Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 1220 ggr
[snall]
0

Är det bara jag?

Min mor har testat olika dieter, allt från atkins till lchf utan resultat mer än trötthet och andra bieffekter. Vill att hon ska testa på lite vegetariskt minst men hon är svår att övertala då hon säger att det ännu är en bantningsmetod och hon provat allt. Hur övertalar man gamla kärringar?

PS, vi kallar varandra för kärringar, inget kränkande i vår familj. 😃😉

Lucifer Sam
0

Men vegetarianism/veganism behöver ju inte alls ses som en bantningsmetod. Kalla det istället för livsstil eller sund och etisk kosthållning så kanske det låter mer lockande för din mor. Efter vad jag har förstått då jag läst om LCHF så är även dess anhängare ofta synnerligen "anti" mot att LCHF kallas för "diet" då det i deras åsikt är just en livsstil som förvisso ibland har viktnedgång som effekt. Begreppet bantningsmetod indikerar väl implicit att det är något man gör en viss tid - ett ingrepp i vardagen som som egentligen är onaturlig men "nödvändig" om man vill bli fin. Detta överensstämmer ju definitivt inte med "vår" bild av hur det är att äta veg.

Kanske tycker hon just nu att det känns motigt att börja med något nytt som skall löpa över en oöverskådlig framtid. Kanske kan hon övertalas att testa en-två vecka eller nåt först och sen förhoppningsvis inse hur fräscht och gott detta kan vara och ta en vecka i taget. 

Hoppas att det fixar sig för din mamma vad hon än bestämmer sig för att göra 🙂

Shine On You Crazy Diamond

[snall]
1

Trodde lchf var typ en diet som 5:1, 7:7 och alla de andra. Men det är ju lit skit samma då det inte är något som är bra i längden om man tittar på de andra jag känner som testat så har de flesta gått tillbaka till sina gamla rutiner då de blivit så trötta fysiskt.

Men ska försöka bjuda på lite mat och se om hon vågar sig fram. Får försöka locka lite på henne, men hon älskar kött brukar köpa 1 kilo bacon och snaska i sig på helgen endast.

Tips på maträtter man kan laga med henne?