Vegan iFokus

Vegan

Etiketthälsa
Läst 2460 ggr
Titti52
2013-08-12 09:44
0

Margarin

Jag har vägrat att använda margarin, efter att jag fått information om hur den tillverkas. Smör känns betydligt mera jordnära, men ska mitt fortsatta liv nu vara veganiskt , så har jag ju ett problem. Vet någon av er ifall det mjölkfria margarinet, tillverkats på ett bättre sätt än det vanliga. Har oljan som det är gjort av, inte åkt i tankbåtar som transporterat råolja tidigare utan att ha rengjorts?

Mooniq
2013-08-12 09:50
0

skulle inte tro det. margarin är margarin tyvärr, med växtoljor från 3:e land. prova kallpressat deodoriserat kokosfett, det är lukt o smaklöst och är bra att steka i, du kan även smörja huden med det.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

E-l-vira
2013-08-12 10:15
0

jag kör på kallpressad kokosolja till mackan också, om den får stå i ett svalt skåp har den jättebra konsistens 🙂

Medarbetare på klickerträning.ifokus

[TrevorS]
2013-08-12 13:36
2

Det är mycket myter och påhitt. Såg i tidning en stor tunna som används för att skumma av mjölk som de påstod gjordes margarin i. Men vågar inte prata så mycket om det då man blir huggen då många köper medians upplägg och detta utnyttjar många inom…ja…många har åsikter och tror sig veta om mycket utan att ens varit med under tillverkning av margarin. Men visst finns det mindre bättre sätt att framställa och bättre sätt, men inte ska man hänga ut alla. 😉

Många fryser ner olivolja och ställer in den i kylen så den håller sig hård. Dock kan den inte stå i rumstemperatur länge innan den smälter men håller sig fast i kylen efter den fryst.

Annars kan du göra eget margarin på samma sätt som vegansk majonnäs på kallpressad olja. Ekologisk olja brukar oftast bli mycket gul och påminner om margarin.

Titti52
2013-08-13 06:56
1

Tack för alla bra svar på mitt margarinproblem.

kelfwing
2013-08-13 21:17
0

Jag kör med rapsolja på mackan eller stekpannan när jag vill ha "smör"smak.  Smör var innan vegantiden mestadels bregott och den goda smaken i den kommer från själva rapsoljan.    Annars använder jag olika sorters fetter/oljor beroende på vilken smak jag vill ha/syftet är med fettet..

Det finns olika lite oika recept ute på nätet (mestadels på engelska, men tror Trevors har ett eller två också) på hur man gör veganskt smör.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.