Kan man äta bladen?
Fick ett litet citrusträd av en kompis, googlade lite på det och visade sig att de var ätbara men mycket mycket sura.
Kom över denna länk också där det står att man kan använda bladen från citrusträd i matlagning, men stämmer detta? Jag har alltid fått lära mig att de är giftiga.
http://www.odla.nu/artiklar/ute/odla-i-kruka/citrus-i-kruka
Gäller detta alla citrusfrukter då?
Har också undrat över detta. Har ett citronträd och bladen doftar så gott av citron om man krossar dom. Vet att Kaffir limeblad används i matlagning, men har inte vågat prova min citron.
Jag har inte heller vågat testa, men limeblad från kaffir har jag testat i asiatisk gryta.
Det står ju så här i länken: Frågan är vad det är som gör dem så lockande \- solgula citroner, aromatiska mandariner eller kryddiga blad till matlagningen? Kanske menar dom med kryddiga blad endast kaffir lime? Det står ju inte att alla citrusblad kan användas.
Var har du hört att citrusblad är giftiga?
Precis, därför jag funderade på detta. Oj, det fick jag lära mig i skolan när vi pratade om vilka frukter och svampar man kunde äta. Då även vilka frukter man använde blad på, dock var det inget som gick in men minns flera giftiga som exempelvis tomater kan man äta tomaterna men bladen är giftiga och grodda är giftigt också.