Apropå djurtester
Har läst några gånger att veganer inte köper produkter som inte är djurtestade men alla produkter från början är djurtestade. För att få fram en "bra" lotion så testades produkterna på djur för säg 50 år sedan. De första produkterna är ju djurtestade men att vi i dagens läge vet hur en lotion är tillverkad utav så behövs inga djurtester längre. Men fortfarande är det i grund och botten djurtestad för att få fram en ny produkt.
Vad tycker ni om mina tankar kring detta? Tänker jag för mycket eller är det bara skitsnack?
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Att en produktingrediens någon gång för ett 50-tal år sedan varit testad på djur kan vi inte göra något åt.
Men vi kan vägra att köpa de slutprodukter som djurtestas och har ingredienser som testas på djur idag. Vi kan också vägra att köpa produkter från företag som säljer i länder där de testar på djur idag. Tänker exempelvis på Yves Rocher som förlorade många veganer som kunder när de började sälja sina produkter i Kina för ett tag sedan.
Att vägra att köpa en produkt därför att en ingrediens var djurtestad för 50 år sedan tjänar inget syfte. Om slutprodukten och ingredienserna inte testas på djur idag och om företaget inte säljer produkter i länder som testar på djur idag och om företaget inte ägs av ett större företag som testar på djur, exempelvis Body Shop som ägs av djurtestande L'Oreal, så skulle jag tro att de flesta veganer brukar anse produkterna som veganska.
Under förutsättning att de inte innehåller animalier förstås.
Jag haller helt med Veggie4every1, vi kan inte paverka det som redan skett men vi kan paverka framtiden. Och vad skulle det kana att inte handla fd. djurtestade prudukter och hur skulle man fa fram all information om vad som skett?
Donald Watson definition av begreppet veganism. (Donald Watson myntade begreppet).
Ordet "veganism" betecknar en filosofi och ett sätt att leva, som syftar till att utesluta - så långt det är möjligt och praktiskt - alla former av utnyttjande av och grymhet mot djur för mat, kläder eller något annat ändamål, och i förlängningen, främjar utvecklingen och användningen av djurfria alternativ till förmån för människor, djur och miljö. I kostmässiga termer betecknar det en praxis att avstå alla produkter som helt eller delvis härrör från djur [exempelvis honung]."
— Donald Watson (1944)
Att undvika allt som någon gång i historien har blivit utsatt för djurtest är inte möjligt. Men att avstånd från produkter som djurtestas och företag som djurtestar idag är ju däremot möjligt och t. o. m praktiskt.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.