Depend och moroccan
Depends nagellack, är det veganskt? Att det är helt fritt från djurtester, både färdiga produkter och ingredienser vet jag (står på deras hemsida under FAQ), men är det veganskt? Jag mailade dom för ett tag sedan och fick detta svaret;
_"Inga av våra produkter är testade på djur. Innehållet i nagellacket har inget animaliskt ursprung. Hoppas att du har fått svar på din fråga
Med vänlig hälsning
Anders Johansson
Depend Cosmetic AB_"
Blir inte klok på om dom menade endast djurtesterna eller om det är fritt från animalier.
Jag fick en liten flaska moroccanolja för håret i födelsedagspresent för två veckor sen typ, men har inte vågat använda den ännu. Efter lite googlande blir jag inte heller riktigt klok på om den är vegansk eller inte? Fri från djurtester verkar den dock vara. Någon som vet?
Depend säljer ju i Kina. Så det beror på då om du vill stödja det företaget. I Kina djurtestas det enlig deras lag. Det är ju därför många veganer slutade handla av Yves Rocher. Himla synd när de började sälja i Kina…
Om moroccanoljan är 100% ren, fairtrade, ekologisk och inte djurtestad så borde den vara ok. Sen beror det väl på vad det är för märke på den också, om företaget säljer i Kina eller djurtestar andra produkter exempelvis.
#1 Tack för svar 🙂 Då håller jag mig med andra ord borta från Depend.
Det är just det jag inte begriper mig på om den är. Ska se om jag kan googla fram lite mer om den ikväll när jag har bättre tid.
#3 haha ja den är underbar! Använde den innan jag blev Vegan ^^ Hittade en ingridienslista. Eftersom jag är relativt ny Vegan vet jag inte vad som är animaliskt och inte av dessa ingridienser, nån som kan hjälpa? Cyclopentasiloxane, Dimethicone, Cyclomethicone, Butylphenyl, MethylPropional, Argania Spinoza Kernal Oil (Aragan Oil), Linseed (Linum Usitatissimum) Extract, Fragrance Supplement, D&C Yellow-11, D&C Red-17, Coumarin, Benzyl Benzoate, Alpha-Isomethyl Ionone
Första tre ingredienserna är silikon. Butylphenyl och methylpropional är syntetiska doftämnen.
Först på sjätte plats kommer arganiaoljan. Sen är det linfröextrakt och mer parfym.
Färgen D&C Yellow-11 kan vara animalisk, D&C Red-17 kan vara animalisk, Coumarin syntetisk doft tror jag, Benzyl Benzoate är en syntetisk kemikalie och Alpha-Isomethyl Ionone är också en syntetisk kemikalie.
Så i den här oljan är det tyvärr mycket silikoner och det kan som sagt vara så att färgämnena är animaliska.
Djurens rätt har en lista dock är de bara skrivna efter djurtest, hittat flera produkter som innehåller karmin. Men, finns det inte något vanligt nagellack som är vegansk som man kan blanda i matfärg? Finns efter min receptlista som är vegansk, men ska även finnas på marknade, dock dålig koll på de nu med färgerna. (Kanske överkurs?)
#5 Tack för hjälpen!
#6 Hm ska testa det! Borde fungera.
Desto mer jag googlar desto mer förvirrad blir jag. Vet ni om följande nagellacksmärken är veganska och fria från djurtester?
* OPI
* Essie
* China Glaze
Det svåraste är att det är olika regler för olika länder och svårt att veta om man inte ringer till företaget som säljer. Många hänvisas exempelvis om alkohol-lista till utländska sidor som har andra regler och de som är veganska där kan innehålla animalier i Sverige på grund av andra regler.
Mitt tips är att kontakta företagen som tillverkar dessa du vill veta om.
BTW, kom precis på att det finns sminksmart med lista på veganskt smink. Basamjabar finns också.
#9-10 Okej tack för hjälpen 🙂
veganmakeup.se finns också
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
If Not You, Who? If Not Now, When?