Är detta sant om vitamin B12?
Är det någon kunnig person (t. ex någon näringsexpert, näringfysiologi etc) som vet om detta är sant:
" the human body needs just three micrograms of B12 per day, and we possess bacteria in the mouth and intestines that produce it naturally (see links below). B12 also comes from the earth's soil, which is why some animals possess trace amounts of B12. They eat dirt when they eat off the ground, and animal-feed is never washed. However, attempting to get secondary trace amounts of B12 by eating animal products is inefficient and deadly. First, B12 is destroyed by heat. Second, animal products contain disease-causing compounds. The heat destruction explains why 99 percent of people with B12 deficiencies are meat, dairy and egg-eaters. The remaining one percent are junk-food vegetarians and vegans, or people with an underlying medical condition that prevents B12 absorption. The veg junk food groups are also at risk for other ailments because optimum health cannot be achieved with cheese, eggs, Ruffles, Oreos, french fries, white rice, white bread, or refined pastas. Non-junk-food veganism causes no disease. It is preventative medicine, the treatment and the cure. There's also a reason why the term 'B Complex' was created. Any plant product containing a B vitamin actually has ALL the B vitamins, including B12." Citerat från http://www.adaptt.org/veganism.html# kl 05. 47 den 23 maj 2013.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Åh, vilken intressant fråga! Tack för att du delar
Visst är den? Hoppas bara vi har någon näringskunnig avseende det här på sajten som kan svara på frågan.
Hmm jag vet att hästar producerar eget B-vitamin på detta sätt men på alla ställen jag har läst om B-vitamin så fungerar det inte så för människor men jag vet inte…
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Skunken: Precis vad jag också har hört att andra djur producerar det själva. Men därför vill jag veta vad som stämmer (för det finns många myter och okunskap om näringslära) med någon som kan ämnet. All heder åt Gary Youfesky men han är journalist och inte någon näringsfysiologi och därför vill jag veta hur det ligger till.
Om människor behöver tillskott utifrån men kan få det från jord etc vore det intressant att veta om man t.ex skulle kunna hitta B12 vitaminrik lera. Gärna fri från ev. parasiter sjukdomar etc som kan finnas ute i rabatten eller på en åker. Nu spånar jag fritt men _tänk om _ det fanns! Ringer inga klockor hos någon?
Det finns mycket prat kring b12. Dock har jag stött på många med b12-brist, men inte mer än 1 Vegan (om man då ska gå på kost, åt mycket pasta med ketchup och sällan någonting mer). Så flera av dem var blandkostare och åt kött 2-4 gånger om dagen om inte mer, torkat, rökt, saltat, stekt m.m. Hur kommer det sig?
Bör man oroa sig för b12-brist som Vegan? - blogg
Fakta och myter om b12! - studier
Tack för länkarna. Studierna länkas ju tyvärr av ett företag som säljer B12- tillskott, så jag tror inte de har varit opartiska när de valt ut studierna. Jag ska dock läsa dem.
#6 kanske litet dum fråga men de veganer som du talar om tog då alltså inte B12 tillskott antar jag? ********************************************** Vad jag förstått från nätet är det individuellt hur bra ens kropp är på att ta upp B12 i maten etc. Jag skulle vara nyifken att kontrollera mina nivåer, vilken sorts test gör man det med?
#7. Man kan söka själv på studier på ncbi, men vad jag förstått det är mycket prat och åsikter utan något riktigt belägg, för studierna visar det dem skriver och kan backa upp dem.
#8. Alla äter inte b12 som tillskott nej. Inklusive jag, har dock testat och att se om det är någon skillnad under 4 månader, men har samma blodsvärden. Så jag vet inte om man ska fortsätta äta eller inte, började för cirka 4 månader sedan.
Du kan gå till vårdcentralen och säga att du är lite orolig över dina blodvärden och lämna blodprov.

Men snälla vänner….
B12 minskar av processing liksom de flesta vitaminer. Alla kan därmed få brist på B12 av processad mat oavsett innehåll av B12 som raw food. Inga vegetabilier som inte odlats i B12-preppad jord innehåller aktivt B12 i någon mängd som är tillräcklig alls… preppa kan man göra genom att odla alla sina grönsaker i ren avföring från sig själv eller djur eller preppa jorden med aktivt B12 genom berikning vilket en japansk forskare har testat….det duger alltså inte med det som blivit matjord redan av bakterier, maskar etc. utan jorden grödorna växer i måste vara fullproppade bed B12 för att det ska bli nåt i växterna. De behöver det ju inte själva, men de tar upp även annat de inte behöver som tungmetaller och annat. Inget av alternativen är såklart genomförbart mer än för dig själv i stort…. En religiös grupp gjorde det en tid framgångsrikt utan B12-brist genom att odla i sin egen träck under ett antal år.
B12-vitamin har vi ett lager av vid brist på tillgång i några år till skillnad från brist på t.ex B1-vitamin (tiamin) där vi bara har ett par veckors förråd (http://www.tv4play.se/program/nyheterna-blekinge?video_id=2360180)
Bägge leder dock till ett oundvikligt slut vid total brist eller brist i upptag…
Medarbeterare på Kost
#10 så då låter det litet som B12 inte finns direkt i maten för allätare heller då? Eller missförstår jag dig nu? Om det inte är odlat i ren skit och det är ju kanske inte så vanligt i dessa dagar.
Råkade snubbla över något som kallad nutritional yeast i USA (wiki-länk här: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Nutritional_yeast ). Detta tillskott ska tydligen innehålla tillsatt B12. Är det någon som har provat "nutritional yeast"?
Åkej hoppas att ni står ut med en länk till. Här kommer iaf en till en snubbe som har varit raw foodare länge (8 år tror jag) som berättar en del om B12. Han rekommenderar även att man tar den som tillskott. Tyvärr har han ju inga källanvisningar eller så. Man skulle ju gärna höra vad han baserar sina uttalanden på. Dock mycket Intressant twist är att han rekommenderar att man tuggar sönder tabletten för att ta upp B12:et i munnen om det skulle vara så att man har skador i tarmen som försvårar upptag (något som tydligen kan hända köttisar och veggisar alike). Också sevärt för att killen i videon (Ka Sundance) ser ut och låter som vego-versionen av allas vår Arnold. http://youtu.be/JwLE1gdhFnE

Jodå i animalier ägg mjölk etc. finns det ju + i mat med tillsatt B12. Hälften av B12 i föda är av rel. instabilt och lättförstört vid processning. Bara kokning förstör ca 30%. Men veganebr som bara äter okokt mat(och tar tillskott) har ofta en sämre B12-status än de som äter lagad veganmat om dom får i sig för .mycket B1 och folsyra. Folsyra maskerar dessutom lågt B12-värdeMan ska ska t.ex aldrig ta folsyratillskott (gravida) utan att samtidigt ta B12-tillskott, kan vara rent farligt om man har B12-bristdå folsyratillskottet accelerar B12-bristen…
Medarbeterare på Kost

De tester man minst måste ta vid test är B12 i serum, homocystein i plasma samt metylmalonsyra i urinprov… bara B12-status kan ofta visa i nom referensområdet vid brist… Sugtabletter eller näsgel funkar bra eller tabletter med B12, folsyra och IF (instrinct Factor) IF produceras i magen hsäcken os friska . B12 måste bindas till IF för att vi ska kunna ta upp B12 i slutet av tunntarmen
Medarbeterare på Kost
Chilisalsa: Inte för att ifrågasätta dig och din kunkap (du verkar veta vad du pratar om), men har du någon utbilding i nutrion/kost eller dylikt eller några studier du kan hänvisa till dig, då jag som trådstartare inte ville allas åsikter hit och dit utan jag ville ha underbyggda fakta Då åsikter och övertygelser finns det många av när det gäller kost och det var faktan jag var ute efter dig.
Tack för att du delar med dig, du säger mycket intressant.

kelfwing.: Jag förstår din oro här. Den är tyvärr alltför vanlig inom Vegan och vegetariankretsar och i en del andra kretsar oxå-…
Jag är bara sjukvårdsutbildad och har ingen examen inom nutrition trots >20 års studerande i ämnet. :-) Det är dock plättlätt att hänvisa till en leg. dietist som säger precis samma sak som mig då det är grundkurs 1A inom nutrition ungefär…. inte tyckande utan det är vad som lärs ut om du utbildar dig…. Jack Norris är t.ex ärlig… som jag uppfattat det hitintills…
Citat från Denise M.
"When seeking health advice from pro-vegan resources, choose your sources wisely. This applies to pretty much any authority that dispenses advice about a diet they’re emotionally or financially invested in, and veganism is no exception. Steer clear of websites and forums that tend to “whitewash” bad experiences people have with veganism or that ban members who report health problems (not to name names). If someone says you can get all the B12 you need from licking your wrist, not washing your vegetables, or making sacrificial kale offerings to the Coenzyme Gods, run, far and fast. And as somebody who used to put full faith in everything I read on Vegsource.com, I’d also recommend doing your own research before trusting what you read on Vegan sites about human digestive anatomy, meat studies in the news, and the miraculousness of seitan.
That said, my absolute favorite Vegan expert is Jack Norris. Norris is a Vegan RD who’s astoundingly honest about the shortcomings of a Vegan diet, offers science-based solutions to health problems, and—unlike some others in his position—doesn’t sweep veganism’s potential pitfalls under the rug. Among all the plant-based health authorities out there, he is hands-down the most likely to give you the truth. Peruse his blog to get a balanced perspective of Vegan issues without having bacon shoved in your face."
Referenser till forskningsrapporter kan jag ge så många du vill ha…
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=B12
Lite orättvist… flåt ;-)
Men det är så det fungerar….
Jag kunde ju kanske hänvisa till standardverket för nybörjare på universitetsninå http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9147053550 Säger samma sak säkert….
Skulle oxå kunna referera till mina arbetskamrater…. men det känns bara dumt !
Medarbeterare på Kost
Chilisalsa: Tack, då har du ju insyn i nutrionsvärlden så att säga… Tack för länkarna, mycket hjälpfullt och tack för det du har sagt tidigare i tråden.
Det är en sak jag har svårt att få att gå ihop. Du kanske har svaret. De flesta säger att veganer inte kan få i sig tillräckligt mycket (eller tillräcklgit aktivt) B12- vitamin via kosten utan måste få i det sig via tillskott, men det är helt okej om det tillskottet är helt vegetabiliskt. Jag får inte det att gå ihop. Kan du förklara det för mig? Ber om ursäk om du förklarat det tidigare i tråden. Har inte hunnit läsa så mycket (mycket jobb just nu)

Ska försöka svara så gott jag kan ;-)
De flesta borde inte behöva ta tillskott alls om de åt som de var gjorda för…. nu är det j så att alla inte gör det. Helt eller delvis. Veganer och vegetarianer och många andra får inte i sig sitt livsnönvändiga B12 från oberikad föda.
Alltså om B12-tillskott är veganskt är en teoretisk fråga enbart….. tycker jag iaf ! :-)
Naturligt finns B12 bara i animalier i ren föda, men ursprunget i tillskott är av vegetariskt ursprung…. men odlat på ett sätt som inte finns i naturen.
Ett sätt att se det är att vegetabiliskt B12 helt enkelt inte finns… naturligt… som källa till föda, för människa. Även om vi tillverkar en pyttedel av vad vi behöver i våran tjocktarm…. tyvärr ligger våran tunntarm före tjocktarmen där B12 bildas, men det är i tunntarmen B12 tas upp…. så det hjälps inte…. vi är inte skapta för att producera vårt B12 som vi behöver helt enkelt… till skillnad mot t.ex en häst.
Veganer kan absolut få i sig tillräckligt med B12 med tillskott (direkt och via tillskott i produkter som havremjölk etc.)… I studier brukar dock både vegetarianer och veganer ligga lågt mot vad som borde vara en normalnivå… http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12417096
I det här fallet >60% av vegetarianer (ej veganer) i Tyskland som har alldeles för låga B12-nivåer.
Det finns liksom ingen brist på tillräcklig nformation…
Medarbeterare på Kost

#18 insyn och insyn…. jag jobbar inom den iaf :-)
Medarbeterare på Kost
Kort svar: Ja det är sant!
Det finns många studier som bekräftar detta. Det va inte länge sedan jag läste en studie från 80-talet (!!!) som visar att vi har bakterier i både tjock- och tunntarmen som producerar B12.
Vi behöver bara se till att äta de "råvaror" som bakterierna behöver för att tillverka B12, framförallt en mineral som heter kobalt. Men om man äter näringsfattigt, t.ex. bröd, pasta och diverse fabriksprodukter som t.ex. soja- och quornprodukter så är det inte säker att vi får i oss dessa råvaror och då kan man naturligtvis drabbas av B12-brist. Men om vi äter nötter, frön, linser, bönor och grönsaker (framförallt gröna bladgrönsaker) så får vi i oss allt vi och våra bakterier behöver!
Menar du grundämnet kobolt?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Ja precis. Jag är så van att läsa engelska och då heter det cobalt, därför råkade jag skriva fel. Men det är självklart kobolt jag menar!
#23 är mer benägen att tro att du blandar ihop det med cobalamin.
Nej jag pratar om kobolt. Cobalamin är ett annat ord för B12. Det jag påpekar är att vi behöver kobolt för att producera B12. Det vore ju dumt att säga att vi behöver B12 för att producera B12😃 Men du får ju tro vad du vill såklart 😉

Bara ett inlägg…. annars lämnar jag här nu….
http://www.youtube.com/watch?v=BvEizypoyO0
Medarbeterare på Kost

Putt på förfrågan….
Medarbeterare på Kost
Det där med att b12 inte finns naturligt i naturen stämmer väl ändå inte? Tänkte på att det finns flera sorters alger som innehåller b12. Spirulina är väl den som inehåller mest b12, man använder även den i flera vitamintabletter som innehåller b12, speciellt för rawfood-kostare (vad jag fattat det som).
Sedan är fermenterade grönsaker toppen, titta på surkålen som exempel.
Har även varit på labb där de testade bland annat kombucha, dock av 3 satser visade det sig bara 2 stycken av dem innehåller en mindre mängd b12, så fermenteringen är lite osäker, dock innehöll den massor av andra bra saker.

I princip stämmer det Trevor. Beror lite på hur du menar. En växt har inget behov av B12 öht då det används av nervsystem, blodsystem etc.
Dock finns B12 i t.ex jord. Växter kan ta upp allt möjligt de inte behöver som radioaktivitet, tungmetaller och annat…
B12 finns i jord pga att djur har skapat dem… t.o.m. en mask…
Sen finns det B12-analoger som inte är verksamma för människan eller andra djur… men räknas som B12 iaf av nån outgrundlig anledning…
Medarbeterare på Kost
Vallhund: Du undrade i en annan tråd om varför jag inte ifrågasatte denna video här
http://www.youtube.com/watch?v=BvEizypoyO0 när den postades av chilisalsa, medan jag ifrågasatte den i tråden: behöver hjälp.
1. För att den inte hörde hemma i tråden du postades den i vallhund.
2. Om du tittar när jag senast var aktiv i denna tråd så var det 28 maj. Videon postades 6 september. Jag har helt enkelt inte ifrågasatt den här, för jag har inte klickat på den här och därmed inte sett den.
#31 Du såg inte ens videon eftersom du ansåg att dess vetenskapliga värde var = 0, samt att allt alltid är vinklat. När jag förtydligade om vetenskaplig forskning så snäste du av mig o hänvisade till en annan tråd.
Kanske läsa trådar innan du hänvisar dit?
A, du ifrågasätter filmens vetenskapliga värde, inte vad den har i tråden att göra. B, när jag förklarar vad vetenskaplig forskning är, då först påpekar du att filmen inte har i tråden att göra.
När någon senast var aktiv/skrev i en tråd betyder inte att du inte läst den. Jag kan inte hålla reda när sajtvärdar senast var aktiva i en tråd, tar för givet att de läser det mesta som skrivs på ens sajt.
Om du vill kan du ju starta en egen tråd om moderering, eller nåt.
mvh
Jag tror inte någon snäste eller fräste åt någon, alla har vi olika syn och väljer att tro på olika källor/forskningar/påstående/fördomar/påhitt/tal/övertalande och liknande. Alla människor är olika på det sättet att tänka.
Vissa menar på att man blir tjock, dör av b12-brist på grund av att man äter vegansk kost i minst cirka 4-5 år. Men i så fall borde jag varit död sedan länge.
Själv har jag varit med i forskning samt undersökning med just b12, min kropp tar upp den och det är tillräckligt som jag får i min via fermenterat och även från sjögräs.
Men å andra sidan så vet jag andra som har fått b12-brist, komiska är att det främst är blandkostare och en av dem äter nästan enbart animalier. Hur kommer det sig? Personligen tror jag att hon dödar b12 i micron, när hon steker dem, kokar dem m.m. För man kan inte få b12-brist om man äter animalier?
Vallhund: Jag har inte snäst till dig. Och jag ber om ursäkt om du har upplevt att jag har snäst åt dig. Det har inte varit min mening. Anledningen till den korta kommentaren var att jag inte ville medverka till att trådens off-topic fortsatte, inget emot dig. Jag hänvisade till dig denna tråd då denna tråd handlar om information om B12, den tråd du först skrev i handlade om ts behov av hjälp och var inte rätt forum för diskussionen om B12, denna tråden är däremot rätt forum.
Jag sa inte att videons vetenskapliga värde var noll. Jag sa innehållet i videon mycket väl kunde vara sant och riktig, men att jag inte litade på anonyma källor och därför valde att inte titta vidare på den. Sen talade någon om för mig i den andra tråden, kommer inte ihåg om det var du eller någon annan, att det finns fanns ett ansikte bakom videon och därmed är den inte anonym längre. Därmed har ju min kritik försvunnit. Det var denna kritik jag hade.
Jag sa till flera av i den tråden att ni kapade tråden. Sen hänvisade du till att jag inte hade haft nån kritik på filmen när den var i den här tråden men jag hade det i andra tråden. Anledningen till att jag inte hade någon kritik här var att jag inte hade sett inlägget här. Mitt arbetsschemma i somras var som följande: mån - tors 07.30- 20.30, fredag 07.30- 17.00, lördag 09.00 - 15.30 (ofta med övertid till klockan sju/nio på kvällen) och jag jobbar 2 timmar från där bor, då kanske du förstår att jag helt inte hade sett filmen i denna tråd när den publicerads här. Jag kan ju inte ha några synpunkter på något jag inte har sett. I den andra tråden såg videon denna månad och sa mina synpunkter. Då påpekade du att jag inte haft några synpunkter på den då. Sen har det framkommit i den tråden att källan inte är alls anonym som jag trodde, vilket var min kritik. Jag har fortfarande inte sett hela filmen men brist på tid, inget annat. Jobbar bara kväll mån och torsdag nu, men å andra sidan har jag oå heltidstudier på universitet.
Självklart kan du inte veta när jag senast läst något i en tråd. Men senast skrivna inlägg kan ju ge en indikation menade jag. Det var inte riktad som någon anklagelse till dig, bara en förklaring till varför videon fick olika respons av mig i olika trådar. Det beroedde på min inaktivitet här tidigare i somras,inget annat. Så jag har avfärdade alltså inte dig, som du tolkade det till . Ledsen att du uppfatade. Vi sajtvärdar har Medarbetare för att inte alltid har tid att läsa alla inlägg. Jag försöker dock läsa det mesta som skrevs på sajten och fram till slutet på maj så gjorde jag också det , men i somras som du ser hade jag fullt upp. Blev t. o.m sjuk pga för mycket arbete.
Ursäkta jag måste vara trött idag, för jag förstår inte den senaste kommentar: Om du vill kan du starta en egen tråd om modering. Vad har det med saken att göra?
#34 Tack för svar. Vi har alla olika tider o erfarenheter, ibland, som idag vart jag nästan av med min Houdini hund.
Jag blev väldigt illa berörd av inlägget om att veganer o/e vegetarianer blir mobbade, det är inte OK någonstans!!
Jag är mer intresserad av hur vi kan leva bättre utifrån de förutsättningar vi har.
En del av oss, mycket få, har möjlighet att göra dessa val.
mvh
# Varsågod Vallhund. Ursäkta att det dröjde så länge. Givetvis har vi alla olika tider och erfarenheter. Ledsen att höra att du nästan blev a min din hund idag. Det måste ha varit upprörande. Tack och lov att du inte blev av med den iaf.
Jag håller med idag. Det är aldrig OK att mobba andra. Apropå mobbning/retning: Var på en veganfika idag där två veganer kritiserade en lakto-ovo- Vegetarian utklädd till diskussion. De kritiserade (alltså på ett hårt sätt) bland annat att han hade mocca-skor på sig. Nu var det inte mocca utan Vegetarian shoes dvs veganska skor vilket vegetarianen lät bli att säga pga hetsigheten från de andra. Om man tänker efter, bara det faktum att han är på en veganfika indikerar ju att han funderar på att bli Vegan. Detta sa han också senare till mig Anledningen till att han inte var Vegan var att hans livsvillkor inte tillåter det än. Så du har så rätt i att vi har olika förutsättningar för att leva bättre.
If Not You, Who? If Not Now, When?