Vegan iFokus

Vegan

Etiketthälsa
Läst 3729 ggr
~Miriel~
2013-05-11 21:11
0

Näringsämnen

Hej!

Det skulle vara roligt att veta hur ni gör för att få i er alla näringsämnen. Är det ens något ni brukar gå och tänka på???

Själv är jag Vegetarian men som under en period äter mjölkfritt för ev. allergi. Gillar att sitta och läsa om näringsämnen och mat men är värdelös på att använda kunskapen.

Hur är det för er???

tlover
2013-05-12 07:51
1

jag är också duktig i teorin men inte i praktiken men som tur är älskar jag grönsaker istället (också Vegetarian men utan mjölk)

Men då och då för jag matdagbok på internet för att kolla att jag får i mig allt jag ska och tar jag bara nässelpulver (som jag gör själv) så får jag mer än 100% av RDI på allt förutom jod, selen och B12 (och då räknar jag aldrig på saltet och tar tillskott av selen och B12 så jag ligger nog bra till ändå)

Det är ett enkelt sätt att få i sig allt och nässlor är gott också 🙂

l'm back

E-l-vira
2013-05-12 12:41
0

#1 var för du den matdagboken?

Medarbetare på klickerträning.ifokus

tlover
2013-05-12 12:50
0

#2 på två ställen

Matdagboken.se för att det är trevligt folk där och man kan se kalorier, kolhydrater, proteiner och fett på varje måltid. man kan lägag till egna livsmedel också men man får bara lägga in fett, kolhydrater, protein och alkohol om man inte betalar. betalar man kan man se hur mycket vitaminer/mineraler man får i sig också. (jag betalar inte)

och Dumbbell.se där kan man se mängden mineraler, vitaminer, makroneutriner etc etc men där slås alla måltider ihop och man räknar per dag. Man kan också lägga in egna livsmedel med näringsvärdet nedskrivet. dumbbell är gratis

Skulle jag välja bara en däremot skulle jag välja dumbbell eftersom jag är mer intresserad av näringsvärdet än annat

l'm back

E-l-vira
2013-05-12 13:21
0

tack :)

veggie4every1
2013-05-13 14:20
1

Ett tips när det gäller selen som visat sig mycket mer effektivt än tillskott.

En paranöt täcker dagsbehovet. Äter paranötter varje dag 🙂

Annars tänker jag inte så mycket på det. Äter varierat och så mycket grönt jag kan. Veganmat är ju så näringsrik och nyttig att jag är inte bekymrad över näringsbrist.

Tar förstås B12 tillskott året runt och D-vitamin under vinterhalvåret.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

E-l-vira
2013-05-13 14:32
1

#5 Tack för infon 🙂

tlover
2013-05-13 14:32
0

#5 anledningen till att jag tar selentillskott är att jag tål inte nötter eller mjölk

l'm back

veggie4every1
2013-05-13 14:36
1

#7 Jaha, det är en bra anledning förstås. Så synd, men då är ju ett tillskott ett bra alternativ för dig och man tar ju upp något av det också om än inte lika mycket som från paranötter. Men man kan ju också ta lite mer av tillskottet om man vill 🙂

Väckarklocka

~Miriel~
2013-05-31 20:20
0

#5 Det sant att en paranöt täcker dagsbehovet av selen? 😮

veggie4every1
2013-06-01 20:30
0

#9 Ja, de är så rika på selen. En del menar att man behöver två eller tre nötter, men det beror väl på hur stora de är. Jag tar två eller ofta flera om dagen för de är så goda 🙂Men ibland har man otur och får mögelsmak på dom, spotta ut dom då.

Tyvärr kan det vara ett problem ibland med mögel och paranötter, det är väl den enda nackdelen. Annars är det väldigt nyttiga 🙂

Väckarklocka

chilisalsa
2013-06-02 09:55
0

En liten kommentar bara… RDI har inget med optimalt intag att göra. Egentligen borde man prata om näringsintag för att hålla en optimal näringsstatus… men det blir direkt hiskeligt komplext ! Och det varierar oerhört från person till person… och beror dessutom på yttre faktorer och inre som mående….

Medarbeterare på Kost

~Miriel~
2013-06-06 21:19
0

#11 hur menar du?

Näring
2013-09-05 18:35
0

"Det skulle vara roligt att veta hur ni gör för att få i er alla näringsämnen. Är det ens något ni brukar gå och tänka på???"

Det är något jag tänker på dagligen och har studerat vetenskapen noga för att försäkra mig om att jag får i mig allt!

Kopierar ett inlägg jag skrev i en annan tråd:

Jag äter nötter, frön, linser, bönor och grönsaker.

Nötter, frön, linser och bönor innehåller alla essentiella aminosyror, alla vitaminer utom A och C, och alla mineraler utom jod och selen.

För att få i mig A- och C-vitamin äter jag grönsaker, främst broccoli och spenat (det spelar ingen roll vilken av dessa man äter, båda innehåller tillräckliga mängder A- och C-vit.) (Grönsaker innehåller förresten lite av nästan alla vitaminer och mineraler, men allt utom A, C finns i mycket större mängder i nötter, frön, linser och bönor, och därför ser jag inte grönsaker som vår huvudsakliga källa till mer än A och C.)

För att få i mig jod och selen tar jag tillskott ibland, ca en gång i veckan. Man KAN få i sig jod genom att äta sjögräs men det är fruktansvärt dyrt medans tillskott är väldigt billigt. Selen kan man också få i sig genom att äta paranötter men det är svårt att få tag i färska sådana med skal, och det är fruktansvärt onyttigt att äta de som är skalade då fettet har oxiderat. Selen kan också finnas i linser och bönor men det förutsätter att det finns tillräckliga mängder i jorden där de odlas vilket inte alltid är fallet.

Omega-3 (i form av ALA, "grund-omega-3-fettsyran") får man från linser, bönor, vissa nötter och frön och gröna bladgrönsaker inkl. broccoli. Och vi omvandlar ALA vidare till de övriga omega-3-fettsyrorna, i tillräckliga mängder)

Vitamin B12 producerar vi själva så länger vi får i oss en mineral som heter kobalt, vilken finns i rikliga mängder i nötter och frön, samt i små, men fullt tillräckliga, mängder i de flesta grönsaker.

Det råder en hel del felaktiga trosuppfattningar om vegetarisk kost, t.ex. att man måste äta B12-tillskott och omega-3-tillskott. Om det beror på propaganda/desinformation, allmänna felaktiga trosuppfattningar baserad på rädslan för att inte få i sig all näring eller dåliga bortförklaringar till varför det är okej att äta animalisk föda, det vet jag inte, men det är i vart fall inget annat än felaktiga, icke-vetenskapligt grundade TROSUPPFATTNINGAR.

SÅ, ät nötter (mandel är bäst), frön (hampafrön är bäst), linser och/eller bönor och grönsaker så kommer du inte ha brist på nånting, förutsatt att du inte lider av någon åkomma som försämrar näringsupptaget.

Ett tips är att kolla in http://matkalkyl.se/livsmedel.php, där kan man söka fram olika livsmedel och se ungefär hur mycket de innehåller av vilka vitaminer och mineraler, plus omega-6 och -3.

Om man inte har något emot engelska så är http://nutritiondata.self.com/ ännu bättre och mer detaljerad. Där kan man se om det är fullvärdigt protein, hur mycket av olika essentiella och icke-essentiella aminoryror, plus mycket mer.

E-l-vira
2013-09-05 21:57
1

#13 Jag litar inte på det du säger om b15. Även vegan-förespråkare bland t.ex. dietister säger att veganer måste ta tilskott av det.

Läs: "Även människan har bakterier som producerar B12 men kroppen kan dock inte tillgodogöra sig detta. Orsaken är att "B12-bakterierna" finns i tjocktarmen (slutet av matsmältningssystemet) medan upptaget av B12 sker i tunntarmen, som anatomiskt ligger före tjocktarmen. Kor (idisslare) kan tillgodogöra sig bakteriesyntes av B12 i tarmen. Enmagade växtätare bland djuren får sitt B12-behov tillgodosett genom att äta sitt eget exkrement."

http://www.vegan.se/ram_hoger_sida7.htm