Kompost utan maskar - startat!
Frågat lite här innan om kompost och fick lite svar men kände mig tveksam tills idag när jag fick lite ny information av en som själv har en utan maskar som man kan ha under diskbänken.
Det man har i som grund är:
- Plastbunke med lock (Hade en stor som det legat massor av syrade grönsaker i)
- Jord
- Tidningspapper
- kaffesump (kall) eller tepåsar (kall utan olja i)
Detta läggs med jorden längst ned, riv sönder tidningspapper och lägg över jorden och överst kaffesump eller tepåsar. Detta ska bara vara grunden till komposten.
Sedan är det viktigt att det är balans i det hela, så man bör varva det man komposterar med tidningspapper/sågspån/toapapper/jord. På så vis får man en mindre luktande kompost.
Något annat som ska vara viktigt är eftersom det inte är maskar i så behöver blandningen "luft", vilket den får genom att skakas om/rullas om då och då.
Om den blir för torr tillsätter man bara lite vatten eller tepåsar. Är den för blöt kan man hälla av vätskan och blanda ut den med vatten och vattna blommor med.
Vad som kan komposteras är:
- Grönsaksrester
- Fruktrester
- Kaffesump
- Teblad
- Hushållspapper
- Bröd
- Citrusfrukter (ska även gå bra i denna)
- Ägg (för er vegetarianer/blandkostare)
Vad som inte kan komposteras i denna är:
- Fett kött från djur (kan bildas gas som skadar samt fettet inte är bra för komposten)
- Oljor
- Blöjor
- Plast
- Tyg
- Cigg
Vad tror ni? Något jag glömde fråga var hur lång tid det tar för allt att bli kompost. Har dock så lite rester, så tar det tid borde det bli rätt bra. Dock osäker på hur lång tid innan den går igång och blir aktiv också. Någon som vet?
En dum fråga kanske, men får man inte ha mask om man är Vegan?
Är själv Vegetarian och har en utekompost där det kryllar av mask 😃
Har funderat på att skaffa en innekompost med mask.
Det är nog upp till var och en om man är Vegan endast för kost så är det nog acceptabelt. Jag vill inte ha mask utifall jag skulle råka mata fel så de dör. Har inte så mycket matrester mer än skal och bortskurna bitar på grönsaker och frukt. tänkte detta kunde vara ett kul experiment. Funderade på mask. bara att gräva när det finns mycket löv för att hitta kompostmaskar (de har ju så många namn).
Kan tänka mej att det går men tar längre tid utan mask. Man får ta reda på så mycket som möjligt innan man sätter igång, om man vill ha mask. Jag vill ju inte heller ta död på dom.
Experiment är alltid kul. Hoppas du berättar hur det går. Har hört att man kan tillsätta biokol, terra preta, så går komposteringen fortare. Gäller utekompost men borde väl funka inne också.
finns en flaska på claesolsson men enzym i vätska som man kan hälla på. Vad personen berättade för mig var att det är samma process bara att man slipper göra hål i botten på bunken och man bara behöver röra runt då och då(vilket maslarna gör. har man dem så slipper man röra runt). Berättar så klart när det händer något. Nu har det blivit varmt, fukt på plastet på insifan och luktar inte alls förfärligt.
Hur går det med komposten?
Det går faktiskt rätt bra, luktar inte så gott när man lyfter locket, men lite tidningspapper löser det. 😃
Hittade den här länken om att kompostera utan mask: http://www.bokashi.se/sv/info/vad-ar-bokashi.html
Jag skall snart köra igång en maskkompost i källaren. Har skaffat större odlingslott så all kompost behövs.