Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 3291 ggr
contrast
3

Inspiration?

Med suck och stön tvingar jag nu mig själv att bli Vegan - igen.

Jag klarar inte av att vara allätare, mitt dåliga samete tynger ner hela min vardag (bor ute på landet, slakttransporten åker förbi ibland på mornarna när vi e ute med hundarna och jag bryter ihop och gråter varje gång), och många gånger blir jag Vegan för att jag är superpeppad och har varit på något event eller träffat veganer som har inspirerat mig, också glider jag tillbaka igen efter ett år eller så, för att jag slipper tänka då, till jag helt plötsligt tänker igen och då mår pissdåligt över allt lidande jag orsakar.

Men jag är verkligen ingen matlagare, och när jag bott själv så har det funkat jättebra att käka typ glasnudlar med avokado och tomat 3-4 dagar i veckan men sen flyttade jag ihop med en karl som är pinnsmal och det känns som om han kommer tyna bort om jag  lagar min tråk-veganmat(jag lagar inte alltid mat, men oftast i veckorna, jag hatar att diska och tvätta så, det jämnar ut sig)

Men jag vet ju att veganmat kan vara super! När jag volontärarbetade på Urkult så fick vi helt fantastisk veganmat i två hela veckor och jag mådde så superbra efter det och var Vegan i lite mer än ett år efter det.. 

Men jag får bara panik för alltid när jag försöker göra typ bönburgare eller något så blir det skittrist och smaklöst, och jag är verkligen ingen receptmänniska.. Har försökt hitta kompromisser, typ bara köpa närproducerat ekologiskt där jag vet att djuren har det jättebra tills…

Men jag ska försöka lära mig nu, att laga ordentlig god rolig och näringsrik veganmat, sen får väl karln gå hem till sin mamma och käka kött ibland för han e en sån där "man blir inte mätt utan kött"- människa, men han äter ju vad jag lagar så han kommer ju bli Vegan de flesta dagar per automatik om jag blir det..

Några ideer om hur det inte blir så jäkla jobbigt att vara Vegan? xD

Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten

Men de växer alltid bättre med en sporadisk påse bajs

kelfwing
0

Känner du till vegania.net ? Där får du recept som snarare är förslag på hur du ska göra, än strikta recept. Där du hittar du det mesta man kan vilja laga fast i vegan-tappning.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

contrast
0

Och dyrt, i längden blir det ju inte dyrt men såhär i början när man ska typ köpa alla olika sorters mjöler(är glutenallergiker, eller ja, bara känslig, men trött på att gå runt med uppsvullen vetemage nu också) och bös, sen är jag kemikaliefobiker också och vill helst undvika allt vad e-ämnen heter .. också måste det ju vara ekologiskt..

bwaah >_< typ så känns det..

Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten

contrast
0

Jo vet att jag var inne där mycket förut .. Men det är något med mig och ta in information från internet, har en tendens att övertanka min hjärna.. Men visst har hon gjort en fysisk kokbok också? kanske ska köpa den.. när jag har råd.. :P

kelfwing
1

Sen vad äter du när äter blandkost? Tänker att det är lättare att övergå till mat som är lik maten man brukar äta innan man blev Vegan.  Så om du ger lite information på vad du brukar äta när du äter blandkost, så kan säkert någon av mina duktiga Medarbetare tala om hur du lagar veganska varianter av de rätterna.

I vilken del av landet bor du? Tänker att du kanske behöver ett nätverk av veganska vänner online eller offline som du kan luta dig mot när det känns svårt.

kelfwing
1

Jo, hon har gjort en fysisk kokbok också.

contrast
0

Bor i Örebro, och vet om de flesta ställen som man kan käka veg på i stan :) Men käkar sällan i stan :P

Jag är en sån där fett och kryddberoende person :P och pasta och brödberoende, men gör just nu ett nytt försök att bli glutenfri också, bakade glutenfritt bröd häromdagen och gav bort makaronerna till en kompis :P

Typ div. färsblandingar med ris, makaroner eller bulgur, mycket libanesiskt krubb, lamm i all dess former då jag och svärmor delat på en lammlåda från ekobutiken i närheten(är det inte industrikött så är det okej, försökte jag intala mig nu när samvetet började pocka igen)

fisk och potatis, rostade rotfrukter och nått kött, pasta carbonara..rotfruktsgrytor med nötbitar..

Turkist yoghurt till allt :P alltid ..

Karln käkar musli med fil/mjölk till frulle, jag käkar mackor eller bara en frukt och kaffe…

lunch käkar han typ aldrig och jag käkar gårdagens mat.. och ja till middag blir det antingen ingeting(mackor när jag kommer hem och mackor lite senare igen, och någon banan) eller ovanstående ..

Vi e pisströtta, hela tiden, och jag måste göra något åt det snar tkänner jag -.- jag e urdålig på att ta kosttillskott, har provat alla metoder för att komma ihåg men lyckas bara hålla det i 2-3 veckor innan jag börjar slarva och sen glömmer..

Så vår kost e ganska tråkg, men om man tar bort köttet ur den så blir den j totalt urtrist :P Så det känns som jag måste bli superduktig på matlagning om jag ska bli Vegan .. kanske dumt :P

contrast
0

Fast när jag läser igenom det så låter det inte som att vi äter så enformigt xD Haha det blir så fel..

Jag vill bara bli av med den här känslan jag har att det kommer vara asjobbigt att vara Vegan..

Mest är det kanske mjölkersättningen jag har svårt med.. Bute island ostarna funkar någon gång ibland men speciellt goda är dom ju inte så jag ska ge mig på att prova göra egen ost.. Havremjölk.. ganska gott men mest blaskigt och funkar inte i kaffe/te.. Sojamjölk funkar bättre i kaffe, sämre i matlagning … tycker inte riktigt om bismaken som alltid blir av soja.. och turkisk yoghurt beroende som jag är så smakar ju neutral sojayoghurt blä och havreyoghurt i allmänhet är så geleaktig och alltid sötsliskig -.- (carlshamns blåbärssyoghurt är supermums till frukost däremot)

Rismjölk blaskigt och konstig smak, hasselnötsmjölk; wtf är det här?!:(

Mandelmjölk har jag ioförsig inte provat än *håller tummarna*

Har svårt för margarin.. steker allt i kokosolja nuförtiden efter allt jag har läst om oljor och upphettning.. avokado med salt som "smör" på mackan funkar ju men dyrt blir det :P

Osvosv kanske bara behöver gnälla av mig, t mig i kragen och köra igång. Inget mer kött blir inköpt iallafall, och inga mer ägg eller mejeriprodukter heller för den delen.. så får det väl vara dyrt och trist tills jag hittar rätt verktyg och rätt grejer.. xD

contrast
0

Rotade upp mina gamla inlägg, 2010 och 2012, skriver typ samma sak… återfallsbenägen, check!

-.- :(

contrast
0

viktoria91
1

#9 Ser gott ut! =) Och så söt gris.=)