Okara-tempeh - recept
Torka först okaran. Det gör en tex i ugnen på 150°. Bred ut okaran i ett jämt lager på en plåt och rör om då och då under torkningen. Hur länge den måste torkas beror på hur blöt okaran är från början, tänk gärna på att krama ur den i tex en silduk redan när du gör mjölk för att minska torktiden. När okaran blir smulig i konsistens och känns luftig är den klar. Känner du dig osäker, torka lite till! Det går nästan inte att få den för torr.
När okaran är torr låt den svalna och flytta sedan över i en ren skål och blanda med vinäger. Rör sedan ihop med tempehsporerna. När massan är ordentligt blandad packa den i ziplockpåsar som sen perforeras med hål på båda sidorna, använd tex ett grillspett till att sticka hål med.
Nu behöver sporerna värme för att börja utveckla det mögel som håller ihop tempehn. Runt 32° är en bra temperatur att sträva efter. Jag brukar lägga dem i ugnen som jag värmt något men stängt av, och låter sen bara lampa vara på. För att kontrollera temperaturen kan en använda en mattermometer.
Efter ca 12-20 timmar syns en matta av vitt mögel som börjar täcka okaran och tempehn börjar att generera sin egen värme. Flytta ut påsarna från ugnen för att fortsätta hålla temperaturen runt 30°. När du kan se att svarta fläckar börjar synas på tempehn är den klar och kan tillagas eller förvaras i kylskåp eller frys för att använda senare.
Va gott det ser ut, kan även tipsa om att vanlig soyghurt fungerar, men tar betydligt flera dagar att göra. 
Borde testa med soyghurt någon gång och se om det blir någon skillnad. En kan ju göra nya sporer av sin egen tempeh också, så det räcker ju med att köpa en gång, eller så kan en tydligen använda lite färsk tempeh och riva ner, det har jag inte heller testat. Kör på den säkra varianten, hehe.
Jo jag läste om detta, dock bättre att använda soyghurt då det tar längre tid jäser den bättre sojabönorna medan under kortare tid inte blir så bra, dock eftersom du gör på okara så gör det ju inte så stor skillnad, fungerar lika bra ju.
Blev sugen på tempeh, men inte lyckats hitta så man kan göra det än, mer än med soyghurt vilket jag testat 2 gånger.
Tittade in bloggen, såg riktigt gott ut! 
Vad då? Så man tillsätter bara sojghurt till okaran eller sojabönorna istället för tempehsporer?
#4. Du har receptet här på soyghurt. Tempeh på soyghurt 
Innovativ matlagning! Detta ser ut som ett väldigt bra sätt att bli av med okaran! :) Ska testa, måste bara få hem tempeh-sporer
Jag misslyckades med att göra okara tempeh, efter 24h har enbart lite mögel kommit fram på ena sidan av okaran. Jag tror att min okara var för fuktig, och att jag inte tog ut den ur ugnen direkt efter kondens hade bildats.
Jag skulle vilja göra ett nytt försök, kan jag använda samma okara igen?