Vegan iFokus

Vegan

Etiketter: receptvarmrätt
Läst 4147 ggr
Eidel
1

Bästa sättet att filtrera okara?

Jag gjorde 6 liter sojamjölk idag och den största arbetsbördan var att filtrera bort okaran från mjölken. Jag använde en fin sil som jag fick till sojamjölksmaskinen, den täpper igen i princip direkt när jag häller i mjölken, väldigt jobbigt att behöva sila flera gånger när man gör såpass mycket mjölk.

Jag har funderat på andra sätt att filtrera mjölken, jag testade att använda en kökshandduk men det gick väldigt långsamt igenom den också, för jag ville inte krama ut mjölken eftersom den var så varm. Dessutom ogillar jag att hålla på och mjölka en handduk…

En idé som jag fick var att använda en presskanna för att filtrera ut okaran, dock är jag osäker på om okaran är för fin och åker igenom filtret eller att presskannan inte kan få ut mjölken på nåt sätt.

Nån som vet om det går med en presskanna (jag har tyvärr ingen så kan inte prova), eller vet något annat smart sätt att göra det på?

[TrevorS]
0

Jag använder mig av ostdukar när jag gör okara, vilket har fungerat bra för mig. Knytor om när jag hällt i mjölken och låter rinna av.

Har inte problem att sojamjölksmaskinen täpper igen sig mer än att man måste rengöra den mellan användningarna.

Eidel
0

Vart kan man köpa ostdukar? 

Det är inte sojamjölksmaskinen som täpper igen utan filtret i silen som jag använder. Jag rengör enbart botten av sojamjölksmaskinen mellan omgångarna, dvs. jag använder baksidan av en gul svamp (den grova sidan) och skrapar i botten så det inte bränner fast. Går snabbt :)

[TrevorS]
1

min får man inte använda skrubbsidan på diskvamp då det blir repor och kan börj fastna. köpte min ostduk på ICA eller om det var Hemköp tror jag. finns även saftduk också till 10 liter som jag använt när jag gjort vin. men minns ej vad jag köpte dn men tror partaj.

Eidel
0

Jaså det kanske finns på såna simpla ställen. Det jobbiga är att dom sällan har hemsidor som visar deras produkter. Saftduk har jag hittat på Ica Maxi men den är på tok för klen och grov för okara, i alla fall från min sojamjölksmaskin.

Ang. disksvampen så generaliserade jag lite grann. Jag använder en svamp jag fick med till sojamjölksmaskinen, men den är väldigt lik en disksvamp. Om det är nån skillnad vet jag inte.