Vegan iFokus

Vegan

Etiketthälsa
Läst 3267 ggr
jippiiii
1

Är soja farligt?

Läste denna artikel och blev orolig! Vad säger ni om detta?

http://www.greatlife.se/artiklar-och-fakta/soja-inte-att-rekommendera/

[TrevorS]
1

Du får svar här:

http://media.web.veganlife.se/2011/01/soja.pdf

Sedan kan man titta på japan där det finns människor över 100 år som ätit tofu nästan varje dag i hela sitt liv (enligt dokumentär jag följde med de där 100-åringarna på SVT), så stämmer inte att de äter lite soja i asien. 😉

Det finns bevis för båda sidor, precis som med rött kött, finns studier och forskningar som visar på att det är bra och nyttigt medan andra visar att det är farligt och ohälsosamt.

Men överkonsumtion av all form är aldrig bra, därför bör man äta varierat.

[TrevorS]
0

Vet att jag läst några av studierna som de hänvisat till, men inte den uppfattningen jag fått som de skrivit, känns som de uteslutit en massa text, så vet inte hur seriös den är, just det med hormonet stämmer ju inte som exempel de skrivit.

jippiiii
0

Tack för svar!

[TrevorS]
0

Insåg också att några av de hänvisningarna när jag läser är spekulationer och de är inte så fräscha, från tidiga 70-tal. En av dem var om jag inte minns fel en analys på särskilt utvalda som fått allergi eller lider av allergi och sett vad bieffekterna blivit när man ätit trots allergi som du länkade till.

Men så är det jämt, jag blev avskräckt och vågade inte dricka kombucha då jag läste i flera artiklar och även i tidning. Det visade sig inte finnas mycket att gå på mer än en artikel där en hiv-smittad person som av sjukdomen tappat hår och blivit blind, drack kombucha och dog på grund av att blodet förvandlades till syra. Detta är ett av få fall registrerade, då endast funnet med så pass sjuka patienter och inga friska människor, även de som har magproblem eller förkylning eller lunginflammation kan dricka och många blir även friska av det. Så att sammanfatta kan man utesluta mycket viktig information som sedan inte kommer fram som skapar dålig "fakta".

[TrevorS]
0

BTW, finns en tråd med nästan samma namn som ovan, du kan även läsa den tråden "Soya - farligt?"