per år om inte mindre. Vissa ser Vegan som en förtydling för just kosten endast då Vegetarian bytt betydelse. Själv ser jag det endast som kost vilket flera gör här men även finns det fler om inte mer de som ser det som kost, livstil och utesluter kläder från djurriket och liknande. Så alla ovan har rätt även om åsikterna är olika. :-)

veggie4every1
4

#39 Ja, alltså, man kan ju se det precis som man själv vill och kalla sig vad man vill också. Ingen kan ju hindra någon från det.🙂

Jag försökte bara förklara hur ordets riktiga mening var tänkt av den som myntade ordet. Sedan om folk nu har ändrat betydelsen därför att ordet Vegetarian förlorat sin egentliga mening det är ju en annan sak.

Men det är då förstås inte alls någon skillnad på en ren Vegetarian och en Vegan och så var det ju inte tänkt.

Väckarklocka

[Alvin88]
0

Jag har tänkt lite och egentligen det spelar ingen roll om jag skulle kalla mig sälv för ren Vegetarian om jag skulle börja äta veganskt. Det spelar egentligen igen roll. Jo jag har också tänkt på det i filmen att de gör djurförsök vilket är rätt tråkigt tycker jag. Men annars älskar jag filmen och jag har mått mycket bättre utan saker från djurriket orkar mer under dagen så det är bland anat därför och för djuren skull så klart jag vill äta ännu mindre av sånt spm kommer från djur då jag haft för många diskussioner om det är etiskt rätt att inte äta kött /fisk men samtidigt äta ägg och mjölk. Ägg har jag slutat med då jag tycker de plågar hönorna trots att det är ekologiskt och mjölk använder ag endast i cream fraich jag har inte vågat testa det vegetabiliska alternativet. Sorry om jag byter ämne men finns det något alternativ som smakar liknande?

kelfwing
0

Kom ihåg att alla har rätt till sin åsikt hur ordet Vegan ska användas idag.   Be respektfull mot de som inte delar din åsikt och försök att inte var dömande.  Råkar du uppfattas som dömande utan att det var din avsikt, be om ursäkt. 

Jag säger som TrevorS: Båda sidor har rätt.  Och du kan aldrig kontrollera hur andra använder ett ord. Språk är levande och utvecklas.   Jag håller dock med att begreppet Vegan då urvattnas som ordet Vegetarian. När jag "bara" var  pescetarian så sa jag aldrig att jag var vegeterian utan sa att jag var demi/fusk-vegeterian just för att jag inte ville urvattna vegetarian- begrepp.   Men folk har mindre kunskap än man tror om de olika begreppen så om man ändå måste förklara kan man ju lika gärna använda "rätt" begrepp. Ett exempel: Jag var Lakto-ovo-vegetarian i många år så jag trodde min familj visste vad det var för någonting.  Men när vi spelade ett matspelet visade sig att de inte hade någon aning om begreppet. 

Här kan ni läsa om vad vegan-wiki anser om användandet av ordet vegetarian http://sv.wikipedia.org/wiki/Veganism

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[Alvin88]
4

Först var jag väldigt irriterad på begreppet Vegan som en beskrev det att man står för djurens bästa etc. Men efter några dagar kan jag köpa det Vegan begreppet, jag blir ju själv irriterad när stockholms vegetarianerna kallar sig för veggi när man äter kyckling och det vill inte jagbli refererad med. På samma sätt sätt kan jag förstå att riktiga veganer inte skulle tycka jag var Vegan eftersom jag jag stödjer djurhandeln till viss gräns. Men det tog ett tag att ta in och jag antar det är lätt att missuppfatta här så jag ber om ursäkt om jag sakt något som någon tagit illa vid sig vid.

tlover
0

#43 det var starkt gjort, jag själv är dålig på att erkänna såna saker även om det är pga missförstånd.

Ville bara att du skulle veta 🙂

l'm back

[T-Johan]
3

#43 Jag tycker du har en alldeles förbaskat bra balans i ditt "tänk". För saker o ting är inte svart eller vitt. Utan livet är en superstor variation som bottnar i att alla människor är unikt genetisk sammansatta. Att "Stockholms vegetarianerna" kallar sig "veggi", kan ha olika förklaringar. Veggi kan vara ett slang för Vegetarian, som är alldeles för långt för en Stockholmare att säga. Eller så kan det var ett "varu namn". Inte på "livs stilen", utan på föreningen/företaget. Ääää………för tusan, kör på Alvin88 du har alla "hästar hemma".

[TrevorS]
3

Man får inte glömma att som jag skrev tidigare att alla har rätt, då allt handlar om vad man har för personliga åsikter, syn och handlingar. Alla är vi olika och det visar ju tråden på. Vilket är bra att det nämns. 😃

Så länge man mår bra av sina val, oavsätt kostval, produktval med mera. 😉