Recept Seitan (Muck Duck)
Vetegluten är vanlgit i stora delar av USA, seitan är också rätt vanligt där och kallas oftast för Muck Duck. Det är lätt att göra och tar inte så lång tid att göra om man har vetegluten som detta recept är byggt på. Tycker personligen att detta är ett måste att man ska testa detta receptet.
Ingredienser:
2,5 dl vetegluten
2 tsk paprikapulver
2 msk b-jäst
2 tsk vitlökspulver
2 dl vatten (brukar få ta i 1/3 dl extra ibland)
2 msk tahini alternativ jordnötsmör
1 msk sojasås
1 tsk salt med rökarom
Gör så här:
Värm ugnen till 175°C och smörj en plåt med olja. Blanda vetegluten, paprikapulver, bjäst och vitlökspulver i en skål och rör runt noga.
Blanda vatten och tahini och rör runt tills den löst sig, jag brukar köra med en topredare eller mixa med mixer. Blanda i sojasås och salt och blanda ner i den torra blandningen, pressa ut i en ungsform och in i ugnen i 25 minuter.
Sedan kan du göra spätt och grilla i ugnen eller på grill, mala ner till färs eller hacka till grytbitar, ja vad du nu vill göra med det.
Vart finns allt?
vetegluten - hälsokost och internet på goodstore
paprikapulver - vanlig butik som ica, coop m.m.
Bjäst - hälsokost och internet på goodstore
vitlökspulver - vanlig butik som ica, coop m.m.
tahini - ica, coop, thaibutiker har också oftast
jordnötsmör - vanlig butik som ica, coop m.m.
sojasås - vanlig butik som ica, coop m.m.
salt med rökarom - vanlig butik som ica, coop m.m.
Detta ska jag prova!
Jag har försökt göra seitan vid några tillfällen. Jag har provat att sjuda biffar i stekpanna och att göra en stor stek i ugn och ösa med spad. Båda sjöd i någon timme, ingen av dem blev bra. De blev liksom gummiaktiga till någon grad. De man äter på t.ex. Vegegården är ju så goda, möra och bara faller sönder i munnen… Vad är era bästa tips för att få till något liknande?
Mer eller mindre vätska? Högre eller lägre temperatur? Längre eller kortare tillagningstid? Mycket eller lite knådning? Vad är det som påverkar konsistensen? :)
Det kan vara så att du arbetat den för länge, den måste nästan ångas för att bli bra. När jag gör den i ugnen så har jag aldrig lock på så den "ångas" och inte kokas i buljongen, men brukar ha den inne i 2 timmar.
Okej, så snabb ihopbearbetning, något lägre temperatur (eller vad menar du med "ångas"?) och ca 2 timmar? :) Men i receptet ovan fattar jag det som att "klumpen" inte ska ligga i vätska och bara vara inne i 25 minuter, hur blir det då då?
Förlåt om jag är jobbig, försöker bara förstå detta ;)
Det stämmer att denna är utan buljongvatten, detta är dock ett av mina äldre recept, ursprungligen från 2005 eller 2006. Har skett en del uppdateringar på det sedan dess. Men graden stämmer rätt bra. Brukar grilla den här efteråt eller skiva och steka.
Något annat jag gjort sedan denna är att använda 2 delar vetegluten och 1 del majsmjöl eller rismjöl eller kikärtsmjöl som ger den en mycket trevligare konsistens och svårare att misslyckas med.
Det jag menade med "ångas" var att många lägger den i en gryta med buljongvatten och låter den kokas under lock vilket kan göra den gummiaktig, men om man har utan lock ångas vätskan bort och in i den och gör att den "ångas" istället för kokas. Så simpelt att bara ta av lockat i ugnen. - Recept
Annars stämmer det att ju mer man knådar ju längre blir glutentrådarna och ju längre de blir ju segare/ummikonsistens blir det. Därför bör man arbeta den snabbt och kort, även lite olja kan under lätta i vätskan att få den arbetad fortare.
Tack! Får se om jag ger mig på det i dag eller senare i veckan, spännande hursom :)