Vegan iFokus

Vegan

Etikettersättningsprodukter
Läst 2326 ggr
Jullanhugo
0

vitaminer

Hey alla människor! Hur många här tar vitamintabletter eller inte? Jag har nyligen blivit Vegan efter att varit Vegetarian i 3år, jag vill helst inte ta tabletter utan på nåt sätt få i mig allt jag behöver via maten. Går det?

Jag har kollat upp en massa om vad jag behöver äta för att få i mig det jag behöver. Har för mig det fanns b12 i broccoli? men kanske för lite? Men b6 då? Skulle uppskatta lite hjälp här xD

[TrevorS]
0

Finns en bra artikel och även svar i flera trådar på din fråga. Nu sitter jag vid mobilen och kan inte länka. Hemmagjord surkål innehåller b12. Men det är omfrågat om det räcker och alla har olika teorier äver det hela. b12 finns även ifrån havet i sjöväxter vilket oftast är ursprunget i veganska tabletter eller persilja eller broccoli eller jäst.

Jullanhugo
0

tack! Jag ska leta lite och se om jag hittar nå här ^^

[kiko]
0

När jag blev Vegan bestämde jag mig för att inte ta några kosttillskott av den anledningen att jag tror det är en ren och skär myt att veganer skulle riskera att få diverse brister i högre grad än köttätare. Dessvärre är ju tex sojamjölk berikad med B12 så jag kan ju aldrig bevisa att jag har rätt i min uppfattning, men för att svara på din fråga så nej, jag tar inga tillskott och känner inte av någon brist. :)

B6 finns i tex bananer och potatis.

[TrevorS]
0

Jag har tagit under en period, men på grund av att bland annat mina blodvärden är densamma som efter flera år utan tillskott är samma som efter 6 månader med tillskott så har jag valt att inte ta det längre.

Här är artikeln (var visst artiklar) som jag nämnde:

Vitaminer och mineraler del 1

Vitaminer och mineraler del 2

Vitaminer och mineraler del 3