Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 6739 ggr
Endezeichen
0

Hur gör ni med alkohol?

Dricker ni veganer alkohol?

Är det i så fall vanlig från systemet eller någon "myskoform" av exempelvis vin och Bacardi?

Nyfiken på hur ni ställer er oxh gör själva.

kelfwing
5

Det finns vegansk alkohol på systembolaget. Det kommer snart upp en artkel om vilka öl som är veganska. Därefter följer en om läsk och en om öl sen de andra spritsorterna.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Superfly
1

Barnivore.com är en bra infokälla i detta fall. Jag tror även att det finns en tråd om detta i forumet…

PiOCa
2

Tills nya alkohollistan kommer upp ( till sajtvärdarna: Keep up the good work, inte kul med teknikstrul) har jag några vegansorter i mnnet.

Först lite svar från Krönlein och Kopparbergs:
- Krönleins: "Varken vi och våra leverantörer använder animaliska produkter för rening/klarning vid framställning av våra produkter."
http://www.kronleins.se/lang.asp?lang=se

- Kopparbergs: "

Vid tillverkningen av CIDERN använder vi oss av ett GELATINfilter, det är inget som finns kvar i den färdiga produkten men har alltså använts i produktionen. I ölproduktionen används inga animaliska produkter och ölen innehåller inte några animalier"

I övrigt så ska detta vara okej, rätta mig om ni har fått nya uppgifter:
Blossa glögg
Rött vin: il Nostro, Ecologica - Shiraz Malbec, Fair & Square, Chill out mountains Malbec
Vitt vin: Relax, Stellar organics Mandala
Öl producerat av; Spendrups, Pripps, Falcon, Carlsberg, Åbro (finns fler märken)

Man kan alltid maila producenterna för att få svar om man är osäker (då visar vi ju att vi bryr oss om vad saker och ting innehåller också :)).

[snall]
1

Barnivore.com är ingen bra källa då det är olika regler för olika länder. Exempelvis en öl som är vegansk i tyskland kan som export till Sverige ha haft i animalier under produktionen, men till Frankrike ingenting alls. Därför är utländska sidor ingenting alls bra att gå efter.

Såg ett vin på en amerikansk sida det stod att den var vegansk på, bjöd på en kompis som inte tål ägg som blev sjuk. Det visade sig att där borta var den vegansk men som export till Sverige hade de inte samma krav/lag eller hur det nu låg till, trots det var samma märke och tillverkare. Märkligt men så illa är det.

kelfwing
1

Har nu fått svar från de flesta jag skrivit till. Håller på med sammanställningen. Det tar lite tid dock och ibland får man dubbelkolla. Fick till exempel ett svar från ett brygger: alla våra öl som finns på systembolaget är veganska. När jag skulle sammantställa deras ölsoter visade det sig att ett (och det säljs på systemet) innehöll honoung, vilket ju gör att ölet inte är veganskt…

Medan ni väntar på alkholartiklarna kan ni ju kolla in den nya halloween-artikeln som kom upp idag.

[snall]
0

PiOCa och kelfwing hur byter man färg på texten? Ser att ni båda lyckats men fattar inte riktigt hur man gör, finner ingen sådan knapp eller är det tillägg på webläsaren?

kelfwing
0

Färgen blir ibland automatiskt blå när jag skriver länkar.  Sen att jag jag har en signatur som alltid är grå är inte min förtjänst…  Annars tror jag du får skriva i annan färg i ett textredigerinsprogram (företrädevis inte word, du riskerar du att få en väldigt konstigt text.) och sen kopiera det här om du vill ha en annan färg. Det så jag gjorde i halloween-artikeln.

PiOCa
0

@Kelfwing ett stort MEN där  - då kan man ju inte lita på svaren man får då direkt från bryggerierna. Mycket drygt. Vilket jättejobb du gör btw!
@Snall haha du jag vet faktiskt inte riktgt, men det var nog så att när jag kopierade och klistrade in mailtexten från Krönleins och Kopparbergs så blev det blått, eventuellt?!

kelfwing
0

Tack :). Jo, det är liksom det som gör att det dröjer lite att få ihop artikeln. T

[snall]
0

Lite jobbigt att installera skrivprogram bara för att få en annan färg på texten, det skippar jag nog, funkar med svart. 😂

Jag tittade runt och hittade inte den där listan med alkohol, ska finnas en här sedan innan eller har jag drömt? Nej jag har bannemej skrivit ut och sparat den sidan på datoran!

kelfwing
0

Jo, det har funnits en artikel förut om alkohol. 

Men pga tekniskt strul tömdes den  på ett mystiskt vis på innehåll och en tom artikel gör ju ingen nytta, så därför tog vi bort artikeln och har börjat om på nytt.

Lina Strindlund
0

Min faster gör vin hemma som bara innehåller vatten, socker och svarta vinbär. lokalproducerat kan man säga. 🙂

Och ja det är lagligt!

Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

kelfwing
0

Snäll: Jag har också pratat med TrevorS och jag vet att han har gjort ett jättejobb förut.   Men han ville av olika giltiga skäl (upphovsrätt och korrekthetskäl) att vi här på veganifokus började om från början. Av respekt för TrevorS har jag då gjort så.  Då jag skrivit till och fått svar från över 100 olika bryggerier (och de flesta bryggerier har mer än öl-sort t. ex) så tar sammanställningen lite tid.

[snall]
0

Okey.