Vegan iFokus

Vegan

Etikettersättningsprodukter
Läst 3503 ggr
[Victoria93]
0

dyyrt..

Tänkte börja byta ut kött mot substitut ibland, har inte mycket tid när jag går i skolan och kan inte stå och laga..vill gå ner i vikt och var jättesmal förut men inte all var det kul att bara äta pyttelite och alltid vara hungrig…har hört att köttsubstitut ska vara mera kaloriesnålt och ska även försöka byta ut mejeriprodukter i den mån det går.

Dock är allting så dyrt och man räknar med vanligt kött, typ köttbullar eller hamburgare (brukar köpa ica basic typ, så billigt som möjligt)

bor med min pojkvän och man kan inte slösa mycket pengar på dyr mat, dock handlar jag med min mamma ibland så då tänkte jag pröva några saker (hon köper det dyrare köttet) . Har ni tips på billiga substitut från typ ica, vi eller konsum?

tlover
0

bönor, även bönor på burk är billigare än andra substitut. I grytor och soppor kan man byta det rakt av, annars tex biffar, bollar, färs m.m så måste man göra nått med dom (tex mixa, krydda, forma och steka)

men burkbönor kan vara lika lätt att laga mat med som "låtsaskött"

annars är "torkat sojakött" ofta billigt, särskilt köpt på bulk via nätet.

l'm back

[TrevorS]
0

Om man köper halv och hel-produkter så blir det oftast dyrt. Men gör man allt från grunden kostar det inte alls så mycket. Rödbetsoppa kan göras på mindre än 2 kr som exempel.

Håller med tlover att även burkbönor kan vara billigare. Jag gjorde en burgare av burkbönor, ströbröd och kryddor, tar lika lång tid som att göra den på blandfärs, så längre tid tar det inte.

Finns en artikel här som heter "ersättningsprodukter". Dock kan några produkter kosta lite mer.

Jag brukar försöka samla ihop några och göra storköp i tyskland, oftast vegan-wonderland.de då de har billigast priser på det mesta, allt från torkad sojafärs till burgarmixer, falafel, korv m.m.

Annars rekommenderar jag att göra storkok av bönor och frysa in. Ta fram vid behov. Linser kan man göra färsås med som exempel (mycket billigare än med blandfärs).

tlover
0

När det gäller linser till färs röstar jag i första hand på röda linser, dom går snabbare ifall man har lite tid, sen kan man ju testa andra linser efter hand.

Har man däremot tid men inte pengar finns det ju massa "ersättningsprodukter" man kan göra själv, tex seitan, tofu osv

l'm back

[Victoria93]
0

hmm, bönburgaren verkar vara intressant! Finns det något recept ni rekommenderar? =)

tlover
0

just till burgare (då man vill ha den lite platt och inte så tjock som bönbiffar kan få vara) brukar jag göra såhär.

4 burgare

1 burk kidneybönor

ev lite havregryn (behövs nästan inte faktiskt)

kryddor (jag brukar ta lökpulver, basilika, peppar el cayennepeppar och salt och/el ev sojasås)

ev matfett till stekning

mixa allt med tex en stavmixer (man kan mosa med gaffel också men det tar längre tid), dela i 4 och forma till burgare och stek el grilla (godast med grillat)

man kan säkert göra mer avancerade (tex alla biffar smakar gott med lite frön nedblandat i smeten) men för just bönburgare m bröd tycker jag det är gott och enkelt.

l'm back

E-l-vira
0

att köpa torkad seitan eller soja i olika former (färs, "filéer, strimlor) är väldigt billigt och lätt men beroende på var man bor kan det vara svårt att få tag på om man inte köper via nätet

Medarbetare på klickerträning.ifokus

[Victoria93]
0

#6 Jag har hört att det inte är bra för kroppen att få i sig för mycket soja, stämmer det?

[TrevorS]
3

Det finns mycket myter om soja Victoria93. 

Den här kan vara bra att läsa om myterna. Finns flera trådar om detta som exempelvis denna samt denna och denna. Tyvärr så är det många som skriver mycket skräp utan att kunna hänvisa till något. Men visst tror inte det är bra att äta något varje dag oavsätt om det gäller kött, ägg, ris, potatis m.f. klart man blir sjuk om man äter samma sak varje dag eller enformigt. Jag äter nog inte soja mer än max 1-2 gånger i månaden. Det för att jag har så mycket annat gott att äta och vill äta så varierat som möjligt. 😉

Sedan postade jag ett recept på en het bönburgare här, receptet kan även göras om till köttiga bullar och är uppskattad även av riktiga köttätare som inte kan tänka sig leva utan kött. 😉