Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 7173 ggr
[NadjaIyona]1
0

Choklad-ersättning

Jag undrar om det finns någon vegansk version av choklad, de flesta "vanliga" är gjorda med mjölk/mjölkpulver. Vet ni något bra märke?

kelfwing
0

Det finns ganska mycket vegansk choklad att välja mellan. Tyvärr hittar du inte dem så ofta i vanliga livsmedelsbutiker ännu.

Men på webbshopen goodstore http://shop.goodstore.se/  hittar du 45 olika vegansk chokladprodukter från 10 olika märken.  Jag har skrivit upp dem här nedan.

Märket  moo free säljer vegansk choklad.

Goodstore har följande av deras produkter:  Chokladbar - Ljus Rismjölk  3 x 30 g,  Chokladbar - Ljus Rismjölk  med Honeycomb  3 x 25 g, Ljus Rismjölk med russin,  Chokladrops Ljus Rismjöl 35 g,  Chokladkaka Ljus Bananchips,  Chokladkaka Ljus Hasselnöt & Tranbär 100g, Choklad kaka Ljus Kanderad hassel 100g,  Chokladkaka Ljus Rismjölk 100g

Bonvita är också ett märke som säljer vegansk choklad.

Goodstore har följande av deras produkter:  Chokladbar Pistage  35g  ,  Chokladkaka - Ljus apelsin 100g,  Chokladkaka Ljus Blåbär 100g,  Chokladkaka Ljus riskrisp 100g,  Chokladpraliner Hasselnötter 132 g, Riskakor Carob,  Riskakor Choklad 100g,

Plamil är ett märke som också har vegansk choklad. Goodstore säljer följande av deras produkter:   Chokladbar - romrussin 50g, Chokladkaka Apelsin 100g,  Chokladkaka- Cayeenne 95 g,  Chokladkaka 72 % sockerfri 100g, Chokladkaka Ingefära 100g  Plamil, Chokladkaka Ljus 100g,  Chokladkaka Ljus sojamjölk 100g, Chokladkaka ljus utan socker,   Chokladkak Sockerfri Hampa 100g, Chokladkaka Vit 100g,  Chokladspread 275g, Chokladspread  Apelsin,

Divine är också ett märke med veganska chokladprodukter.  Goodstore

har följande av deras produkter:  Chokladbar  70%  45g, Chokladbar 72 % sockerfri,   Chokladbar 87%,  Chokladbar 87%  Vit  mint 50g, Chokladbar Apelsin & Tranbär  50g,    Chokladbar Kaffe sockerfri,  Chokladbar Mint 72% sockerfri 45 g,  Chokladkaka - Mörk 70%, Chokladkaka Mörk  85 %, Chokladkaka  Mörk m. Apelsin & Ingefära 100g,  Choklakakak Mörk m. Hallon 100g

Märket Montezuma har också vegansk choklad. Goodstore säljer följande av deras produkter: Choklad Mini Chili 30g,  Chokladbar Mini Mörk 30g

Vanoffe: Chokladkaka Raw 44 g

Alpro: Chokladpudding

Reedwood: Chokladrussin 75g  

Essential: Chokladspread Mörk 400g,

Naken: Kakaonibs Raw 125g

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[TrevorS]
2

Finns några tips på ersättningsprodukter, men den måste uppdateras lite med chokladsorterna.

[NadjaIyona]1
0

Tack. Det hjälper, synd bara att det inte finns i vanliga affärer, det hade varit så mycket enklare.

[TrevorS]
0

Det finns på Lidl några vanliga choklad samt några på Netto som är veganska, dock inte mjölkchoklad utan riktig choklad bara.

[TrevorS]
0

Bonvita som du ser i artikeln har jag sett på hemköp, försöker hålla mig till sådant som finns i vanlig matvarubutik. Vad ska du ha chokladen till?

[NadjaIyona]1
1

Jag älskar choklad, så jag vill bara ha vanlig som kan ätas som den är. Bakar ibland men inte ofta. 

Det är väl mjölkchoklad jag gillar mest men det finns inte många som görs med alternativmjölk. (Jag gillar inte när den blir för besk, så för hög kakaohalt tycker jag inte om)

kelfwing
0

NadjaIyona: Var bor du?  För i Göteborg, Malmö och Stockholm har de ju veg-butiker och där finns vegansk choklad,  i rätt stadsdel , också i vanliga butiker eller hälsokostbutiker. Även i övriga landet kan du hitta ibland vegansk choklad i hälsokostbutik.

[NadjaIyona]1
0

Jag bor i Borlänge, Dalarna. Så tyvärr så bor jag lite för långt. Funderar på att beställa från butiken i länken ovan men minimiorder är 400, lite för mycket.  Men tack ändå kelfwing

[TrevorS]
0

Har du hemköp eller ica i närheten kan du fråga om de kan ta in en mjölkfri choklad, ska finnas några, såg ett märke idag, tänkte jag skulle tagit ett kort på den så jag inte skulle glömma namnet. Lyckades göra något galet så fick inget kort på mobilen när jag skulle titta vad den hette, typiskt. Men fråga, de ska kunna ta in.

[NadjaIyona]1
0

Tack, ska fråga om det kan det. Hoppas kan man alltid. :)

E-l-vira
0

Jag skulle vilja påstå att nästan alla matbutiker har mörk, mjölkfri choklad. Ljus kan vara lite svårare men det finns ändå ganska ofta. Det behöver inte ligga bland den vanliga chokladen utan i hyllan där de har t.ex. laktos- och glutanfria produkter. Vit är mycket svårare. Så:

Ska kolla in goodstore nu men var kan man annars få tag på vegansk vit choklad som inte är smaksatt eller med nötter?

Medarbetare på klickerträning.ifokus

[NadjaIyona]1
0

Jag vet att det ofta finns mörk choklad men det är ljus choklad jag vill ha.

[TrevorS]
0

Ljus choklad finns ju vegansk, finns till och med vit blockchoklad som jag sett i de flesta matvarubutikerna, dock står det "kan innehålla spår av mjölk", så det beror på vart man drar linjen.

Annars mjölkchoklad kanske blir svårare, du kanske måste beställa dessa på nätet. Saknar faktiskt ICA's choklad som de hade ett tag som var en form av "mjölkchoklad" fast helt vegetabilisk och smakade som mjölkchoklad. Minns dock ej märket men de finns inte kvar längre även om jag såg den överallt.

[NadjaIyona]1
0

Jag har kikat i 4 butiker här i Borlänge och de har bara mörk choklad. Jag gillar ljus eller mjölkchoklad. De innehåller alltid mjölkpulver, det suger verkligen, det är svårt att komma ifrån mjölken den finns i hur många produkter som helst. Jag vill helst undvika mjölk eftersom det är en industri jag verkligen inte vill stödja, jag tycker det är en av eller den värsta.

[TrevorS]
0

Om de inte kan ta in så får du nog beställa online tyvärr.

kelfwing
0

NajdaIyona: Fråga om de kan ta in.  Ha gärna med något bra argument.  I Enköping där jag bor så hade bara coop forum vegetarisk ärtsoppa.  Min närmaste affär är en liten ica- butik. Första gången jag frågade om vegetarisk ärtsoppa hände ingenting. Men andra gångne då jag påpekade att konkurrenten  som jag bodde mycket längre ifrån hade den men inte dom och att jag gärna inte ville behöva gå till konkurrenten för att köpa ärtsoppan. Då tog de ganska en vecka och sedan har de haft vegetariskt ärtsoppa i affären. Att fråga efter och gärna flera gånger med lite mellanrum så att de märker att det finns en efterfrågan lönar sig faktiskt ofta.

[NadjaIyona]1
0

#16 Tack ska du ha. Jag ska testa det där. :)

[Lady-In-Black]
0

Kolla även med hälsokost butikerna som kan ta in…

Qepta
0

#TS Trädgårds cafeét i centrala Borlänge säljer endast vegansk fika samt produkter, bla vegansk choklad.

Ica Maxi här i Gävle har mjölkfri mjölkchoklad, super god!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[TrevorS]
0

Finns föresten några på Lidl, är inte där allt för ofta och tittar på choklad men hittat några med tiden hittade en ljus choklad som smakade som mjölkchoklad fast den var helt fri ifrån animalier.

veggie4every1
1

#17 Tycker du inte om Guldnougat? Den är ju väldigt mild och mjuk och god. Jag tycker guldnougat är ännu godare än ljus choklad, men det är ju en smaksak förstås.

Ville bara tipsa om den, finns ju i princip alla matbutiker och kostar en femma. Delicatobollar är ju också väldigt chokladiga, goda och billiga och finns överallt.🙂

Veganlife säljer ju också choklad på nätet annars.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka