Vegan iFokus

Vegan

Etiketterreceptvarmrätt
Läst 8053 ggr
contrast
3

Karelska piroger?

Gjorde veganska proger igår, nomnom det blev urmumsigt och godkändes definitivt av den ännu mer motvilliga veganen här hemma(min sambo) Men nu är det ju så att jag e halvfinne och har en stor kärlek till farmors karelska piroger, försöker nu flitigt hitta recept men det finns tydligen färdiga frysta i finland så dom orkar väl inte göra sjäva :P

Men receptet är ju rätt simpelt

****Pirogskalet 

2 dl kallt vatten
 1 tsk salt
 5, 5 dl Fint fullkornsrågmjöl

Risgrynsgröt

5 dl vatten

2,5 dl grötris
 1 l mjölk

1 tsksalt
en
en bit smör

.. Så egentligen borde det ju bara vara att byta ut mjölken mot sojamjölk och smöret mot mjölkfritt margarin.. eller?

Äggsmöret däremot kan jag ju vara utan..brukade endå bara ha smör på..

Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten

Men de växer alltid bättre med en sporadisk påse bajs

Tant Grön
1

Det måste jag prova. Skall det inte vara någon jäst i?

[snall]
0

Hur tillagar man den?

kelfwing
1

Det finns ju färdiga karelska piroger att köpa även i Sverige. Det ska också finnas i vegansk version färdiglagad men den kanske bara fanns i Finland. Det var någon annan här med finsk härkomst som berättade det.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Tant Grön
1

Dom färdiga är ganska dyra, skulle vara bra om man kunde baka själv.

DesK
1

Det är väl bara att byta ut mjölken mot vegansk mjölk och smöret mot veganskt margarin 🙂

/Désirée

contrast
0

Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten

contrast
0

jo det finns visst veganska färdiga i finland men har inte sett det här så täkte ge mig på att baka :P

kelfwing
1

Om det bara är risgrynsgrötet du behöver veganskt recept på så finns bland de här två recepten: http://veganen.blogspot.se/2010/11/risgrynsgrot.html

http://www.greenoption.org/recept/frukost.html

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

contrast
0

Tackar! Jag återkommer med resultat, kanske dröjer lite däremot ska ge mig på att göra massa pumpagrejer nu :)