Vegan iFokus

Vegan

Etikettoff-topic
Läst 2155 ggr
[TrevorS]
0

Ogillar att tidning kränker oss!

Så trött på tidningar ska kränka oss Veganer, de kallar de människor som begår brott, släpper ut djur och gör skada för andra för "Militanta Veganer" och drar med alla andra veganer i smeten. 

Otroligt kränkande då det inte är så en Vegan är, de borde kallas för något annat.

Dessutom påstår de att veganer är en rörelse.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9810/09/vegan.html

Persifone
0

Håller med, väldigt irriterande.

Jag har också märkt det senaste (blev uttalad Vegan för inte länge sen efter 12 år som vegetarian) att folk har "större" problem med en Vegan.

Har hört otaliga gånger -"Men Vegan? Är inte det att ta i? Jag kan sympatisera med vegetarianer, men Vegan? Finns det något som du kan äta egentligen?"

Kan vara media som förvrängt synen om veganer :(

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[TrevorS]
6

Absolut vänder median synen och har gjort. Minns rubriken som var liknande "Veganer bränner köttvagnar i Norrland". Då hängde de ut veganer, sedan att det kom upp och i en pytteliten artikel om att det var försäkringsbedrägeri och personen stack från landet (inte veganer) var inget som pratades om. Efter det så har alla sett ner på veganer. För mig handlar det om kost, får jämt höra att folk inte vågar umgås med mig utifall att jag skulle släppa ut djur att de inte vill bli indragna i något (vilket jag aldrig gjort eller kommer att göra), sedan att de inte skulle ha något gemensamt då man äter olika typer av ingredienser och de inte kan tänka sig äta något jag lagat då de är rädda för proteinbrist (trots vi pratar om 1 måltid). Har på något sätt tröttnat på alla fördomar, kränkningar som sker. Försöker så gott jag kan att visa kärlek och förståelse, men till en punkt så vill den brista.

Samma sak, brukar gärna inte berätta att jag är Vegan för någon då jag skäms lite på grund av hur folket runtom oss reagerar. När man väl berättar så ställer de en mot väggen och ställer massor av frågor, det är samma frågor, när man ställer tillbaka om personen får i sig alla ämnen varje dag blir oftast svaret "jag vet inte", då ska man acceptera svaret. Om man blir trött och inte orkar lägga upp alla svar igen och skulle säga "jag vet inte" till dem så kommer kommentarerna som "nej precis, därför blir veganer sjuka…" och bla bla bla. Jag har stenkoll på vad jag äter, testar mig regelbundet och har inte några brister eller haft sedan jag blev veg, ändå så ser man folk som går hela tiden och blir sjuka, problem med utslag, måste använda krämer för de får för torr hud, får mörka ringar under ögonen och liknande, jag säger ingenting till de personerna för det är inte upp mig mig att göra något åt det, det är deras problem. Men när jag är frisk, mår bra, gjort i många många långa år och de kränker mig blir jag trött på.

Som protein, de flesta säger hela tiden att de är rädda att jag ska få proteinbrist, men det de inte själva känner till är att protein finns i nästan allt man kan äta. När man nämner några saker som exempelvis seitan så sitter de och kliar sig i huvudet och frågar "vad är det, har det något med satan att göra?", vilket det inte har, det betyder tvättat gluten och gjort i långt över 1000 år. Det innehåller mer protein per 100g än vad rött kött innehåller som exempel, mer än dubbelt till och med.

Pratade med en person i flera veckor och personen berättade hela tiden om vad hen lagade god mat och bakade. Frågade vad personen skulle baka och berättade att jag är Vegan. Då fick jag svaret "Oj det är såååå extremt .. du vet att jag stödjer inte den farliga dieten och kan inte över gud tänka mig att baka något .. jag skulle aldrig baka något äckligt .. bakar bara gott!!". Så hur kul är det? Tänk om vi vänder på världen, alla skulle vara veganer och jag var köttätare och alla skulle se ner på mig och vara mot mig, inte hade jag varit glad. Kan de inte förstå eller sätta sig in? Många känner inte ens till eller vet om att mycket av det som säljs idag är veganskt som de gladeligen äter och säger ""det kan inte du äta". Som exempel så lagade jag våfflor mycket förr då jag älskar det och träffade en person som också älskade våfflor, men haken var att personen ville äta "riktiga våfflor" som det var ägg i då hen tyckte att det är fel att utesluta det i ett recept, måste man utesluta något så ska man inte äta maträtten. Personen gick ut och köpte i butiken våfflor på en plastpåse och smaskade i sig och sa "det här är riktigt goda våfflor, riktiga våfflor". När jag läste på paketet hittade jag bara 4 ingredienser, vatten, vetemjöl, bikarbonat, vinäger. Thats it, ingenting mer. Precis som jag brukar baka dem. Så vad är då problemet?

Det är bara att ersätta någon ingrediens. Som exempel, om någon ska bjuda på en gryta, byt ut grädden mot havregrädde och köttet mot nötter/bönor/svamp, det kommer smaka lika gott, det är kryddorna som sätter smak och man lär sig laburera. Äter man allt ska man kunna äta allt, inte kött varje dag, då äter man inte en varierad kost.

Ursäkta mitt långa inlägg, är van att skriva böcker så har en tendens att skriva lite för mycket ibland.

veggie4every1
2

Det är därför det är så kontraproduktivt att släppa ut minkar eller förstöra på annat sätt. Men det säljer bra med sådana rubriker och människor tycker om att läsa om de stygga veganerna.

Jag förstår inte varför de här veganerna inte ser att minkutsläpp eller annan förstörelse inte kommer att gynna djuren i längden. Det skapar bara motstånd hos människor, det minskar inte efterfrågan på djurprodukter och väcker inte människors empati för djuren.

Ja, det finns väldigt mycket okunnighet om veganer, det är då sant.

Men det är inte så konstigt för den enda uppmärksamhet veganer får i media är ju negativ.

Tänk om de ibland kunde skriva om det positiva med veganism, ge en annan bild, men det är för mycket begärt. Då kan ju folk få för sig att det är något bra att vara Vegan. Det gillas förstås inte heller av kött-mjölk-ägg-läkemedelsindustrin som tjänar miljarder på att människor inte blir veganer…

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

slarvigt
0

Jag känner igen mig lite i detta även som ovo-lacto-vegetarian som ännu inte tagit hela steget… Jag kan känna mig så förminskad av andra och att jag hela tiden måste stå till svars för mina val. 

Sedan upplever jag att många blandkostare känner sig ställda mot väggen av mig också, även om jag aldrig sagt något förminskande om deras kost. Det verkar som att det har skapats en spänning mellan vegetarianer och blandkostare där blandkostarna tror att vegetarianerna ser ner på dem och vill övertala dem att också äta vegetariskt. Jag var medlem på kanin iFokus förut, men kände mig tvungen att gå ur eftersom det blev så sjukt dålig stämning när vegetarianer och veganer sa att de inte ville att de andra skulle skriva öppet i forumet om att slakta kaniner, vilket de med slaktkaniner såg som ett angrepp mot att de äter kött… För mig handlade det mer om att jag går in för att läsa om mitt sällskapsdjur och inte vill behöva föreställa mig honom slaktad och uppäten. 

Förlåt, nu blev det OT i form av en Vegetarian här… Hoppas att det är okej!

mogfarm
1

Det är märkligt att man har hört många gånger att man inte skulle behöva ta kosttillskott om man äter varierat, och att "varierat" då menas sånt som folk på jobbet till exempel verkar äta som halvfabrikat, falukorv, makaroner, vitt bröd, köttpålägg och så vidare. Plus att de ofta röker och dricker rätt mycket kaffe. Men är man Vegetarian behöver man ta tillskott! /Monica.

Ulf-S
3

Alla som inte äter näringsrik mat tillagad från bra råvaror, utan en massa pulverbuljoner och tillsatser, kan nog behöva tillskott för att må riktigt bra och inte bara hanka sig fram.

Alla som äter "avvikande" får sig nog en släng av sleven, för övrigt. Det är inget som bara drabbar vegetarianer/veganer. Framför allt är det nog provocerande att undvika skräpmat och sötsaker. Att tacka nej till kakor och tårtor kan verkligen skapa en explosiv stämning.

[TrevorS]
0

Bra uttryckt Ulf! 😉

chilisalsa
0

*ditoo*

Medarbeterare på Kost

E-l-vira
0

men artikeln är ju från 98?

Medarbetare på klickerträning.ifokus

[TrevorS]
0

#9. Jo jag vet, men det är en av de artiklarna under den perioden där man hängde ut alla veganer som terrorister, bränderna med köttbilarna, glas i köttet på scan m.m.

kelfwing
0

Nu har jag bara vart Vegan mycket kort tid.  Och har förväntat mig sånt som ni skriver om ovan, för det fick jag som som Lakto-ovo-vegetarian lite grann. Har hittils bara folk som är positiva till att jag äter veganskt. Kan iofs bero på att de flesta jag mött varit f.d vegetarianer som börjar förklara/försvara (utan att jag frågat) varför de numera äter kött eller unga personer som började grundskolan på 90-talet och därmed aldrig upplevt dessa rubriker.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

E-l-vira
1

#10 är medveten om det och jag tycker att det är bra att det är gammalt, riktigt så illa skrivs det ju inte idag menar jag ^^ så då borde vi väl inte vara trötta på det?

Medarbetare på klickerträning.ifokus