Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 4749 ggr
[reunion]
0

En vanlig matdag

Hej!

Hur ser en vanlig dag ut, när det gäller maten för er? Jag är sååå orolig för at jag inte får i mig tillräckligt med vitaminer och så. Jag är Vegan om det var någon som missade det underförstådda. Sedan jag blev Vegan har jag blivit mycket mera trött och mina tics har blivit värre.. : /

[TrevorS]
0

Hur länge har du varit Vegan? Ersätter du allt du plockade bort eller bara utesluter du animalier? Är du riktigt orolig finns en tablett som heter "Mitt Val Vegetarian" på apoteket (vågar inte ta denna), finns även ett företag "Deva" som gör en multivitaminstablett som är vegancertificerad. Den har jag testat ett tag, men är lika pigg som vanligt och mina blodvärden är lika bra som när jag inte åt. Den finnes i de flesta hälsokostbutiker och veganbutiker på nätet och även amazon i tyskland. 😉

Veganlife hade den tidigare, men hittar inte den nu när jag söker. Kostar lite från Tyskland, men finns flera shoppar, har dock dålig koll på dem det senaste.

Vet inte om du är tjej eller kille, men tjejer ska få mer järn i sig än män, så rekommenderar Deva som har järn i sig om du nu är tjej.

[reunion]
0

Hej, igen!

Har varit "strikt" Vegan i 5 månader nu ungefär.

Jag försöker ju ersätta men jag vet inte om jag gör det tillräckligt.

I dag har jag exempelvis ätit sojafärs och grönsaker och 1 brödbit till lunch och sojafilé-gryta med ex lite grönkål och spenat i och stekt potatis. och massa jordnötssmör på det under dagen, raw food chokladbollar, chokladmousse(på avokado, banan och kakao) 2frukter och juice. och även popcorn. hehe ; ) Det känns som att jag äter ALLDERLES för mycket mat..

Jag förstår inte heller vad som menas med att ersätta. exempel ost och mjölk. Hur kan jag ersätta det på bästa sätt. Vart finns de vitaminerna i grönsaker? Jag gör bara egen havremjölk så.. Jag använder sällan matlagningsgrädde osv i maten. Det är väl ingen speciellt som en behöver i det men det är ju ändå en ersättning för animalisk matlagningsgrädde..'

ursäkta för röriga frågor..

[reunion]
0

Kan även tillägga att jag fuskar med maten ganska ofta. Och då menar jag inte at jag äter animaliskt utan jag är strikt Vegan. Jag menar att jag kanske bara äter kolhydrater och fett under vissa dagar..

Jag blev Vegan av etiska skäl snarare än hälsoskäl.

kelfwing
0

Att du fuskar med maten låter ju som en trolig förklaring, att du t.ex bara äter kolhydrater och fett vissa dagar.  Att äta en varierad kost och tillräckligt mycket  är viktig oavsett om du är blandkostare eller Vegan.  Nu vet jag ju inte direkt vad din kost brister i.  Men baserad på ditt inlägg nr 2 ser du ut som du äter för LITE mat och inte för mycket och då menar jag RIKTIG MAT, inte godsaker.  Du verkar också äta väldigt lite grönsaker och bönor. Det enda inslag jag ser av det i inlägg 2 är  sojagrytan och grönkål och avokado.  Även för en blandkostare är det för lite grönsaker!.    En medlem på detta forum har det egensätta målet 5 olika baljväxter per dag.  Om sådant hjälper dig, tycker jag att du i början kan sätta upp mål som 5 olika baljväxter och 5 olika grönsaker per dag vilket är minium för blandkostare.   I ditt fall skulle jag också rekommendera att du försöker äta 3 mål om dagen: frukost, lunch och middag med mellanmål däremellan.  På ditt inlägg ser du som du bara småäter hela tiden och därför tror att du äter mycket… 

Och du väl att du behöver ta B12-tillskott som Vegan? Det kan bland annat köpas på veganlife. Om du inte gillar tabletter, finns det som spray som man antingen kan spraya direkt i munnen eller på maten?  

Jag rekommenderar att du har någon multi-vitamintablett +B12 tills du får ordning på din kost. Din hälsa går först.   Om du behöver ta hjälp av en dietist.  Kolla också upp med en läkare så att du är frisk i övrigt, så att ditt val att gå över till vegankost inte sammanföll med något annat som påverkar din kost. 

Om du behöver hjälp med recept, så kolla recepten på denna sidan, på vegania.net (en hel vegan-kokbok online på svenska), veganen.blogspot.com (TrevorS suveräna blogg) och veggoriket.se.

Nedan har du en liten lista på vilka vitaminer du kan hitta i vilka vegetabilier. Den är inte komplett, men den kanske vara en liten vägledning.   Hoppas detta hjälper dig.

Vegetabiliska källor till protein: sojabönor, röda linser, bruna linser, linfrö, jordnötter, mungbönor, jordnöttsmör, vita bönor, pistagenötter, kkärter, mandel, bruna bönor, vita bönor, cashewnötter,

A-vitamin: torkade aprikoser, konservade aprikoser, hjortronsylt, mango, papaya, sharon-frukt, fänkål, färsk och fryst grönkål, fryst grönsaksblandning ärter, mörter, bönor, blomkåö, kantareller, mangold, nässlor, nätmelon, , persiljeblad, pumpa, färs spenat, fryst spenat, morötter, morotsjuice, rotmos.

vitmain B1: sojabönor, bruna bönor, färska gröna äter, havreygryn, potatis, berikad vetemjöl

vitamin B2/Riboflavn: torrjäst, matbröd, fikabröd, frukt, bär, juice

Niacin/vitamin B3: mandelmassa, potatischips, jäst, tartex (vegetabiliskt pastej), knäckebröd, havre, kornmjöl, fulkornspasta, kantareller, jordnötter, 

vitamin B6: potatis, berikad vetemjöl,  vetekli, solrosfrön, kruskakli

Folsyra/vitamin B9):mungbönor, kikärter, vita bönor, linser, bondbönor, bruna bönor, röda bönor t. ex kidneybönor, torrjäst och färsk jäs

E- vitamin: vetegroddarr, sötmandel, margarin, rågmjöl, broccoli, havregryn, vetegroddsolja,  solrosolja,  tistelolja, her, druvkärnolja,solrosfrön, pumpafrön, , rapsolja,  hasselnötter,  pestosås med basilika, pinjenötter och cashewnötter,  b

Jod: , joderat salt, havssalt, vinägrett 

Järn:   torrjäst, torkade pumpafrön, torkade sesamfrön, fullkornsprodukter linser paprika, ärter, bönor, tofu, spenat, bananer, persikor och berikad mjöl.

Omega 3: Olivolja, rapsolja, linfröolja. Sojaolja, valnötsolja, majsolja, sesamolja, solrosolja, cashewnötter, hasselnötter, jordnöttsmöra, jordnötter, kastanjer kokosflingor, kokosnöt,  linfrön (ät dock inte för mycket hela eller krossade linfrön då de innehåller vätecyanid som kan orsaka skador på nervsystemet), paranötter,pekannötter, pistashnöter, pumpafrön, sesamnfrön, solrosfrön, sötmandel samt valnötter.

Magnesium: Nypon, Sojabönor, Vita bönor, Vetegröddar, Bovee, Sötmandel, Jordnötter, Cashewnötter, Linfrö, Solrosfrön, Bockhörnsklöver, Gurkmeja, Bruna bönor, Röda bönor, Mungbönor, Linser, Kikärter, Havre, Råg, Rigs, Hirs, Valnötter, Hasselnötter, grönkål , Spenat,  Kronärtskocka, Vitlök, Avokado, Bomdbönor, Pasta, Ingefära, Chili, Persilja, Näsla innehåller alla mer än 9 % av det rekommenderade daglia intaget per 100g. Gr

Selen:  ris, , vetemjöl,  rågmjöl

Zink: ,  vetegroddar, vetekli, fullkornsprodukter., öljäst, nötter, ris, ärter, rödbetor, morötter, solrosfrö och pumpakärnor.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Reinar
1

reunion

Får du i dig tillräckligt med kalorier, är det första jag tänker på. Det första jag tänker på är att av det du äter, får du i dig en stor del av kalorierna från vegangodis och sötsaker. Du borde skippa jordnötssmöret och chokladen och istället rikta in dig på mycket mer nyttiga kolhydrater av det mer komplexa slaget, såsom: potatis, ris, fullkornspasta, bulgur osv. Var absolut inte rädd för kolhydrater, så länge dem kommer från rätt sort :D

Jag skulle hålla mitt fettintag till ett minimum då jag anser att det är ganska överskattat vag gäller mängden vi behöver.

Det är bra att du ersätter kött med diverse soyaprodukter, då det är ett helt klart hälsosammare alternativ, men skulle inte överdriva det intaget heller.

Bara för att man skippar mjölkprodukter och kött behöver det inte betyda att man är hälsosam :)

Lycka till! Jag hoppas verkligen att du får bukt med det här, och det kanske är så att du redan nu borde uppsöka läkare, det känner du nog bättre själv.

Reinar
0

Vill bara tillägga att du inte behöver ersätta kött och mejeriprodukter med någonting. Det finns inget i någon utav detta som du inte kan få i bättre kvalitet från växter. Dock så kan dessa ersättningsprodukter få "övergången" till att bli Vegan bli mera lättsam. Se dock till att dem inte innehåller en större mängd onyttigt/onödigt fett. ;P

[reunion]
0

#4 skrivet kelfwing

Wow, tack för alla tips. Jättesnällt verkligen. Uppskattas! : )

[reunion]
0

Reinar,

Tack för svaren! : )

Precis, det behöver inte vara hälsosammare att vara Vegan.

Jag bör verkligen skippa jordnötssmöret och choklad och allt det och äta kalorier och kolhydrater ur andra grupper. Men det är ju SÅ svårt att äta bra och nyttigt..

Vad menade du med ersättningsprodukter föresten?

: )

[TrevorS]
1

#6. Det jag syftade på var att om man äter exempelvis en burgare, plockar man bort animalierna blir det bara ett bröd och någon salladskiva kvar och kanske ketchup. Då ersätter man hamburgaren med exempelvis bönburgare.😉

Är lite tjatig nu men, ersätt och ta aldrig bort något. 😃

[reunion]
0

Men det där med att ersätta och aldrig bara ta bort.

Är det så viktigt att ex ersätta såser eller  ex majonäs i burgare osv?

Det brukar inte jag ersätta så ofta.

[TrevorS]
0

Tror du missuppfattade mig reunion, det jag syftade på var att istället för att plocka bort protein måste man tillsätta protein. Försökte vara tydlig med exemplet jag gav. 😉

[reunion]
1

Jaha okej, då förstår jag! : ) Jag försöker alltid ersätta men det svåra tycker jag är om jag gör det tillräckligt liksom.. :/ Alltså om det är tillräckligt med linser och bönor till en måltid osv..