Tillskott
Undrar vilka tillskott ni tar (varumärken, multi, sprayer etc etc). Läst på VeganRD och Jack Norris RD att B12 behöver tuggas för att absorberas bäst. Själv tar jag bara Multivitamin För Vegetarianer från New Nordic. Känner att man kanske missar något. Hur ser det ut för er?
Jag har inte för än rätt nydligen börjat med tabletter, men tar dem sällan då jag glömmer bort dem. Har gått över till VEG1 som går att köpa på vegansociety.com billigast, då de är sålda utan att gå i vinst. De ska tuggas eller krossas för att upptagas. Då flera sväljtabletter har en extra nolla då de innehåller mer är för att kroppen tydligen har lite svårare att ta upp dem, så tugg, spray i mun eller näsa är det som brukar rekommenderas nu för tiden vad jag förstått.
Har inte haft brister innan heller. 😉
Jag tar 3 tillskott;
1. Jod (Lugols lösning) av märket Healthleads,
50mg ungefär varannan/var tredje vecka.
2. Selen av märkena Healthleads eller Holistic,
200mcg/vecka.
3. D-vitamin av märket Holistic,
10000IE/dag från oktober eller november fram till april eller maj, beroende på tillgång till sol.
Jag tar inget B12 eller omega-3 eller annat, eftersom det inte är nödvändigt.
Jag tar dagligen B12 1000mcg en tugg/sugtablett methylcobalamin, vegetabilisk D3 under vintern, selen 100 mcg.
Så äter jag också en matsked då och då av blackstrap molasses, man kan väl se det som ett tillskott också om man vill 🙂
Omnivegan om en vill ha heltäckande. Annars B12-spray.
Finns på veganlife.se
If Not You, Who? If Not Now, When?