Vegan iFokus

Vegan

Etikett: vegankost
Läst 5320 ggr
Eidel
0

(Tofu) Magnesiumklorid för akvarier

Hej!

Jag behöver nigari för att göra en speciell tofu-sort gjord på jordnötter, enligt skaparen till receptet så fungerar det enbart om man använder kalciumsulfat och nigari. Jag hittade kalciumsulfat i en ölbryggningsbutik, men jag har enbart hittat nigari på goodstore och utomlands. Goodstore är väldigt dyrt och de utländska affärerna lägger på väldigt mkt fraktkostnad.

Därför vill undrar jag om någon här köper magnesiumklorid för akvarier för att koagulera sojamjölken, går det? Den här produkten har jag hittat. Jag har pratat med en kompis som pluggar kemi, han sa att enda skillnaden mellan den och nigari är att denna produkten har vatten i sig.

Ps. Mitt första inlägg på denna sidan, gillar den skarpt!

[TrevorS]
0

Det ska du inte använda från akvarier då det är en annan källa till ämnet. Du ska heller inte använda gips någon här gjorde för att hitta ämnet. Posta gärna receptet. Är galen i matkemi så kanske kan lösa fallet.

[TrevorS]
0

Finns annars ett salt man kan hälla i och låta stå någon dag för samma effekt om nu inte citrus eller vinäger fungerar.

veggie4every1
1

Epsom salt (magnesiumsulfat) kanske man kan omvandla till magnesiumklorid?

Vet ej alls vad jag talar om, men kom bara att tänka på det…😊

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Eidel
0

TrevorS: Receptet hittar du här. Jag har hittat en som har testat receptet med enbart nigari här, vilket inte fungerade.

Jag är väldigt intresserad av att skapa en tofu-produkt som inte innehåller soja, försöker dra ner på det rätt mkt då jag gör många såser baserade på din veganska majonäs 😉 samt mkt andra sojagrejer.

Har även hittat detta receptet för att göra tofu baserad på hampafrön eller pumpakärnor.

Epsom: Många säger att epsom är det tredje bästa att använda som koagulerare, går det att köpa lätt? Nigari verkar vara helt hopplöst.

Tant Grön
0

Magnesiumklorid säljs på Granngården, 25 kg för 99 kr.

http://www.granngarden.se/product/magnesiumklorid-25-kg--

Men har ingen aning om ifall det går att använda till mat.

veggie4every1
0

#4 Men så roligt att jag inte var helt fel ute i alla fall då 😃

Jag har en påse i skåpet som jag köpte på nätet för ett tag sedan. Minns dock inte vart ifrån just nu, men det var inte svårt att hitta då i alla fall🙂

Väckarklocka

[TrevorS]
0

Finns att köpa här som är för mat.

De andra som exempelvis på granngården ska inte människor äta! Kan sluta riktigt illa!

http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Daps&field-keywords=gypsum

Eidel
0

#7 kalciumsulfat, gips (som du länkade till) går att köpa i de flesta vin- och ölbryggeri-affärer. Jag antar att jag förmodligen måste vända mig till en icke europeisk marknad för att få hem nigari till ett rimligt pris.

veggie4every1
1

Det här var det som jag köpte: http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/epsomsalt-bittersalt

Om du nu skulle vilja prova med det 🙂

Väckarklocka

[TrevorS]
0

#8. Det var den översta jag syftade på Gypsum 100g. Inte gips som var under.