Vegan iFokus

Vegan

Etikettmatprodukter
Läst 2620 ggr
viktoria91
0

Ersätter?

Hej! Jag är nyfiken på vegansk kost och undrar vad som ersätter vad av mejeriprodukter och ägg. Vad har man istället för smör? mjölk? grädde? creme fraiche? ägg i bakning/matlagning?

Emmetem
0

Jag vill gärna se svaret :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

tlover
3

jag gör såhär

smör = mjölkfritt margarin eller alldra helst olja (när man bakar mjuka kakor tex sockerkaka el muffins kan man rakt av byta margarinet till olja tex). Margarinfria recept finns också på tex hårda kakor, pajdeg m.m. men då måste man följa specifika recept man kan inte byta rakt av som man kan med mjuka kakor.

Mjölk = beror på vad du ska göra, vid bakning brukar jag antingen skippa det eller göra egen havremjölk (man kan göra det utan mixer, min mormor gör egen havremjölk till hennes mjölkfria bullar utan mixer). där man känner smaken bättre (tex då man dricker) byter jag ut den mot sojadryck (köpt eller hemmagjord).

kokosmjölk kan man använda i pannkakor tex och sen finns det massor av andra mjölkdrycker också men jag föredrar dom ovan (har tex testat att göra sesamfrömjölk men den smakade aldrig bra).

grädde = beror än en gång på vad man ska göra, är det nånting då man känner smaken bra brukar jag köpa soja el havregrädde. i bakning däremot gör jag egen havregrädde.

vispgrädde gör jag antingen själv av avokado (finns massor av nötvarianter också men jag tål inte nötter så jag har inte testat dom) eller köper färdig sojavispgrädde.

Creme freiche = det finns en mjölkfri "creme freiche" som jag aldrig köpre för den är dyyyyr. ska jag ha creme freiche liknande så gör jag antingen egen soyghurt eller använder sojakefir. Jag använde däremot creme freiche endast i en maträtt före jag blev veg så jag använder det väldigt sällan.

Jag ska ha nått recept i "varsågod" men jag har inte testat den.

Ägg = vill jag veta själv, jag är ju Ovo-vegetarian men hönsen lägger väldigt få (eller i perioder inga) ägg på vintern.

istället för stekt ägg till några maträtter (tex wok) brukar jag däremot använda tofu.

en sak har jag märkt däremot att i bröd tex behövs inte ägg alls.

allmänt finns det massor av veganska recept på pannkakor osv så vissa saker behöver man inte konvertera, i boken "varsågod, smakliga rätter från växtriket" finns det massor av "byta ut mejeri produkter och dyl" recept och tips

l'm back

viktoria91
0

Tack så mycket!:-) Visste inte att det fanns grädde, creme fraiche och sånt.

[TrevorS]
0

Bra inlägg. här finns en ersättningslista med flera svar: http://vegan.ifokus.se/articles/4d7953a1c5c6a75ff10006cd-ersattningsprodukter-mat

viktoria91
1

#4 Tack, mycket användbart!:-)

kelfwing
2

Som du kan se i ersättningsartikeln av TrevorS finns det flera alternativ till varje produkt som du nämnde i frågan.

När det gäller mjölk,  så använder jag rismjölk till muslin eller gröten och om jag vill dricka en kopp mjölk så använder jag hasselnötsmjölk.

Gällande grädde så föredrar jag risgrädde. 

Då jag är inte något fan av margarin (var inte det heller då jg var vegearia) då jag inte tycker om massa kemikalier och andra konstigheter i min, så därför använder jag rapsolja på mackor när jag vill ha "smör"liknande (Bregottt innehålle rkanska mycket rapsolja) smak  på mackan eller i matlagningen. Annars använder jag  kokosolja eller olivolja beroende på vad jag ska göra och vilken smak jag vill ha. 

När det gäller ägg så är det som sagt olika beroende vad syftet med ägget är. Det har jag för mig du kan läsa i TrevorS ersättningsartikeln.  Bokmärk gärna den. Den återvänder man gång på gång till.  TrevorS glömde tala om att han har recept på veganska äg som man äter direkt (kanske stor i ersättningartikeln dock) men om inte så hittar du på hans blogg veganen.blogspot.se.

På rubriken äggrätter http://veganen.blogspot.se/search/label/Äggrätter hittar du vegansk spenatomelett, stekt veganskt ägg (lös äggula),  veganskt ägg.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.