Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 4470 ggr
Zevzi
0

mjölk? ägg?

Asså någonting jag inte förstår är varför folk inte dricker mjölk eller äter ägg? är det någon vänlig själv här som inte gör det och kan berätta varför? Detta kommer vaara en gåta för mig livet ut:(

veggie4every1
12

Jag kan ju bara tala för mig själv och varför jag inte dricker komjölk och äter fågelägg (eller ägg från andra djur).

Det är för att jag är Vegan och veganer utnyttjar inte djur. Ägg innebär ett utnyttjande och lidande och det bidrager även till att små tuppkycklingar mals ned levande till att bli exempelvis korv eller slaktas på annat sätt.

Komjölk är modersmjölk från en ko som är enbart till för hennes kalv. Kalven tas från mamman och det innebär ett lidande för kon och kalven. Kalven slaktas efter några månader eller fortsätter att utnyttjas i mjölkindustrin.

Kon slaktas efter några år och som komjölksdrickande och äggätande människa stöttar man slaktindustrin och dödande/utnyttjande av djuren.

Det är den främsta anledningen till att jag inte äter ägg eller dricker komjölk.

Att det är helt onödigt för människan att nyttja komjölk, ägg och andra animalier i dagens samhälle, då vi har så mycket annan föda att tillgå, gör det givetvis väldigt enkelt för mig att avstå från dessa produkter och jag gör det med glädje.

Det är absolut ingen uppoffring, tvärtom.

Jag skulle vilja vända på det och fråga varför jag skulle vilja äta ägg och dricka modersmjölk från en ko?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

kelfwing
7

De flesta härinne varken dricker mjölk (från djur) eller ägg.  Är man Vegan så äter man inte ägg eller mjölk (från djur).

Jag dricker inte mjölk eller äter ägg av flera skäl. Här är några stycken. :

• djur finns till för sig själva och har rätt till sin egna liv. Vi har inte rätt att utnyttja dem för mat, underhållning, expriment eller annat.
  • jag anser att döda är fel. Oavsett om det är en människa eller annat djur man dödar.  Som veggie4everyday berättar så dödas alla tuppkycklingar (och på grymma sätt som att malas ner levande i köttkvarn) för de är inte lönsamma för äggindustrin och hankalvarna dödas  av samma skäl.  Hankycklingarna dödas kort efter de fötts och hankalvarna bara efter någon dag. 
  • De är fel att att stjäla.  Komjölken är till för kalven.
  • Det är fel att våldta.  Korna tvångsinseminieras dvs våldtas  varje år för precis som oss producerar de inte mjölk såvida de inte är gravida eller har nyfödda barn. 
  • Det är fel att beröva oskyldiga friheten. Inga kor eller höns vad jag har vet har begått några brott mot mig eller andra människor. Alltså är de alltså alla oskyldigt dömda till fängelse  
  • Djurindustrin gör att det inte finns tillräckligt mat för alla människor på jorden. Om vi slutade äta animalier (kött och alla andra produkter som kommer från djur t.e x ägg och mjölk) och distrubutionerade maten rätt skulle ingen behöva svälta på jorden.  Om vi fortsätter med animalierna hjälper ingen distrubution i världen: maten skulle inte räcka.  
  • Djurindustrin förstör miljön. Hört att avgaser från transporter är skadliga för miljön? Djurindustrin är en värre miljöbov.   Hört att du ska ta kortare dusch för att spara på vattnet.  Djurindustrin stjäl mycket mer vatten än dina duschar. 

Sen tycker jag det är lite fel att säga att jag inte dricker mjölk. Därför brukar jag alltid specifiera att jag inte dricker mjölk från djur.  För jag dricker hasselnötsmjölk, sojamjölk, kokosmjölk, rismjölk, mandelmjök med mera. Mjölk framtaget från växtriket äter jag.

Min veganism utgår från följande princip. Folk 

"Ordet "veganism" betecknar en filosofi och ett sätt att leva, som syftar till att utesluta - så långt det är möjligt och praktiskt - alla former av utnyttjande av och grymhet mot djur för mat, kläder eller något annat ändamål, och i förlängningen, främjar utvecklingen och användningen av djurfria alternativ till förmån för människor, djur och miljö. I kostmässiga termer betecknar det en praxis att avstå alla produkter som helt eller delvis härrör från djur [exempelvis honung]."
— Donald Watson (1944)

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Zevzi
0

Om ni hade haft en ko som "husdjur" och kalven hade dött av någon anledning hade ni tagit mjölken och druckit den eller bara kastat bort?

Eller om ni skulle ha  en höna som lägger ägg hade ni bara kastat bort dom eller ätit dom?

kelfwing
0

Eftersom jag är Vegan av ovanstående anledningar tycker jag att det är fel att ha djur som husdjur, såvida det inte  är djur som är räddade från den helvetiska djurindustrin.  Precis som människor så sinar kons mjölken  ingen dricker av den. Så det finns ingen anledning för mig att dricka mjölken bara för att kalven hade dött.  Jag hade istället hört mig för om det fanns någon kalv där modern hade dött, så kon som befann sig hos mig kunde adoptera en moderlös kalv.     

Det där med äggen vet jag att olika veganer har olika resonemang, ofta utgående i anledningen till att varför de är veganer (etisk- och då vilken etisk fråga, miljö eller hälsa).   

Jag personligen hade inte ätit äggen då det fortfarande skulle vara att stjäla (då de inte tillhör mig, lika lite som hönan tillhör mig) och dessutom äcklar tanken på att äta ägg mej numera då jag vet att det är hönors "mens". 

Så resonerar jag.

veggie4every1
2

Jag håller med kelfwing.

När det gäller äggen så skulle jag låta hönan behålla dessa, de kan själva äta äggen ibland. Om inte hönan vill äta äggen så skulle jag absolut inte äta dom själv ändå.

Jag har inget näringsmässigt behov av att äta ägg.

#3 Förstår du varför människor moraliskt sett inte äter kött?

Om du förstår det så är det ingen relevant skillnad mellan att äta kött, mejeriprodukter eller ägg.

Det är ingen moralisk skillnad och man stöttar samma djurutnyttjande.

Väckarklocka

Zevzi
1

#5 ja fast känns ju lite värre för mig att man föder upp bara för att döda, men ja..FÖRSTÅR nog hur ni tänker nu :)

kelfwing
1

#6  Vad bra att du förstår hur vi tänker nu 😃.

Vill bara tala om att jag tänkte som du förut, att det var värre än man föds upp bara för att döda. Vad jag inte förstod/visste var att i mjölk och äggindustrin dödas också djur (de får inte ens växas upp/födas upp) och att t. ex korna inte går betandes på ängarna utan står i trånga boxar och har ett miserabelt liv.  Ju mer jag fick veta om hur djuren i djurindustrin behandlades  desto mer insåg jag ju fel hela djurindustrins idé är.   den är fel oavsett hur väl vi behandlar djur men tyvärr gör vi inte ens det, alltså behandlar djuren väl alltså.

veggie4every1
4

#6 Men tänk dig att 65% av nötköttet som slaktas kommer från kor och kalvar i mjölkindustrin.

Den enda "fördelen" en mjölkko har jämfört med ett köttdjur, är att hon får leva ca 5 år. Annars kan kor bli upp emot 20 år gamla.

Hon får leva i fem år, under den tiden blir hon seminerad, får föda kalv efter kalv som tas ifrån henne. Man bildar ju bara mjölk när man fått barn.

Hon är en produkt som vi utnyttjar tills hennes kropp tjänat ut. Sedan dödas hon och hamnar på tallriken.

Väckarklocka

Zevzi
0

Men min kompis har mjölkkor men dom döda inte sina djur?:o

veggie4every1
3

Menar du att din kompis mjölkkor blir 20 år gamla och får dö av ålderdom? Jag är säker på att mjölkkorna dödas, likaså deras kalvar. De kalvar som ska fortsätta utnyttjas i industrin som mjölkkor får givetvis leva ca 5 år.

Väckarklocka

Zevzi
0

#10 de har jag inte frågat om men de låter inte som att dom  skickar bort djuren iallafall

kelfwing
0

Någon kan rätta mig om jag har fel. Men jag har för mig att mjölkbönder i Sverige inte får avliva sin kor själva, utan de måste transporteras bort till ett slakteri.

veggie4every1
6

#11 Fråga dom hur länge kossorna får leva och vad som händer med tjurkalvarna…

5 år är snittålder. Det finns förstås de som får leva längre. Om deras kroppar orkar med att föda kalv på kalv och dom bildar bra med modersmjölk så finns det ju bönder som utnyttjar dom längre än 5 år.

En mjölkbonde vill att människor ska tro att djuren är lyckliga. Att kossan "ger" oss sin mjölk och att hon är rent av tacksam över att vi mjölkar henne.

Så de kanske inte talar om detta så ofta.

Det finns en artikel här om djuren i livsmedelsindustrin:

http://vegan.ifokus.se/articles/4d714792b9cb46223305c113-djuren-i-livsmedelsindustrin

Väckarklocka

Näring
0

Anledningen till att jag inte äter ägg eller mjölkprodukter är pga att vi inte behöver äta dessa. Det finns inte ett enda näringsämne i dessa, som man inte kan få i sig från vegetariska källor. Och att djur ska behöva lida pga att jag vill äta något som jag inte behöver, är inte moraliskt. Mjölkprodukter är dessutom väldigt näringsfattigt (i motsats till vad många tror) och både mjölk och ägg innehåller väldigt mycket av aminosyran metionin, vilken gör att produktionen av IGF-1 ökar, kroppens främsta tillväxtfaktor, som i sin tur ökar risken för cancer, hjärt-kärlsjukdomar m.m. (Vegetariska proteinkällor innehåller mycket lägre halt metionin än animaliska.)
Det är dessutom dyrt.

Det finns vegetariska alternativ som innehåller avsevärt mycket mer näring, mycket mindre metionin (men ändå i tillräckliga mängder), är mycket billigare och som ingen levande varelse behöver lida för. Och i det här perspektivet är valet enkelt.

VildaVittra
2

Oj vad mycket fördomar och felaktigheter som fanns i denna tråd! 😮

Ägg är inte hönans mens, skulle det liknas vid något mänskligt är det ägglossningen. Gulan är kycklingens mat, och hönsen (även de vilda) lägger ett överskott av ägg som de sedan ruvar (alla blir inte kycklingar).

Det var väldigt hårddraget att ALLA tuppkycklingar mals ner, jag har inte malt ner en endaste i hela mitt liv.

Mina höns lever heller inte i ett fängelse, de är fria att gå och komma som de vill.

Djuruppfödning behövs för att den biologiska mångfalden ska bibehållas. Konstgödsel är en snabb väg till att ta död på allt vattenliv i våra sjöar och vattendrag.

Och jo, man får slakta hemma om man vill. Vill man sälja köttet måste man dock installera ett slakteri på gården.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

mogfarm
5

Jag har äntligen bestämt mig för att bli Vegan. Denna tråden var väldigt bra med klara och tydliga argument för det. Tack. /Monica.

veggie4every1
0

#16 Grattis till ett bra val!🙂

Har du sett filmen Forks over Knifes? Finns gratis på nätet, toppenbra informativ film om kost och hälsa från bla. Professor T Colin Campbell.

Väckarklocka

mogfarm
1

Nej, tack för tipset. /Monica.

viktoria91
3

#15 Nu är det ju, tyvärr, väldigt stor skillnad på att ha djur småskaligt hemma för att själv få ägg/mjölk/kött där djuren får gå ute och leva ett mer naturligt liv än storskalig industriell uppfödning/slaktning/ mejeri m.m. Hade alla djur haft det bra så hade inte jag slutat äta kött, ägg, ost m.m. men då jag inte gillar behandlingen av djur i industrin så väljer jag att inte stödja det.

VildaVittra
2

#19 Eller så signalerar man vilken hållning man tycker är bra genom att välja dom produkterna genom att stödja oss. 😉

Tyvärr är svensken för snål för det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

veggie4every1
0

#18 Här får du en länk till filmen Forks over Knifes. Den är mycket sevärd🙂

http://viooz.co/movies/976-forks-over-knives-2011.html

Väckarklocka

[TrevorS]
2

Finns ju också en massor av bra alternativ till ägg och mjölk, tänk på alla som har allergi. Det finns olika anledningar att bli Vegan, allt från allergi, ekonomi, religion m.m.